FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 12. týždni od 20. marca – do 26. marca 2023.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Jozefa, ženícha Panny Márie | 17:00 | za obrátenie hriešnikov |
20.marca | (sviatok) | ||
Utorok | Utorok po 4. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Cecíliu Vindtovú, výročná |
21.marca | manžela Pavla a zaťa Jozefa | ||
Streda | Streda po 4. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Tomáša Majchera, výročná |
22.marca | |||
Štvrtok | Štvrtok po 4. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Magdalénu Žakarovskú, |
23.marca | výročná | ||
Piatok | Vigília – Zvestovanie Pána | 17:00 | za ✟ Juraja Idčana, polročná |
24.marca | a manželku Helenu | ||
Sobota | Vigília – 5. pôstna nedeľa | 17:00 | za ✟ Františka Toporčáka |
25.marca | a Margitu rod. Grácovú | ||
Nedeľa | 5. pôstna nedeľa | 10:30 | za ✟ ružencového bratstva |
26.marca | 14:00 | za Božiu pomoc pri operácii | |
Lektori Božieho Slova | |||
Pondelok | Sv. Jozefa, ženícha Panny Márie | 17:00 | Z. Bradová |
Piatok | Vigília – Zvestovanie Pána | 17:00 | D. Petrášová, B. Lörinczová |
Sobota | Viglia – 5. pôstna nedeľa | 17:00 | I. Sopková, M. Schmotzerová |
Nedeľa | 5. pôstna nedeľa | 10:30 | Z. Slovenkaiová, Z. Mašlanková |
14:00 | Z. Berciková | ||
V piatok o 16:30 a v nedeľu pobožnosť krížovej cesty – (v nedeľu deti).
V sobotu bude o 11:15 v Jasove sv. omša pri príležitosti 30. výročia znovuotvorenia opátskeho chrámu.
V sobotu pri sv. omši o 17:00 bude sviatosť pomazania chorých (od 16:00 možnosť pristúpiť k sv. spovedi).
V nedeľu pri sv. omši o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok krstu a birmovania
Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)
Birmovanie, takisto ako krst, ktorého je dovŕšením, sa udeľuje iba raz. Birmovanie totiž vtláča do duše nezmazateľný duchovný znak, „charakter“, ktorý znamená, že Ježiš Kristus označil kresťana pečaťou svojho Ducha a obdaril ho mocou z výsosti, aby bol jeho svedkom. „Charakter“ zdokonaľuje spoločné kňazstvo veriacich prijaté v krste a „birmovaný dostáva silu verejne vyznávať slovami vieru v Krista akoby z úradného poslania [quasi ex officio]“.
Kto môže prijať túto sviatosť?
Sviatosť birmovania môže a má prijať každý pokrstený, ktorý ešte nebol birmovaný. Keďže krst, birmovanie a Eucharistia tvoria jednotu, „veriaci sú povinní prijať túto sviatosť vo vhodnom čase“, lebo sviatosť krstu je síce bez birmovania a Eucharistie platná a účinná, ale uvádzanie do kresťanského života ostáva neúplné. Latinský zvyk už od stáročí určuje ako orientačný bod na prijatie birmovania „vek usudzovania“. Ale v nebezpečenstve smrti sa má deťom udeliť birmovanie, aj keď ešte nedosiahli vek usudzovania.
Ak sa niekedy hovorí o birmovaní ako o „sviatosti kresťanskej zrelosti“, nemal by sa pri tom zamieňať vek dospelosti vo viere s dospelým vekom prirodzeného vývinu. Ani by sa nemalo zabúdať, že krstná milosť je milosť darovaného a nezaslúženého vyvolenia, ktorá nepotrebuje „ratifikáciu“ (schválenie), aby sa stala účinnou. Pripomína to svätý Tomáš: „Telesný vek nepodmieňuje dušu. Preto človek môže aj v detskom veku dosiahnuť dokonalosť duchovného veku, o ktorej hovorí múdrosť: ‚Nie dlhé roky robia starobu hodnou cti, ani sa ona nemeria počtom rokov‘ [4, 8]. Preto mnohí v detskom veku vďaka sile Ducha Svätého, ktorú prijali, udatne bojovali až po preliatie krvi za Krista.“
Príprava na birmovanie má viesť kresťana k intímnejšiemu zjednoteniu s Kristom, k živšej dôvernosti s Duchom Svätým, s jeho činnosťou a s jeho darmi a vnuknutiami, aby mohol lepšie vziať na seba apoštolské povinnosti kresťanského života. Preto sa má birmovná katechéza usilovať o prebudenie vedomia príslušnosti ku Kristovej Cirkvi, a to tak k všeobecnej Cirkvi, ako aj k farskému spoločenstvu, ktoré má osobitnú zodpovednosť za prípravu birmovancov.
Na prijatie birmovania je potrebný stav milosti. Birmovanec má pristúpiť k sviatosti pokánia, aby sa očistil vzhľadom na prijatie daru Ducha Svätého. Horlivejšia modlitba ho má pripraviť, aby poslušne a ochotne prijal silu a milosti Ducha Svätého.
Pre birmovanie, takisto ako pre krst, majú kandidáti hľadať duchovnú pomoc birmovného otca alebo birmovnej matky. Aby lepšie vynikla jednota oboch sviatostí, mala by to byť tá istá osoba ako pri krste.