FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 21. týždni od 23. mája – do 29. mája 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 6. veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Jána a Annu |
23.mája | nedeli | ||
Utorok | Sv. Hermana Jozefa, kňaza | 18:00 | za Božiu pomoc pre Annu a Jaroslava |
24.mája | prem. rádu | ||
Streda | Vigília – Nanebovstúpenie Pána | 18:00 | za Božiu pomoc pre Martu s rodinou |
25.mája | |||
Štvrtok | NANEBOVSTÚPENIE PÁNA | 07:00 | za ✟ Stanislava Budzáka |
26.mája | (slávnosť) | 18:00 | za Boží ľud farnosti |
Piatok | Piatok po 6. veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Štefana Petráša a manž. Máriu |
27.mája | nedeli | ||
Sobota | Vigília – 7. Veľkonočná nedeľa | 18:00 | za ✟ Jozefa Štovčíka |
28.mája | |||
Nedeľa | 7. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | za ✟ ružencového bratstva |
29.mája | 10:00 | za Boží ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Streda | Vigília – Nanebovstúpenie Pána | 18:00 | M. Grega |
Štvrtok | NANEBOVSTÚPENIE PÁNA | 07:00 | H. Majcherová |
18:00 | D. Petrášová | ||
Sobota | Vigília – 7. Veľkonočná nedeľa | 18:00 | H. Majcherová |
Nedeľa | 7. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | Z. Mašlanková |
10:00 | Z. Bradová, Z. Morvayová | ||
V nedeľu o 14:30 májová pobožnosť.
V pondelok pri sv. omši budú modlitby za úrodu – prosebné dni.
Od piatka začína novéna k Duchu svätému, spojená s májovou pobožnosťou.
V nedeľu bude zbierka na katolícke masmédia.
Katechéza pre prvoprijímajúcich bude v nedeľu po druhej sv. omši.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Vytvárať pevné presvedčenie a poskytovať konkrétnu pomoc manželom
35. Vzhľadom na problém správnej kontroly pôrodnosti musí sa v súčasnosti cirkevná obec podujať na úlohu vytvárať pevné presvedčenie pre tých, čo chcú prežívať skutočne zodpovedným spôsobom otcovstvo a materstvo a poskytovať im na to konkrétnu pomoc.
Zatiaľ čo Cirkev má radosť z výsledkov dosiahnutých vo vedeckom výskume zameranom na presnejšie poznanie obdobia ženskej plodnosti a podporuje stále viac rozširovanie týchto výskumov, musí s novým oduševnením podnecovať zodpovednosť tých – lekárov, odborníkov, manželských poradcov, vychovávateľov a samých manželov – čo môžu naozaj manželom pomôcť, aby prežívali svoju lásku tak, že by rešpektovali štruktúru a ciele manželského aktu, ktorý ju vyjadruje. To však znamená širšie, rozhodnejšie a systematickejšie úsilie o spoznanie, zhodnotenie a uplatňovanie prirodzených metód kontroly pôrodnosti.
Cenné svedectvo môžu a majú poskytnúť tí manželia, čo sa spoločnou dohodou zaviazali k periodickej zdržanlivosti a dostali sa k zrelšej osobnej zodpovednosti voči láske a životu. O nich Pavol VI. napísal: “Pán im zveril úlohu zviditeľniť pred ľuďmi svätosť a sladkosť zákona, ktorý zjednocuje ich vzájomnú lásku spolupôsobením s láskou Boha, pôvodcu ľudského života.”
Právo a povinnosť rodičov vychovávať deti
36. Úloha vychovávať siaha svojimi koreňmi k počiatočnému povolaniu manželov mať účasť na Božom stvoriteľskom diele. Tým, že v láske a z lásky dávajú život novému človeku, ktorý má v sebe povolanie rásť a vyvíjať sa, rodičia berú na seba úlohu účinne ho napomáhať, aby mohol žiť plným ľudským životom. Preto Druhý vatikánsky koncil pripomína: “Keďže rodičia dali život svojim deťom, viaže ich veľmi vážna povinnosť poskytnúť svojmu potomstvu aj výchovu. Preto ich treba mať za prvých a hlavných vychovávateľov svojich detí. Táto ich výchovná úloha je taká dôležitá, že ak chýba, len ťažko ju možno nahradiť. Rodičia majú totiž utvoriť rodinné ovzdušie, preniknuté láskou a úctou k Bohu a ľuďom, ktoré napomáha úplnú osobnú a spoločenskú výchovu detí.
Rodina je teda prvou školou spoločenských čností, ktoré sú potrebné každému spoločenstvu.”
Právo a povinnosť rodičov vychovávať sa považuje za základné, pretože súvisí s odovzdávaním ľudského života; je prirodzené a prvotné, pretože vzhľadom na inú výchovnú činnosť je jediné, čo stojí na vzťahu lásky medzi rodičmi a deťmi; je nenahraditeľné a neodňateľné, a preto nemožno ním poveriť plne iných, ani iní si naň nemôžu robiť nárok.
Popri týchto vlastnostiach nesmie sa zabúdať ani na najhlavnejšieho činiteľa, ktorý určuje výchovnú povinnosť rodičov, na otcovskú a materskú lásku, ktorá vo výchovnej činnosti nachádza svoje zavŕšenie tým, že robí plnou a dokonalou službu životu. Láska rodičov je teda zdrojom, dušou výchovy, a tak aj normou, ktorá hýbe a riadi celú konkrétnu výchovnú činnosť a obohacuje ju o tie hodnoty nežnosti, stálosti, dobroty, ochoty slúžiť, nezištnosti a obetavosti, ktoré sú najcennejšími plodmi lásky.