FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 22. týždni od 30. mája – do 5. júna 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 7. veľkonočnej | 18:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
30.mája | nedeli | manželov R. | |
Utorok | Utorok po 7. veľkonočnej | ||
31.mája | nedeli | ||
Streda | Sv. Justína, mučeníka | 18:00 | za ✟ Jozefa Sopka, mesačná |
1.júna | (spomienka) | ||
Štvrtok | Štvrtok po 7. veľkonočnej | 18:00 | za Máriu a jej obrátenie |
2.júna | nedeli | ||
Piatok | Sv. Karola Lwangu a spoločníkov, | 18:00 | za ✟ Jána, Vladimíra, Margitu, |
3.júna | mučeníkov (spomienka) | Mikuláša a Jozefa | |
Sobota | Vigília – Zoslanie Ducha Svätého | 18:00 | za zdravie, Božie požehnanie |
4.júna | a potrebné milosti pre Bianku | ||
Nedeľa | ZOSLANIE DUCHA SVÄTÉHO | 08:00 | za ružencové bratstvo |
5.júna | (slávnosť) | 10:00 | za Boží ľud farnosti |
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – Zoslanie Ducha Svätého | 18:00 | H. Majcherová |
Nedeľa | ZOSLANIE DUCHA SVÄTÉHO | 08:00 | B. Lörinczová |
10:00 | M. Grega, D. Petrášová | ||
V nedeľu o 14:30 slávnostný ruženec, odprosenie Božského Srdca a premienka.
Do nedele bude novéna k Duchu sv., v júni po sv. omši budú litánie k Božskému Srdcu.
V piatok od 17:00 bude adorácia, v sobotu od 17:15 fatimská pobožnosť.
Katechéza pre prvoprijímajúcich v nedeľu po druhej sv. omši.
Spovedanie pred prvým piatkom: streda a piatok od 16:00, chorí a starší veriaci v piatok oo 8:00 hod.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Výchova k základným hodnotám ľudského života
37. Hoci sa dnes stavia do cesty výchovnej činnosti veľa prekážok, rodičia musia pevne a s dôverou vychovávať deti k základným hodnotám ľudského života. Deti majú vyrásť v správnej slobode voči hmotným hodnotám, aby vedeli prijať aj jednoduchý a striezlivý spôsob života v tom presvedčení, že “človek je viac hoden pre to, čím je, než pre to, čo má”.100
V spoločnosti otriasanej a rozkladanej napätiami a konfliktami v dôsledku ostrého zápasu medzi rôznymi individualizmami a egoizmami deti majú získavať nielen väčší zmysel pre spravodlivosť, ktorá jediná vedie ľudí k rešpektovaniu osobnej dôstojnosti každého človeka, ale – a ešte viac – zmysel pre pravú lásku, ktorá je úprimnou starostlivosťou a nezištnou službou iným, najmä chudobným a núdznym. Rodina je prvá a základná škola sociálnych čností. Ako spoločenstvo lásky objavuje v darovaní seba zákon, ktorý ju vedie a napomáha jej rast. Toto darovanie sa, ktoré podnecuje vzájomnú lásku manželov, sa kladie za vzor a normu i pre vzájomné darovanie sa, ktoré má vládnuť vo vzájomných vzťahoch medzi bratmi a sestrami, ako aj medzi rôznymi generáciami v ich rodinnom spolužití. Spoločenstvo a každodenná spoluúčasť na rodinnom živote vo chvíľach radosti i ťažkosti je tou najstabilnejšou a najúčinnejšou výchovnou metódou k aktívnemu, vedomému a úspešnému začleneniu sa detí do širšieho okruhu spoločnosti.
Výchova k láske, ako k sebadarovaniu sa, je tiež nepostrádateľným predpokladom pre rodičov povolaných na to, aby dali deťom jasnú a rozumnú pohlavnú výchovu. Vzhľadom na kultúru, ktorá ľudskú sexualitu z väčšej časti “vulgarizuje”, pretože ju chápe a prežíva obmedzene a ochudobňuje ju tým, že ju spája výlučne so sebeckým telesným pôžitkom, musí sa výchovná služba rodičov pevne opierať o skutočne plnú osobnú sexuálnu kultúru. Sexualita je bohatstvom celej osobnosti – tela, citu i duše – a prejavuje svoj vnútorný význam tým, že vedie človeka k darovaniu sa v láske.
Pohlavná výchova, ktorá je prvotným právom a povinnosťou rodičov, má sa či už doma, alebo vo výchovných strediskách, ktoré si oni zvolia a kontrolujú, vždy diať pod ich starostlivým vedením. V tomto zmysle Cirkev zdôrazňuje zákon vzájomnej výpomoci, ktorým sa má škola riadiť, keď pomáha pri pohlavnej výchove, a to v rovnakom duchu ako rodičia.
V tejto súvislosti nemožno sa zrieknuť výchovy k čistote ako k čnosti, ktorá napomáha opravdivý rozvoj osoby k zrelosti, aby si vážila a rozvíjala “manželský význam” tela. Kresťanskí rodičia, ktorí rozoznávajú znamenia Božieho volania, dokonca majú venovať zvláštnu pozornosť a starostlivosť výchove k panenstvu ako k najvyššej forme toho sebadarovania, ktoré je aj vlastným zmyslom ľudskej sexuality.
Vzhľadom na úzky zväzok medzi sexuálnym rozmerom ľudskej osoby a jej etickými hodnotami výchova má viesť deti k chápaniu a hodnoteniu mravných predpisov ako nevyhnutnej a cennej záruky zodpovedného osobného rastu v tom, čo k ľudskej sexualite patrí.
Preto sa Cirkev rozhodne stavia proti takej forme sexuálnej výchovy, odtrhnutej od mravných zásad a tak často rozširovanej, ktorá v podstate nie je ničím iným ako prípravou na pôžitkárstvo a podnetom – už v rokoch nevinnosti – k strate vyrovnanosti, čím sa otvára cesta nerestiam.