FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 5. týždni od 30. januára – do 5. februára 2023.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 4. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za Božiu pomoc pri operácii |
30.januára | období | ||
Utorok | Sv. Jána Bosca, kňaza | ||
31.januára | (spomienka) | ||
Streda | Streda 4. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za ✟ Annu Petrášovú a manž. |
1.februára | období | Michala, výročná | |
Štvrtok | Obetovanie Pána (sviatok) | 17:00 | za ✟ ružencového bratstva |
2.februára | |||
Piatok | Sv. Blažeja, biskupa a mučeníka | 17:00 | za ✟ Petra Holováča, manž. Cecíliu |
3.februára | (ľubovoľná spomienka) | a syna Viktora | |
Sobota | Vigília – 5. nedeľa v Cezr.období | 17:00 | za ✟ Máriu Kováčovú, mesačná |
4.februára | |||
Nedeľa | 5. nedeľa v Cezročnom období | 10:30 | za ružencové bratstvo |
5.februára | 14:00 | za Boží ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Štvrtok | Obetovanie Pána | 17:00 | D. Petrášová |
Piatok | Sv. Blažeja, biskupa a mučeníka | 17:00 | B. Lörinczová |
Sobota | Vigília – 5. nedeľa v Cezr.období | 17:00 | I. Sopková |
Nedeľa | 5. nedeľa v Cezročnom období | 10:30 | Z. Slovenkaiová |
14:00 | M. Kráľová | ||
Vo štvrtok pri sv. omši bude požehnanie sviec, v piatok od 16:00 poklona Najsv. sviatosti a po sv. omši svätoblažejské požehnanie.
V sobotu o 16:15 fatimská pobožnosť a v nedeľu pobožnosť o 15:00 (ruženec, odprosenie B. Srdca, premienka).
V nedeľu pri sv. omši o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich.
Spoveď pred prvým piatkom: streda, štvrtok, piatok od 16:00, chorí a starší vewriaci v piatok od 8:00 hod.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok krstu a birmovania
Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)
Krst dospelých
Od začiatkov Cirkvi je krst dospelých najbežnejší tam, kde sa iba nedávno začalo hlásanie evanjelia. Katechumenát (príprava na krst) má v tomto prípade dôležité miesto. Keďže je uvádzaním do viery a do kresťanského života, má pripraviť na prijatie Božieho daru v krste, birmovaní a Eucharistii.
Katechumenát alebo formácia katechumenov má za cieľ umožniť im, aby ako odpoveď na Božiu iniciatívu a v spojení s určitým cirkevným spoločenstvom priviedli k zrelosti svoje obrátenie a svoju vieru. Ide o formáciu celého kresťanského života, ktorou „sa učeníci spájajú s Kristom, svojím Učiteľom. Preto treba katechumenov náležite zasväcovať do tajomstva spásy a do mravného života podľa evanjelia a posvätnými obradmi, ktoré sa majú sláviť postupne, treba ich uvádzať do života viery, liturgie a lásky Božieho ľudu.“
Katechumeni „sú už spojení s Cirkvou, už patria do Kristovej rodiny a nezriedka už žijú životom viery, nádeje a lásky“. „Matka Cirkev ich už ako svojich zahŕňa láskou a starostlivosťou.“
Krst detí
Keďže sa deti rodia s padlou a dedičným hriechom poškvrnenou ľudskou prirodzenosťou, aj ony potrebujú znovuzrodenie v krste, aby boli vyslobodené z moci tmy a prenesené do kráľovstva slobody Božích detí, ku ktorej sú povolaní všetci ľudia. Krst detí zvlášť ukazuje, že milosť spásy je úplne nezaslúžený dar. Cirkev a rodičia by teda pripravili dieťa o neoceniteľnú milosť stať sa Božím dieťaťom, keby mu krátko po narodení neudelili krst.
Kresťanskí rodičia majú uznať, že táto prax zodpovedá aj ich úlohe starať sa o život, ktorý im zveril Boh.
Prax krstiť malé deti je od nepamäti tradíciou Cirkvi. Od druhého storočia sú o nej výslovné svedectvá. Je však celkom možné, že už od začiatku kazateľskej činnosti apoštolov, keď prijali krst celé „domy“, boli pokrstené aj malé deti.
Viera a krst
Krst je sviatosťou viery.Viera si však vyžaduje spoločenstvo veriacich. Jednotliví veriaci môžu veriť iba vo viere Cirkvi. Viera, ktorá sa vyžaduje na krst, nie je viera dokonalá a zrelá, ale je začiatkom, ktorý sa má rozvíjať. Katechumen alebo jeho krstný rodič dostáva otázku: „Čo si žiadaš od Božej Cirkvi?“ A odpovedá: „Vieru!“
U všetkých pokrstených, u detí i dospelých, má viera po krste rásť. Preto Cirkev každý rok na Veľkonočnú vigíliu slávi obnovenie krstných sľubov. Príprava na krst privádza iba na prah nového života. Krst je prameňom nového života v Kristovi, z ktorého vyviera celý kresťanský život.
Aby sa krstná milosť mohla rozvíjať, je dôležitá pomoc rodičov. To je aj úloha krstného otca alebo krstnej matky, ktorí majú byť presvedčenými veriacimi, schopnými a ochotnými pomáhať novopokrstenému, dieťaťu alebo dospelému, na jeho ceste kresťanského života.46 Ich úloha je skutočnou ekleziálnou službou (officium). Celé cirkevné spoločenstvo nesie časť zodpovednosti za rozvinutie a zachovanie milosti prijatej v krste.