FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 37. týždni od 16. septembra– do 22.septembra 2019.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Kornélia, pápeža a Cypriána | 07:00 | Sv. omša za Božie požehnanie |
16.septembra | biskupa, mučeníkov (spomienka) | a zdravie pre s. Janu | |
Utorok | Sv. Róberta Bellarmína, biskupa | ||
17.septembra | a učiteľa Cirkvi (ľub. spomienka) | ||
Streda | Streda 24. týždňa | ||
18.septembra | v Cezročnom období | ||
Štvrtok | Sv. Januára, biskupa a mučeníka | ||
19.septembra | (ľubovoľná spomienka) | ||
Piatok | Sv. Andreja Kim Taegona, kňaza | ||
20.septembra | a sv. Pavla Chong Hasanga | ||
a spoločníkov mučeníkov (spom.) | |||
Sobota | Vigília – 25. nedeľa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Mikuláša, Máriu, |
21.septembra | v Cezročnom období | Jozefa a Miloša (mládežnícka) | |
Nedeľa | 25. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Sv. omša za zdravie a Božie požehnanie |
22.septembra | pre Máriu Majerčákovú | ||
10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti (detská) | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | 25. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | H. Majcherová, Z. Morvayová |
10:00 | deti | ||
V nedeľu pobožnosť o 14:30 (loretánske litánie a adorácia).
V pondelok je deň modlitieb za diecézu, o.biskupa a jeho úmysly.
Streda, piatok a sobota sú jesenné kántrové dni, ich obsahom je poďakovanie za úrodu. U nás bude v sobotu pri večernej sv. omši.
Katechéza pre birmovancov v sobotu o 17:30 a v nedeľu po pobožnosti.
Odpust pri kaplnke Ružencovej Panny Márie bude v nedeľu 6. októbra.
Katechézy pre prvoprijímajúcich a rodičov začnú 11. okróbra.
V nedeľu je III. Celoslovenský pochod za rodinu.
DUCHOVNÉ SLOVO
Sedembolestná II.
Spomienka na Sedembolestnú nás pozýva prežívať rozhodujúce chvíle dejín vykúpenia a uctiť si Matku, zjednotenú s trpiacim a ukrižovaným Synom. Jej materstvo na kalvárii naberá univerzálne rozmery. Táto slávnosť bola vsunutá do rímskeho kalendára pápežom Piusom VII. (1814). Obraz Sedembolestnej – Mária drží na kolenách mŕtveho Syna, práve zloženého z kríža. Je to chvíľa, ktorá zahŕňa nevýslovnú bolesť utrpenia a duchovnú jednotu. „ Fiat mihi secundum verbum tuum – Nech sa stane podľa tvojho slova!“ Ako matka – Mária prijíma a znáša Kristovo utrpenie v každom okamihu jej života. Aj Michelangova pieta, typická pre umenie neskorej gotiky a renesancie, vyjadruje iba moment z tohto utrpenia Panny Márie. Zbožnosť, ktorá predchádza liturgické slávenie, určila symbolicky sedem bolesti Panny Márie prislúchajúce k rovnakým príbehom z evanjelia: proroctvo starého Simeona, útek do Egypta, stratenie dvanásťročného Ježiša pri ceste do Svätého mesta, krížová cesta na Golgotu, ukrižovanie, skladanie z kríža, pochovanie. Titulom „Sedembolestná“ uctievame obzvlášť prijatú Máriinu bolesť cez kríž. Pod krížom sa matka ukrižovaného Krista stala matkou mystického tela narodeného z kríža, tzn. sme zrodení ako kresťania zo vzájomnej obetujúcej sa trpiacej lásky Ježiša a Márie. Najprv sa hovorilo o piatich bolestiach, ako sa uctievalo päť rán Krista Pána. Potom sa začalo uctievať sedem bolestí – sedem v biblickej reči znamená plnosť, dokonalosť. Keďže popri Kristovi Panna Mária najviac trpela, ľud chcel vyjadriť túto plnosť bolestí číslom sedem. Tým sa nechce obmedziť utrpenie na sedem historicky presne určených udalostí, ale sa chce naznačiť plnosť kalicha utrpenia, ktorý pila spolu s Kristom. Aby sa skonkrétnil titul Sedembolestná, vypočítali sa historické momenty. Najprv sa počítali len tie, ktoré znášala s Kristom v dňoch jeho najväčšieho utrpenia: keď Ježiša zajali a bičovali, keď Ježiša predviedli pred Piláta a odsúdili, keď vyriekli ortieľ smrti, keď Ježiša pribili na kríž, keď Ježiš vypustil ducha na kríži, keď Ježiša sňali z kríža, keď Ježiša uložili do hrobu. Neskôr sa rozšíril obraz bolestí aj z Kristovho detstva – Svätá Matka trpela: keď počula Simeonovo proroctvo o meči, ktorý aj jej prebodne srdce, keď utekala do Egypta, keď Herodes vraždil neviniatka, keď hľadala strateného Ježiša v Jeruzaleme, keď Ježiša zajali a odsúdili, keď Ježiš zomieral na kríži, keď Ježiša zložili z kríža, keď Ježišovo telo kládli do hrobu.