FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 10. týždni od 7. marca – do 13. marca 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 1. pôstnej nedeli | 17:30 | za ✟ Ladislava Spišáka, mesačná |
7.marca | |||
Utorok | Utorok po 1. pôstnej nedeli | 14:30 | Pohr. za ✟ Miroslava Kováča |
8.marca | 15:30 | Pohrebné obrady v Dome smútku | |
Streda | Streda po 1. pôstnej nedeli | 17:30 | za ✟ Jána a Máriu |
9.marca | |||
Štvrtok | Štvrtok po 1. pôstnej nedeli | 17:30 | za ✟ Viliama Sepšiho, výročná |
10.marca | |||
Piatok | Piatok po 1. pôstnej nedeli | ||
11.marca | |||
Sobota | Vigília – druhá pôstna nedeľa | 18:00 | za ✟ Jána a Máriu |
12.marca | |||
Nedeľa | Druhá pôstna nedeľa | 08:00 | za zdravie, B.požehnanie a potrebné |
13.marca | milosti pre dpr. Semkovú a Bujnovú | ||
10:00 | za Boží ľud farnosti | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – druhá pôstna nedeľa | 18:00 | I. Sopková |
Nedeľa | Druhá pôstna nedeľa | 08:00 | B. Lörinczová, Z. Mašlanková |
10:00 | P. Čonka, V. Čonková | ||
V nedeľu bude pobožnosť o 13:30. O 14:00 pohrebná za ✟ Boženu Tomašiakovú o 15:00 pohrebné obrady v Dome smútku.
Streda, piatok a sobota sú jarné kántrové dni (príprava na sviatosť zmierenia a činorodá láska k blížnemu).
V stredu o 17:00 bude pobožnosť krížovej cesty.
V sobotu pri sv. omši bude katechéza pre birmovancov, v nedeľu po druhej sv. omši pre prvoprijímajúcich.
Naďalej pokračuje diecézna zbierka pre Ukrajinu.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Nedeliteľná jednota manželského spoločenstva
Dar sviatosti je pre kresťanských manželov súčasne povolaním i prikázaním, aby si navždy boli verní, hoci na nich doliehajú isté skúšky a ťažkosti, a aby veľkodušne poslúchli svätú Pánovu vôľu: “Čo Boh spojil, človek nech nerozlučuje!”55
Jednou z najvznešenejších a najnaliehavejších povinností kresťanských manželov v súčasnosti je vydávať svedectvo o neoceniteľnej hodnote manželskej nerozlučiteľnosti a vernosti. Preto spoločne so všetkými bratmi, zídenými na synode, chválime a povzbudzujeme všetky tie početné manželské dvojice, ktoré, hoci narážajú na značné ťažkosti, uchovávajú si a rozvíjajú dar nerozlučiteľnosti. Plnia tak isto pokorne a odvážne im zverenú úlohu, aby boli vo svete “znamením”, malým síce, ale cenným znamením neochvejnej vernosti, ktorou Boh a Ježiš Kristus milujú všetkých ľudí a každého z nás. Treba uznať aj silu svedectva tých manželov, ktorých síce partner opustil, ale vďaka kresťanskej viere a nádeji neuzavreli nové spoločenstvo. Aj títo manželia vydávajú úprimné svedectvo vernosti, ktoré dnešný svet veľmi potrebuje. Preto ich majú duchovní pastieri a veriaci povzbudzovať a pomáhať im.
Širšie spoločenstvo rodiny
21. Spoločenstvo manželov je základom, na ktorom sa buduje širšie domáce spoločenstvo, a to spoločenstvo rodičov a detí, bratov a sestier medzi sebou, príbuzných a iných rodinných príslušníkov. Také spoločenstvo má korene v prirodzených zväzkoch tela a krvi. Rozvíja sa a skutočne ľudsky zdokonaľuje tým, že vytvára a privádza k zrelosti hlbšie a bohatšie duchovné putá. Láska, ktorá pestuje medziosobné vzťahy rôznych členov, je tou vnútornou silou, ktorá vytvára a oživuje domácu jednotu a spoločenstvo. Okrem toho kresťanská rodina je povolaná, aby okúsila nové a jedinečné spoločenstvo, ktoré potvrdzuje a zdokonaľuje prirodzené a ľudské spoločenstvo. V skutočnosti milosť Ježiša Krista, “prvorodeného medzi mnohými bratmi”, je svojou prirodzenosťou a vnútornou dynamikou “milosťou bratstva”, ako hovorí svätý Tomáš Akvinský. Duch Svätý, ktorý sa vylieva pri slávení sviatostí, je živým prameňom a nevyčerpateľným pokrmom nadprirodzeného spoločenstva, ktoré veriacich zhromažďuje a spája s Kristom a medzi sebou v jednote Božej Cirkvi. Kresťanská rodina zjavuje a uskutočňuje cirkevné spoločenstvo, preto ju možno a treba nazývať “domácou cirkvou”. Všetci členovia rodiny, každý podľa vlastného daru, dostávajú milosť a úlohu, aby deň čo deň budovali spoločenstvo osôb tak, že by sa rodina stala “akousi školou úplnejšej ľudskosti”. Takou sa stáva starostlivosťou a láskou k deťom, chorým a starým, ďalej vzájomnou každodennou službou a účasťou na dobrách, radostiach i bolestiach.
Prvoradú úlohu pri budovaní takéhoto spoločenstva má vzájomný výchovný vzťah medzi rodičmi a deťmi,60 v ktorom každý dáva a dostáva. Deti láskou, úctou a poslušnosťou voči rodičom prispievajú opravdu a úprimne k vytváraniu ľudskej a kresťanskej rodiny svojím zvláštnym a nenahraditeľným prínosom. Ľahšie sa im to darí, ak rodičia vykonávajú svoju autoritu, ktorej sa nemôžu zriecť, ako skutočnú a osobitnú službu, zameranú na ľudské a kresťanské dobro detí, najmä však na to, aby získali slobodu, ktorá v sebe obsahuje aj zodpovednosť a súčasne aby si rodičia ustavične uvedomovali “dar”, ktorý neprestajne dostávajú od detí. Rodinné spoločenstvo možno uchovávať a zdokonaľovať iba za cenu sebazaprenia a sebaobety. Od všetkých a od každého jednotlivo vyžaduje pohotovú a veľkodušnú vôľu, ochotnú odpúšťať, znášať, zľutovať sa, zhodnúť sa a zmieriť. Každá rodina dobre vie, ako slepá sebaláska, nesvár, napätie a zvady násilne napádajú a niekedy aj smrteľne zraňujú jej spoločenstvo. Odtiaľto pochádza mnoho rozličných roztržiek v rodinnom spolužití. Zároveň však Boh, pôvodca pokoja, povoláva každú rodinu “k zmiereniu”, aby sa touto radostnou a obrodnou skúsenosťou znovu vybudovalo, podporilo obnovené spoločenstvo a aby sa znovu nastolila jednota. Najmä účasť na sviatosti zmierenia a hostine Kristovho tela poskytuje kresťanskej rodine milosť a zaväzuje povinnosťou prekonávať všetky roztržky a usilovať sa o plné a pravé spoločenstvo, ktoré si Boh praje. Úsilím o to zadosťučiňuje Kristovmu vrúcnemu prianiu “aby všetci boli jedno”.