FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 11. týždni od 13. marca – do 19. marca 2023.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 3. pôstnej nedeli | 17:00 | za ZB pomoc a pokoj v rodine |
13.marca | |||
Utorok | Utorok po 3. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Michala a Máriu Sopkovcov |
14.marca | a syna Martina | ||
Streda | Streda po 3. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Rudolfa a Jána |
15.marca | |||
Štvrtok | Štvrtok po 3. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Cecíliu Štovčíkovú, polročná |
16.marca | |||
Piatok | Piatok po 3. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Ladislava Frankoviča, polročná |
17.marca | |||
Sobota | Vigília – 4. pôstna nedeľa | 17:00 | za ✟ Štefana Rusnáka, mesačná |
18.marca | |||
Nedeľa | 4. pôstna nedeľa | 10:30 | za Boží ľud farnosti |
19.marca | 14:00 | za zdravie a Božie požehnanie | |
pre Jána | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Viglia – 4. pôstna nedeľa | 17:00 | H. Majcherová |
Nedeľa | 4. pôstna nedeľa | 10:30 | P. Čonka, M. Grega |
14:00 | A. Sopková, B. Sopková | ||
V piatok o 16:30 a v nedeľu o 15:00 pobožnosť krížovej cesty – (v nedeľu matky).
V piatok je deň diecéznej poklony (10:00 – 12:00, 15:00 – 16:30)
V sobotu pri sv. omši katechéza pre birmovancov, v nedeľu o 14:00 pre prvoprijímajúcich a rodičov.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok krstu a birmovania
Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)
Slávenie birmovania
Dôležitým úkonom, ktorý predchádza slávenie birmovania, ale istým spôsobom je jeho súčasťou, je posvätenie svätej krizmy. Svätí ju biskup na Zelený štvrtok v omši svätenia olejov pre celú svoju diecézu. V niektorých východných cirkvách je toto svätenie dokonca vyhradené patriarchovi:
Antiochijská liturgia vyjadruje epiklézu posvätenia svätej krizmy (po grécky myron) takto: „[Otče…, zošli svojho Svätého Ducha] na nás a na tento olej, ktorý je tu pred nami, a posväť ho, aby bol pre všetkých, ktorí ním budú pomazaní a poznačení, svätým myronom, kňazským myronom, kráľovským myronom, rúchom svetla, plášťom spásy, ochranou života, duchovným darom, posvätením duše i tela, radosťou srdca, večnou slasťou, nehynúcim šťastím, nezmazateľnou pečaťou, štítom viery a ochrannou prilbou proti všetkým úkladom Protivníka.“
Keď sa birmovanie slávi oddelene od krstu, ako je to v rímskom obrade, liturgia sviatosti sa začína obnovením krstných sľubov a vyznaním viery birmovancov. Z toho jasne vidno, že birmovanie sa dáva do súvisu s krstom. Keď sa krstí dospelý, udeľuje sa mu hneď aj birmovanie a má účasť na Eucharistii.
V rímskom obrade biskup vystrie ruky nad všetkých birmovancov. Tento úkon je už od čias apoštolov znakom daru Ducha. Biskup pritom prosí o vyliatie Ducha takto: „Všemohúci Bože, Otec nášho Pána Ježiša Krista, ty si znovuzrodil z vody a z Ducha Svätého týchto našich bratov a sestry a oslobodil si ich od hriechu. Otče, zošli na nich Ducha Svätého Obhajcu, udeľ im ducha múdrosti a rozumu, ducha rady a sily, ducha poznania a nábožnosti a naplň ich duchom bázne voči tebe. Skrze Krista, nášho Pána.“
Nasleduje podstatný obrad sviatosti. V latinskom obrade „sa sviatosť birmovania udeľuje pomazaním krizmou na čele, ktoré sa koná vkladaním ruky a slovami: ‚Prijmi znak Daru Ducha Svätého.‘– ‚Accipe signaculum doni Spiritus Sancti.‘“ Vo východných cirkvách byzantského obradu sa pomazanie myronom (krizmou) koná po modlitbe epiklézy na významnejších častiach tela: na čele, na očiach, na nose, na ušiach, na perách, na prsiach, na chrbte, na rukách a na nohách. Každé pomazanie sa sprevádza formulou: „Pečať daru Svätého Ducha,“ „Sfragis doreas Pneumatos Hagiou“ (po grécky), „Signaculum doni Spiritus Sancti“ (po latinsky). Bozk pokoja, ktorým sa končí obrad sviatosti, je znakom a prejavom ekleziálneho spoločenstva s biskupom a so všetkými veriacimi.
Účinky birmovania
Zo slávenia sviatosti birmovania je zrejmé, že jej účinok spočíva v osobitnom vyliatí Ducha Svätého, aké kedysi apoštoli dostali v deň Turíc. Preto birmovanie prináša vzrast a prehĺbenie krstnej milosti: prehlbuje naše zakorenenie v Božom synovstve, v ktorom voláme: „Abba, Otče!“ (Rim 8, 15); pevnejšie nás zjednocuje s Kristom; zveľaďuje v nás dary Ducha Svätého; zdokonaľuje naše spojenie s Cirkvou; dáva nám osobitnú silu Ducha Svätého, aby sme ako praví Kristovi svedkovia slovom i skutkom šírili a bránili vieru, aby sme odvážne vyznávali Kristovo meno a nikdy sa nehanbili za kríž: „Pripomeň si teda, že si dostal duchovný znak, ducha múdrosti a rozumu, ducha rady a sily, ducha poznania a nábožnosti a ducha svätej bázne, a chráň si, čo si dostal. Boh Otec ťa označil, Kristus Pán ťa posilnil a vložil ti do srdca Ducha ako závdavok.“