FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 7. týždni od 14. februára – do 20. februára 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 6. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za ž. rod. Kopkovú |
14.februára | období | ||
Utorok | Utorok 6. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
15.februára | období | pre Štefana | |
Streda | Streda 6. týždňa v Cezročnom | 17:00 | za ✟ Mikuláša a Annu Pastorovcov |
16.februára | období | ||
Štvrtok | Sv. Evermoda, biskupa | 17:00 | na poďakovanie za 80 prežitých |
17.februára | prem. rádu | rokov života | |
Piatok | Piatok 6. týždňa v Cezročnom | ||
18.februára | období | ||
Sobota | Vigília – 7. nedeľa v Cezr. období | 18:00 | za ✟ Michala |
19.februára | |||
Nedeľa | Siedma nedeľa | 08:00 | za zdravie Márie a pokoj v rodine |
20.februára | v Cezročnom období | 10:00 | za Boží ľud farnosti |
14:00 | na úmysel | ||
(s katechézou pre prvoprijímajúcich) | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 7. nedeľa v Cezr. období | 17:00 | I. Sopková |
Nedeľa | 7. nedeľa | 08:00 | Z. Morvayová |
v Cezročnom období | 10:00 | I. Drábik, V. Drábiková | |
Od 17.1. sú bohoslužby povolené v režime OP v počte 100 osôb. Pre prípad kontroly noste so sebou príslušné potvrdenia.
Čas na súkromnú modlitbu a individuálne prijatie sviatosti zmierenia a Eucharistie
pondelok – štvrtok: 18:00 – 18:30
sobota: 19:00 – 19:30
nedeľa: 15:00 – 15:30
V stredu je deň modlitieb za diecézu a o. biskupa.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácia sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Rodina ako spoločenstvo osôb
15. V manželstve a rodine sa vytvára súhrn medziosobných vzťahov – manželský vzťah, otcovstvo a materstvo, vzťah detí a súrodencov – ktorými sa každý človek vovádza do “ľudskej rodiny” i do “Božej rodiny”, ktorou je Cirkev. Manželstvo a kresťanská rodina budujú Cirkev: ľudská osoba sa totiž v rodine nielen rodí a postupne výchovou uvádza do ľudského spoločenstva, ale znovuzrodením v krste a výchovou vo viere sa uvádza aj do Božej rodiny, ktorou je Cirkev. Ľudská rodina, vo svojej jednote rozbitá hriechom, sa obnovuje výkupnou silou Kristovej smrti a zmŕtvychvstania. Kresťanské manželstvo, účastné na spásonosnej účinnosti tejto udalosti, je prirodzeným miestom, kde sa ľudská osoba včleňuje do veľkej rodiny Cirkvi. Príkaz daný na počiatku mužovi a žene, aby rástli a množili sa, nadobúda takto celú svoju pravdu a svoje plné uskutočnenie. Cirkev nachádza takto v rodine, zrodenej zo sviatosti, svoju kolísku a miesto, kde môže uskutočniť svoje začlenenie do ľudských pokolení, a ony zasa do Cirkvi.
Manželstvo a panenstvo
16. Panenstvo a bezženstvo pre Božie kráľovstvo nielenže neodporujú dôstojnosti manželstva, ale skôr ju predpokladajú a potvrdzujú. Manželstvo a panenstvo sú dva spôsoby prejavu a prežívania jediného tajomstva zmluvy Boha s jeho ľudom. Ak chýba úcta k manželstvu, nemôže jestvovať ani panenstvo zasvätené Bohu. A ak sa ľudská sexualita nepokladá za veľkú, Stvoriteľom darovanú hodnotu, stráca všetku silu aj zrieknutie sa jej pre Božie kráľovstvo. Veľmi správne podotýka svätý Ján Zlatoústy: “Kto zavrhuje manželstvo, ten aj panenstvo zbavuje jeho slávy; kto ho chváli, ten aj panenstvo robí obdivuhodnejším a vznešenejším. Lebo čo sa zdá dobré len pri porovnaní so zlom, sotva môže byť nejakým dobrom. Ale to, čo je lepšie než všeobecne uznávané dobro, je vynikajúce dobro.”
V panenstve očakáva človek, i telesne, eschatologické zásnuby Krista s Cirkvou tým, že sa úplne darúva Cirkvi v nádeji, že aj Kristus sa Cirkvi daruje v plnej pravde večného života. Osoba, žijúca v panenstve takto vlastne vo svojom tele nosí už predzvesť nového sveta budúceho vzkriesenia. Silou tohto svedectva panenstvo udržuje v Cirkvi živé vedomie tajomstva manželstva a chráni ho pred akýmkoľvek znižovaním a ochudobnením.
Keď sa srdce človeka zvláštnym spôsobom oslobodilo, “aby zahorelo väčšou láskou k Bohu a ku všetkým ľuďom”, panenstvo svedčí o tom, že Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť sú tou prevzácnou perlou, ktorej treba dať prednosť pred každou inou hodnotou, akokoľvek cennou, ba ktorú treba dokonca hľadať ako jedinú, istú a trvalú hodnotu. Práve preto Cirkev v priebehu svojich dejín vždy hájila nadradenosť tohto daru nad manželstvom, a to pre celkom jedinečné puto, ktoré ho viaže k Božiemu kráľovstvu. Panenská osoba, hoci sa vzdala telesnej plodnosti, stáva sa duchovne plodnou osobou, otcom a matkou mnohých, a tak prispieva k budovaniu rodiny podľa Božieho plánu.
Kresťanskí manželia majú preto právo očakávať od osôb, ktoré si zvolili panenstvo, dobrý príklad a svedectvo vernosti svojmu povolaniu až do smrti. Ako pre manželov sa niekedy vernosť stáva ťažkou a úsilie darovať sa vyžaduje umŕtvovanie a sebazaprenie, tak sa to môže stať aj osobám žijúcim v panenstve. Ich vernosť má aj v prípadných pokušeniach napomáhať manželom v ich vernosti.
Tieto úvahy o panenstve môžu poslúžiť ako osvietenie a pomoc tým, ktorí z príčin nezávislých od ich vôle nemohli uzavrieť manželstvo a prijali svoj stav v duchu služby druhým.