FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 1. týždni od 2. januára – do 8. januára 2023.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Bazileja Veľkého a Gregora | 17:00 | za ✟ Michala a Júliu |
2.januára | Nazarijského, biskupov (spom.) | ||
Utorok | Utorok vo Vianočnom období | ||
3.januára | |||
Streda | Streda vo Vianočnom období | 17:00 | za ✟ Máriu, Štefana a ich rodičov |
4.januára | |||
Štvrtok | Vigília – Zjavenie Pána | 17:00 | za ✟ Žofiu Rusnákovú a manž. Jána |
5.januára | |||
Piatok | ZJAVENIE PÁNA (slávnosť) | 10:30 | za Boží ľud farnosti |
6.januára | 14:00 | za zdravie Jána | |
Sobota | Vigília – Krst Krista Pána | 17:00 | za ✟ Annu |
7.januára | |||
Nedeľa | KRST KRISTA PÁNA | 10:30 | za Boží ľud farnosti |
8.januára | (sviatok) | 14:00 | za uzdravenie Tomáša |
Lektori Božieho Slova | |||
Štvrtok | Vigília – Zjavenie Pána | 17:00 | H. Majcherová |
Piatok | ZJAVENIE PÁNA | 10:30 | D. Petrášová, Z. Mašlanková |
14:00 | B. Lörinczová | ||
Sobota | Vigília – Krst Krista Pána | 17:00 | P. Čonka, M. Grega |
Nedeľa | KRST KRISTA PÁNA | 10:30 | O. Brada, Z.Bradová |
14:00 | I. Drábik, V. Drábiková | ||
Vo štvrtok a piatok pri sv. omšiach bude požehnanie trojkráľovej vody. V piatok na záver dopoludňajšej sv. omše bude poklona k úcte B. Srdca, po sv. omši koledovanie Dobrej noviny (v domácnostiach v sobotu od 15:00), o 17:00 bude vianočný koncert.
V sobotu o 16:15 fatimská pobožnosť. Na budúcu nedeľu o 15:00 pobožnosť s odprosením B. Srdca.
Spovedanie pred prvým piatkom: v stredu od 15:00, chorí a starší veriaci v sobotu od 8:00.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok krstu a birmovania
Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)
Svätý krst je základom celého kresťanského života, vstupnou bránou do života v Duchu (vitae spiritualis ianua), ako aj bránou, ktorá otvára prístup k ostatným sviatostiam. Krstom sme oslobodení od hriechu a znovuzrodení ako Božie deti, stávame sa Kristovými údmi, sme začlenení do Cirkvi a dostávame účasť na jej poslaní: “A tak sa krst správne a vhodne definuje ako sviatosť znovuzrodenia skrze vodu v slove.”
Ako sa volá táto sviatosť?
Táto sviatosť sa volá krst (po latinsky baptismus) podľa hlavného obradu, ktorým sa udeľuje: krstiť je po grécky baptizein, čo znamená “ponoriť”, “pohrúžiť”. “Ponorenie” do vody symbolicky vyjadruje pochovanie katechumena v Kristovu smrť, odkiaľ vychádza skrze vzkriesenie s Kristom6 ako “nové stvorenie” (2 Kor 5, 17; Gal 6, 15).Táto sviatosť sa volá aj “kúpeľom znovuzrodenia a obnovy v Duchu Svätom” (Tít 3, 5), lebo naznačuje a spôsobuje ono narodenie z vody a z Ducha, bez ktorého nikto “nemôže vojsť do Božieho kráľovstva” (Jn 3, 5). “Tento kúpeľ sa volá osvietením, lebo tí, čo dostávajú toto [katechetické] poučenie, sú duchovne osvietení…” Keďže pokrstený prijal v krste Slovo, “pravé svetlo, ktoré osvecuje každého” (Jn 1, 9), “po osvietení” (Hebr 10, 32) sa stal “synom svetla” (1 Sol 5, 5), ba sám sa stal “svetlom” (Ef 5, 8). Krst “je najkrajším a najvznešenejším Božím dobrodením… Voláme ho darom, milosťou, krstom, pomazaním, osvietením, rúchom neporušiteľnosti, kúpeľom znovuzrodenia, pečaťou a napokon každým najvznešenejším menom. Volá sa darom, lebo sa dáva tým, čo predtým nepriniesli nič; milosťou, lebo sa udeľuje aj vinníkom; krstom, lebo hriech sa pochováva vo vode; pomazaním, lebo je posvätný a kráľovský (takí totiž boli tí, ktorých pomazávali); osvietením, lebo je jasom a svetlom; rúchom, lebo zakrýva našu pohanu; kúpeľom, lebo obmýva; pečaťou, lebo je zachovaním a potvrdením [Božej] nadvlády.”
Predobrazy krstu v starej zmluve
Cirkev v liturgii Veľkonočnej vigílie pri požehnaní krstnej vody slávnostným spôsobom pripomína veľké udalosti dejín spásy, ktoré už boli predobrazmi tajomstva krstu: “Bože, tvoja neviditeľná moc zázračne účinkuje prostredníctvom sviatostných znakov. Stvoril si vodu a mnohorakým spôsobom si ju pripravoval, aby nám naznačovala milosť krstu.” Od začiatku sveta je voda, toto skromné a obdivuhodné stvorenie, prameňom života a plodnosti.694 Sväté písmo ju vidí obklopenú starostlivosťou Božieho Ducha: “Bože, tvoj Duch sa už na počiatku stvorenia vznášal nad vodami, a tak voda už vtedy dostala schopnosť posväcovať.”
Cirkev vidí v Noemovom korábe predobraz spásy prostredníctvom krstu. A naozaj v korábe “sa zachránili skrze vodu len niekoľkí, celkove osem ľudí” (1 Pt 3, 20): “Potopou sveta si vopred naznačil [naše] znovuzrodenie, keď v hlbinách jedného a toho istého živlu bol koniec nerestí a začiatok čností.” Ak je pramenitá voda symbolom života, morská voda je symbolom smrti. Preto mohla byť predobrazom tajomstva kríža. Podľa tejto symboliky krst znamená spoločenstvo s Kristovou smrťou.
Ale predovšetkým prechod cez Červené more, skutočné vyslobodenie Izraela z egyptského otroctva, zvestuje oslobodenie, ktoré spôsobuje krst: „Abrahámovým potomkom si dal suchou nohou prejsť cez Červené more, aby ľud vyslobodený z faraónovho otroctva bol predobrazom pokrsteného ľudu.“ A napokon predobrazom krstu je prechod cez Jordán; ním Boží ľud dostáva do daru krajinu prisľúbenú Abrahámovmu potomstvu, ktorá je obrazom večného života. Prisľúbenie tohto blaženého dedičstva sa spĺňa v novej zmluve.