FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 28. týždni od 12. júla – do 18. júla 2021.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 15. týždňa v Cezročnom | 19:00 | za všetkých na ktorých si nikto |
12.júla | období | nespomína | |
Utorok | Utorok 15. týždňa v Cezročnom | 19:00 | za ✟ Rudolfa Jasaňa |
13.júla | období | a Miroslava Šimkuľáka | |
Streda | Bl. Hroznatu, mučeníka | 08:00 | za šťastný pôrod Veroniky |
14.júla | prem. rádu | ||
Štvrtok | Sv. Bonaventúru, biskupa | 19:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
15.júla | a učiteľa Cirkvi (spomienka) | Anny Selvekovej | |
Piatok | Prebl. Panny Márie Karmelskej | 19:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
16.júla | (ľubov. spomienka) | Márie Koščákovej | |
Sobota | Vigília – 16. nedeľa v Cezr.období | 19:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
17.júla | Kataríny Selvekovej | ||
Nedeľa | 16. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
18.júla | Anny Majerčákovej | ||
10:00 | za Boží ľud farnosti | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 16. nedeľa v Cezr.období | 19:00 | P. Čonka |
Nedeľa | 16. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Z. Morvayová, S. Cingeľ |
10:00 | I. Sopková, Z. Slovenkaiová | ||
Vo štvrtok po sv. omši bude adorácia k Sviatosti oltárnej, v piatok od 18:00 (deň modlitieb za diecézu a o. biskupa). V nedeľu pobožnosť nebude.
Púť k sv. Anne bude 31. júla a 1. augusta.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok sv. Jozefa
Svätý Josemaría Escrivá
Ísť s Kristom. Jozefova viera, nádej a láska
Spravodlivosť neznamená jednoduché podriadenie sa nejakému pravidlu: bezúhonnosť musí vychádzať zvnútra, musí byť hlboká a živá, lebo spravodlivý však bude žiť pre svoju vernosť (Hab 2, 4). Žiť pre vernosť, žiť z viery: slová, ktoré boli neskôr často témou meditácií svätého Apoštola Pavla, sa vrchovato splnili na svätom Jozefovi. Jeho plnenie Božej vôle nie je ani rutinné ani formalistické, ale spontánne a hlboké. Zákon, podľa ktorého žil každý praktizujúci Žid, nebol preňho len jednoduchou zbierkou zákonov alebo chladným súborom predpisov, ale vyjadrením vôle živého Boha. Preto dokázal rozpoznať Pánov hlas, keď sa naňho tak neočakávane a prekvapujúcim spôsobom obrátil.
Veď život svätého Patriarchu bol síce prostý, ale nie ľahký. Po prežitých chvíľach úzkosti sa dozvedá, že Máriin Syn sa počal pôsobením Ducha Svätého. A toto Dieťa, Boží Syn, Dávidov potomok podľa tela, sa narodí v jaskyni. Anjeli oslavujú jeho narodenie a významné osobnosti z ďalekých krajín sa mu prichádzajú pokloniť, no judejský kráľ túži po jeho smrti a je potrebné utiecť. Boží Syn je zdanlivo bezbranné dieťa, ktoré bude žiť v Egypte.
Keď svätý Matúš opisuje tieto scény v svojom evanjeliu, neustále zdôrazňuje vernosť Jozefa, ktorý bez váhania plní Božie príkazy, aj keď sa mu ich zmysel niekedy môže zdať nejasný alebo ich súvislosť s ostatnými Božími plánmi skrytá.
Cirkevní Otcovia a duchovní autori pri mnohých príležitostiach vyzdvihujú túto pevnosť Jozefovej viery. Nadväzujúc na slová anjela, ktorý mu prikázal utiecť pred Herodesom a nájsť útočište v Egypte (Porov. Mt 2, 13), svätý Ján Zlatoústy píše: “Keď to Jozef počul, nepohoršil sa a nepovedal: ,To vyzerá ako nejaká záhada. Veď ty sám si nám dal pred časom vedieť, že on má spasiť svoj ľud, a teraz nie je schopný zachrániť ani seba samého, ba dokonca musíme utekať, vydať sa na dlhú cestu, trpieť vyhnanstvo — čo predsa protirečí tvojmu sľubu.’ Jozef neuvažuje takýmto spôsobom, pretože je mužom verným. Ani sa nepýta na čas návratu, napriek tomu, že ho anjel nechal neurčený, iba čo mu povedal: ,Budeš tam — v Egypte — , kým ti nedám vedieť.’ Napriek všetkému nevyslovuje námietky, ale poslúchne a uverí, a s radosťou znáša všetky skúšky (Sv. Ján Zlatoústy, In Matthaeum homiliae, 8,3 (PG 57, 85))”.
Jozefova viera neochabuje a jeho poslušnosť je vždy dôsledná a rýchla. Aby sme lepšie pochopili ponaučenie, ktoré nám tu svätý Patriarcha dáva, je dobré, keď si uvedomíme, že jeho viera je aktívna a že jeho poddajnosť nie je vyjadrením poslušnosti človeka, ktorý sa len necháva unášať behom udalostí. Kresťanská viera je totiž v úplnom protiklade s konformizmom či nedostatkom vnútornej aktivity a energie.
Jozef sa bezvýhradne odovzdal to Božích rúk, no nikdy neprestal udalosti zvažovať, a tak mohol od Pána získať taký stupeň pochopenia Božích diel, ktorý je onou pravou múdrosťou. Takto sa postupne naučil, že nadprirodzené zámery nesú v sebe Božiu logiku, ktorá je niekedy v úplnom protiklade s ľudskými plánmi.
V rozličných okolnostiach svojho života neprestáva Patriarcha rozmýšľať, ani sa nevzdáva svojej zodpovednosti. Naopak, do služby viery zapája celú svoju ľudskú skúsenosť. Pri návrate z Egypta, keď sa dopočul, že v Judei kraľuje Archelaus namiesto svojho otca Herodesa, bál sa ta ísť (Mt 2, 22). Naučil sa pohybovať v rámci Božieho plánu a ako potvrdenie, že Boh skutočne chce to, čo Jozef tuší, dostáva pokyn odobrať sa do Galiley.
Takáto bola teda viera svätého Jozefa: bezvýhradná, plná dôvery, celistvá, prejavená v účinnom odovzdaní sa do Božej vôle a v inteligentnej poslušnosti. A, spolu s vierou, prichádza láska. Jeho viera sa spája s láskou, a to s láskou k Bohu, ktorý plní sľuby dané Abrahámovi, Jakubovi, Mojžišovi; s nežnou láskou ženícha k Márii a s otcovskou nehou k Ježišovi. Viera a láska v nádeji na veľké poslanie, ktoré Boh práve na svete začínal, pričom si poslúžil aj ním, tesárom z Galiley: poslanie vykúpenia ľudí.