FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 3. týždni od 16. januára – do 22. januára 2023.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 2. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za ✟ Annu a Gejzu Rostašovcov, |
16.januára | období | vnuka Milana a zaťa Jozefa | |
Utorok | Utorok 1. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za ✟ Imricha Bradu, mesačná |
17.januára | období | ||
Streda | Streda 2. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za ✟ Jozefa Krajňáka |
18.januára | období | ||
Štvrtok | Štvrtok 2. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za ✟ Augustína Košúta |
19.januára | období | ||
Piatok | Sv. Fabiána, pápeža a mučeníka | ||
20.januára | (ľ. spomienka) | ||
Sobota | Vigília – 3. nedeľa v Cezr.období | 18:00 | za ZBP Jozefa a Márie |
21.januára | |||
Nedeľa | 3. nedeľa v Cezročnom období | 10:30 | za ZBP rod. Kavuľovej |
22.januára | 14:00 | za Boží ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 3. nedeľa v Cezr.období | 18:00 | M. Schmotzerová |
Nedeľa | 3. nedeľa v Cezročnom období | 10:30 | P. Čonka, Z. Slovenkaiová |
14:00 | M. Kráľová | ||
V nedeľu pobožnosť o 15:00.
Pondelok od 16:30 adorácia za diecézu a o. biskupa.
V nedeľu pri popoludňajšej sv. omši katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok krstu a birmovania
Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)
Ako sa slávi sviatosť krstu? Uvádzanie do kresťanského života
Stať sa kresťanom sa už od čias apoštolov uskutočňuje postupným napredovaním a uvádzaním do kresťanského života, ktoré pozostávajú z viacerých etáp. Túto cestu možno prejsť rýchlo alebo pomaly. Vždy však obsahuje niektoré základné prvky: ohlasovanie slova, prijatie evanjelia, ktoré vedie k obráteniu, vyznanie viery, krst, vyliatie Ducha Svätého a pristúpenie k eucharistickému prijímaniu.
Uvádzanie do kresťanského života sa v priebehu storočí a podľa okolností značne menilo. V prvých storočiach Cirkvi dosiahlo veľký rozvoj s dlhým obdobím katechumenátu a s celým radom prípravných obradov, ktoré liturgicky vyznačovali cestu katechumenálnej prípravy a vyúsťovali do slávenia sviatostí uvádzania do kresťanského života.
Kde sa krst detí stal bežne zaužívanou formou slávenia tejto sviatosti, tento spôsob slávenia sa stal jediným úkonom, ktorý veľmi skrátene zahŕňa aj etapy, ktoré predchádzajú uvádzanie do kresťanského života. Krst detí už svojou povahou vyžaduje katechumenát po krste. Nejde len o potrebné poučenie po krste, ale aj o nevyhnutné rozvíjanie krstnej milosti počas rastu osoby. Tu je vlastné miesto katechézy.
Druhý vatikánsky koncil obnovil pre latinskú Cirkev „viacstupňový katechumenát dospelých“. Jeho obrady sa nachádzajú v Ordo initiationis christianae adultorum („Obrad uvádzania dospelých do kresťanského života“) (r. 1972). Koncil okrem toho dovolil, aby sa „popri tom, čo sa nachádza v kresťanskej tradícii“, v misijných územiach pripustili „aj také prvky…, ktoré sa používajú u jednotlivých národov, pokiaľ ich možno prispôsobiť kresťanskému obradu“.
Dnes sa teda vo všetkých latinských a východných obradoch uvádzanie dospelých do kresťanského života začína ich vstupom do katechumenátu a vrcholí v jedinom slávení troch sviatostí: krstu, birmovania a Eucharistie. Vo východných obradoch sa uvádzanie detí do kresťanského života začína krstom, po ktorom bezprostredne nasleduje birmovanie a prijatie Eucharistie, kým v rímskom obrade toto uvádzanie detí pokračuje viacročnou katechézou a neskôr sa končí birmovaním a Eucharistiou, ktorá je vrcholom ich uvádzania do kresťanského života.30