FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 32. týždni od 3. augusta – do 9. augusta 2020.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 18. týždňa | 18:00 | Sv.omša za ✟ Katarínu Hankovú, |
3.augusta | v Cezročnom období | výročná | |
Utorok | Sv. Jána Márie Vianneya, kňaza | 18:00 | Sv. omša za vnúčatá a vnukov |
4.augusta | (spomienka) | z rod. Petrulákovej | |
Streda | Výr. Posviacky Hl. mariánskej | 18:00 | Sv. omša za dary Ducha sv. |
5.augusta | baziliky v Ríme | a B. požehn. pre s. Anešku | |
Štvrtok | Premenenie Pána | 18:00 | Sv. omša za ✟ z rod. Ondríkovej |
6.augusta | (sviatok) | ||
Piatok | Prvý piatok | 18:00 | Sv.omša za ✟ Andreja a Martu |
7.augusta | Hrabčákovcov a Jína Kolodyho | ||
Sobota | Vigília – 19. nedeľa | 18:00 | Sv.omša na poď. za 40. r. života, |
8.augusta | v Cezročnom období | požehn. do ďaľších rokov celej rodiny | |
Nedeľa | 19. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Sv.omša za ružencové bratstvo |
9.augusta | 10:00 | Sv. omša za Boťí ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Štvrtok | Premenenie Pána | 18:00 | I. Sopková, Z. Slovenkaiová |
Nedeľa | 19. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Z. Berciková |
10:00 | I. Drábik, V. Drábiková | ||
V nedeľu pobožnosť o 14:30, slávnostný ruženec, odprosenie Božského Srdca a premienka.
Vo štvrtok po sv. omši a v piatok od 17:00 bude adorácia.
Na budúcu nedeľu a celý týždeň sa modlime novénu pred diecéznym odpustom Panny Márie Snežnej.
V nedeľu po druhej sv. omši katechéza pre prvoprijímajúcich, o 15:30 pre birmovancov.
Spovedanie pred prvým piatkom:
Štvrtok a piatok od 16:00. Chorí a starší veriaci v piatok od 8:00.
DUCHOVNÉ SLOVO
Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)
Z encykliky sv. Jána Pavla II.
46. V encyklike Ut unum sint som aj ja prejavil ocenenie tohto ustanovenia, ktoré umožňuje postarať sa o spásu duší s primeraným rozlišovaním: „V tejto súvislosti je dôvodom radosti spomenúť si, že katolícki kňazi môžu v určitých ojedinelých prípadoch vysluhovať sviatosť Eucharistie, pokánia alebo pomazania chorých iným kresťanom, ktorí síce ešte nie sú v plnom spoločenstve s Katolíckou cirkvou, ale túžobne si želajú prijať sviatosti, prosia o ne a vyznávajú vieru, akú v týchto sviatostiach vyznáva Katolícka cirkev. Opačne zase sa v určitých prípadoch za zvláštnych okolností môžu katolíci obrátiť s prosbou o prijatie týchto sviatostí na duchovných tých cirkví, kde sa platne vysluhujú.“
Je potrebné pozorne sledovať tieto podmienky, ktoré sú neodvolateľné, i keď ide o jednotlivé presne určené prípady, pretože odmietnutie jednej alebo viacerých právd o týchto sviatostiach, a medzi nimi tej, ktorá sa týka nevyhnutnosti služobného kňazstva na to, aby boli platné, robí žiadateľa nedisponovaným na ich platné prijatie. A platí to aj naopak: veriaci katolík nemôže prijať Eucharistiu v komunite, ktorej chýba platná sviatosť posvätného stavu.
Verné zachovávanie celku smerníc ustanovených v tejto problematike je prejavom a zároveň garanciou tak lásky k Ježišovi Kristovi v Najsvätejšej sviatosti, ako aj k bratom iného kresťanského vyznania, voči ktorým sme zaviazaní svedectvom pravdy, rovnako ako voči samému dielu napomáhania jednoty.
47. Kto číta v synoptických evanjeliách opis ustanovenia Eucharistie, zostane prekvapený jednoduchosťou a zároveň „vážnosťou“, s akou Ježiš cez Poslednú večeru ustanovuje túto veľkú sviatosť. Jestvuje udalosť, ktorá je v určitom zmysle prelúdiom: pomazanie v Betánii. Istá žena, ktorú Ján identifikuje s Máriou, Lazárovou sestrou, vyliala na Ježišovu hlavu nádobku voňavého nardového oleja, čo vyvolalo u učeníkov – zvlášť u Judáša (porov. Mt 26, 8; Mk 14, 4; Jn 12, 4) – protestnú reakciu, akoby bolo také gesto vzhľadom na potreby chudobných neodpustiteľným rozhadzovaním. No Ježišovo hodnotenie je úplne opačné. Bez toho, žeby niečo ubral z povinnosti lásky voči biednym, ktorým sa učeníci vždy budú musieť venovať –„veď chudobných máte vždy medzi sebou” (Mt 26, 11; Mk 14, 7; porov. Jn 12, 8) -, on vidí blízku udalosť vlastnej smrti i vlastného pochovania a oceňuje toto pomazanie ako anticipáciu úcty, ktorej bude jeho telo hodné aj po smrti, neoddeliteľne viazané také, aké je, na tajomstvo jeho osoby.
Opis v synoptických evanjeliách pokračuje úlohou, ktorú Ježiš dáva učeníkom, aby pripravili veľkú miestnosť, potrebnú na zjedenie veľkonočného baránka (porov. Mk 14, 15; Lk 22, 12), a rozprávaním o ustanovení Eucharistie. Umožňuje nám aspoň čiastočne vidieť rámec židovských zvykov pri veľkonočnej večeri až po zaspievanie chválospevu (porov. Mt 26, 30; Mk 14, 26). Opis nám vedomým a slávnostným spôsobom – i keď v obmenách rozličných tradícií – ponúka slová, ktoré Ježiš povedal nad chlebom a vínom, pričom on sám použil konkrétne vyjadrenia darované telo a preliata krv. Všetky tieto podrobnosti nám evanjelisti rozprávajú vo svetle praxe lámania chleba, ktorá už bola ustálená v prvotnej Cirkvi. No je isté, že od samotného Ježišovho prežívania udalosť Zeleného štvrtka evidentne nesie črty liturgickej citlivosti, formovanej starozákonnou tradíciou a pripravenej premeniť sa na kresťanské slávenie v súlade s novým obsahom Veľkej noci.