FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 33. týždni od 10. augusta – do 16. augusta 2020.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Vavrinca, diakona a mučeníka | 18:00 | Sv.omša za provinciálne radkyne |
10.augusta | (sviatok) | o dary Ducha sv. | |
Utorok | Sv. Kláry, panny (spomienka) | 18:00 | Sv. omša za ✟ Máriu Hiľovskú, |
11.augusta | výročná a manž. Imricha | ||
Streda | Streda 19. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Števka |
12.augusta | v Cezročnom období | ||
Štvrtok | Bl. Gertrúdy, panny | 18:00 | Sv. omša na úmysel a za živú |
13.augusta | premonštrátskeho rádu | rodinu | |
Piatok | Vigília – Nanebovzatie | 18:00 | Sv.omša za B. požehn., zdravie |
14.augusta | Panny Márie | a trpezlivosť pre Kristínu | |
Sobota | Nanebovzatie Panny Márie | 11:00 | Sv.omša na úmysel celebranta |
15.augusta | (slávnosť) | 18:00 | Sv. omša na poď.za 40. r. života |
a požehnanie do ďaľších rokov | |||
celej rodiny | |||
Nedeľa | 20. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
16.augusta | 10:00 | Sv. omša za zdravie a Božie požehn. | |
rodiny | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Piatok | Vigília – Nanebovzatie P. Márie | 18:00 | Z. Slovenkaiová |
Sobota | Nanebovzatie Panny Márie | 11:00 | J. Brada, S. Cingeľ |
18:00 | Z. Morvayová | ||
Nedeľa | 20. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | D. Vincová |
10:00 | O. Brada, Z. Bradová | ||
Vo štvrtok po sv. omši bude adorácia, tak isto aj v nedeľu o 14:30 (deň modlitieb za diecézu a o. biskupa).
V piatok a v sobotu pri sv. omšiach bude požehnanie bylín.
V nedeľu po druhej sv. omši katechéza pre prvoprijímajúcich.
DUCHOVNÉ SLOVO
Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)
Z encykliky sv. Jána Pavla II.
48. Tak ako žena, ktorá pomazala Ježiša v Betánii, Cirkev sa nebála „rozhadzovať“, investovať to najlepšie zo svojich zásob, aby vyjadrila svoj adorujúci úžas nad nesmiernym darom Eucharistie. Nemenej ako prví učeníci, poverení pripraviť veľkú miestnosť, sa aj Cirkev počas stáročí v meniacich sa kultúrach cítila podnecovaná sláviť Eucharistiu v podmienkach hodných takého veľkého tajomstva. V línii Ježišových slov a gest, rozvíjajúc dedičstvo judaizmu, sa zrodila kresťanská liturgia. Veď čo by mohlo stačiť na náležité prijatie daru, ktorý božský Źeních robí zo seba samého pre svoju nevestu Cirkev, dávajúc jednotlivým generáciám veriacich obetu, ktorú raz navždy obetoval na kríži, a stávajúc sa pokrmom všetkých veriacich? Ak si logika stolovania vyžaduje rodinnosť, Cirkev nikdy nepodľahla pokušeniu banalizovať túto „familiárnosť“ so svojím Źeníchom, zabúdajúc, že on je aj Pán a že spoločné stolovanie vždy zostáva obetnou hostinou, poznačenou krvou vyliatou na Golgote. Eucharistická hostina je skutočne posvätená hostina, v ktorej jednoduchosť znamení skrýva hĺbky Božej svätosti: „O Sacrum convivum, in quo Christus sumitur!“ Chlieb, ktorý sa láme na našich oltároch, dáva nám v našich podmienkach pútnikov na všetkých cestách sveta panis angelorum, anjelský chlieb, ku ktorému nemožno pristúpiť inak než s pokorou stotníka z evanjelia: „Pane, nie som hoden, aby si vošiel pod moju strechu“ (Mt 8, 8; Lk 7, 6).
49. V duchu tohto vznešeného zmyslu pre tajomstvo možno pochopiť, ako sa viera Cirkvi v eucharistické tajomstvo vyjadrovala počas dejín nielen v dôraze na vnútorný postoj zbožnosti, ale aj celým radom vonkajších prejavov, zameraných na to, aby pripomínali a zdôrazňovali veľkosť slávenej udalosti. Z tohto sa zrodila cesta, ktorá postupne viedla k vytvoreniu osobitného štatútu úpravy eucharistickej liturgie, rešpektujúc rozličné legitímne ustanovené cirkevné tradície. Na tomto základe sa rozvinulo aj bohaté umelecké dedičstvo. Architektúra, sochárstvo, maliarstvo, hudba, ktoré sa dali viesť kresťanským tajomstvom, v Eucharistii priamo alebo nepriamo našli motív veľkej inšpirácie.
Tak to bolo napríklad s architektúrou, ktorá, len čo to historické okolnosti dovolili, zažila prechod od pôvodných eucharistických miest v domus (príbytkoch) kresťanských rodín k slávnym bazilikám prvých storočí, k majestátnym katedrálam stredoveku až po veľké či malé chrámy, ktoré postupne posiali územia, kam sa rozšírilo kresťanstvo. Formy oltárov a svätostánkov sa rozvíjali v liturgických priestoroch, postupne sledujúc nielen vonkajšie motívy, ale aj podnety presného chápania tajomstva. To isté možno povedať o posvätnej hudbe, len čo si pomyslíme na inšpirované gregoriánske nápevy, na toľkých a často veľkých autorov, ktorí sa zžili s textami svätej omše. Nevyniká azda obrovské množstvo kvalitných diel a výrobkov umeleckých remesiel v oblasti predmetov a paramentov používaných pri eucharistickom slávení?
Možno povedať, že Eucharistia formujúc Cirkev a spiritualitu, mala zároveň silný vplyv na kultúru, osobitne v estetickej oblasti.