FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 2. týždni od 9. januára – do 15. januára 2023.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 1. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za uzdravenie Tomáša |
9.januára | období | ||
Utorok | Utorok 1. týždňa v Cezročnom | 14:45 | Pohr. za ✟ Alžbetu Rusnákovú |
10.januára | období | 15:45 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
17:00 | za ✟ Luciu Timkovú a manž. Jána, | ||
polročná | |||
Streda | Streda 1. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za uzdravenie Tomáša |
11.januára | období | ||
Štvrtok | Štvrtok 1. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za uzdravenie Tomáša |
12.januára | období | ||
Piatok | Piatok 1. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za ✟ Annu Benkovú, výročná |
13.januára | období | ||
Sobota | Vigília – 2. nedeľa v Cezr.období | 17:00 | za uzdravenie Terézie |
14.januára | |||
Nedeľa | 2. nedeľa v Cezročnom období | 10:30 | za ružencové bratstvo |
15.januára | 14:00 | za Boží ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 2. nedeľa v Cezr.období | 17:00 | I. Sopková |
Nedeľa | 2. nedeľa v Cezročnom období | 10:30 | E. Filčáková, M. Bradová |
14:00 | B. Lörinczová | ||
V nedeľu o 15:00 pobožnosť s odprosením Božského Srdca.
V nedeľu pri sv. omši o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov, v sobotu katechéza pre birmovancov.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok krstu a birmovania
Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)
Kristov krst
Všetky predobrazy starej zmluvy sa spĺňajú v Ježišovi Kristovi. Ježiš začína svoj verejný život po tom, ako sa dal pokrstiť svätému Jánovi Krstiteľovi v Jordáne, a po svojom zmŕtvychvstaní zveruje apoštolom toto poslanie: „Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal“ (Mt 28, 19-20).
Náš Pán sa dobrovoľne podrobil krstu svätého Jána, ktorý bol určený hriešnikom, aby splnil „všetko, čo je spravodlivé“536 (Mt 3, 15). Toto Ježišovo konanie je viditeľným prejavom toho, že „sa zriekol seba samého“ (Flp 2, 7). Vtedy Duch, ktorý sa vznášal nad vodami prvého stvorenia, zostupuje na Krista ako predzvesť nového stvorenia a Otec zjavuje Ježiša ako svojho milovaného Syna.
Kristus vo svojej Veľkej noci otvoril všetkým ľuďom pramene krstu. A vskutku, už o svojom umučení, ktoré mal podstúpiť v Jeruzaleme, hovoril ako o „krste“, ktorým má byť pokrstený. Krv a voda, ktoré vyšli z prebodnutého boku ukrižovaného Ježiša, sú predobrazmi krstu a Eucharistie, sviatostí nového života. Odvtedy sa ľudia môžu narodiť „z vody a z Ducha“ (Jn 3, 5), aby mohli vojsť do Božieho kráľovstva.
„Pozri, kde si pokrstený, odkiaľ je krst, ak nie je z Kristovho kríža, z Kristovej smrti. Celé tajomstvo je v tom, že trpel za teba. V ňom si vykúpený, v ňom si spasený.“
Krst v Cirkvi
Odo dňa Turíc Cirkev slávila a vysluhovala svätý krst. A skutočne svätý Peter vyhlasuje zástupu vzrušenému jeho kázaním: „Robte pokánie a nech sa každý z vás dá pokrstiť v mene Ježiša Krista849 na odpustenie svojich hriechov a dostanete dar Svätého Ducha“ (Sk 2, 38). Apoštoli a ich spolupracovníci udeľujú krst každému, kto verí v Ježiša: židom, bohabojným i pohanom.21 Krst sa vždy javí ako spojený s vierou: „Ver v Pána Ježiša a budeš spasený ty aj tvoj dom,“ hovorí svätý Pavol strážcovi väzenia vo Filipách. A rozprávanie pokračuje: „… a hneď sa dal pokrstiť on i všetci jeho domáci“ (Sk 16, 31. 33).
Podľa svätého apoštola Pavla veriaci má krstom účasť na Kristovej smrti; je s ním pochovaný a s ním vstáva z mŕtvych:
„Neviete, že všetci, čo sme boli pokrstení v Kristovi Ježišovi, v jeho smrť sme boli pokrstení? Krstom sme teda s ním boli pochovaní v smrť, aby sme tak, ako bol Kristus vzkriesený z mŕtvych Otcovou slávou, aj my žili novým životom“ (Rim 6, 3-4).
Pokrstení si „obliekli Krista“. Pôsobením Ducha Svätého je krst kúpeľom, ktorý očisťuje, posväcuje a ospravodlivuje.
Krst je teda kúpeľom vody, v ktorom „neporušiteľné semeno“ Božieho slova spôsobuje svoj oživujúci účinok. Svätý Augustín o krste hovorí: „Slovo sa pridáva k [hmotnému] prvku a vzniká sviatosť.“