FARSKÉ OZNAMY
v 24. týždni od 17. júna – do 23. júna 2019.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 11. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Annu Urbančíkovú, |
17.júna | v Cezročnom období | výročná | |
Utorok | Utorok 11. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Martina Urbančíka, |
18.júna | v Cezročnom období | polročná | |
Streda | Vigília – Najsvätejšieho Kristovho | 18:00 | Sv. omša za zdr., Božie požehnanie |
19.júna | Tela a Krvi | a na poď. za 50 r. života pre Máriu | |
Štvrtok | Najsvätejšieho Kristovho Tela | 07:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
20.júna | a Krvi (slávnosť, prik. sviatok) | 18:00 | Sv. omša na poďakovanie za |
spoločné roky manželstva | |||
Piatok | Sv. Alojza Gonzágu, rehoľníka | 18:00 | Sv. omša za ✟ Františka Vindta, |
21.júna | (spomienka) | polročná | |
Sobota | Panny Márie v sobotu | 07:00 | Sv. omša za ✟ Juraja |
22.júna | |||
Nedeľa | 2. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
23.júna | 10:00 | Sv. omša na poďakovanie za 51. rokov | |
spoločného života | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Štvrtok | Najsvätejšieho Kristovho Tela | 07:00 | H. Majcherová |
a Krvi | 18:00 | Z. Bradová, Z. Slovenkaiová | |
Nedeľa | 2. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Z. Podprocká, S. Cingeľ |
10:00 | M. Schmotzerová, S. Schmotzerová | ||
Vo štvrtok o 15:00 korunka k Božiemu milosrdenstvu a adorácia Najsvätejšej sviatosti do večernej sv. omše.
V nedeľu o 14:30 bude pobožnosť k úcte Božského Srdca.
DUCHOVNÉ SLOVO
Uchovávanie Oltárnej sviatosti
V rímskokatolíckej cirkvi sa eucharistia čiže Najsvätejšia sviatosť tiež uchováva v kostoloch (z praktických dôvodov sa uchováva iba Telo Kristovo), a to vo svätostánku (tiež tabernákulum, či menej sanktuárium) v liturgických nádobách. Tieto nádoby majú podľa tvaru a funkcie rozdielne názvy: cibórium – v ňom sa uchovávajú malé hostie, ktoré prijímajú veriaci účastníci bohoslužby, ďalej pyxida (je buď celokovová, nepriehľadná, alebo so skleneným priehľadom, potom sa jej hovorí tiež kustódium) – v nej sa prechovávajú tzv. „veľké hostie“ umiestnené do zvláštneho úchytu nazývaného lunula, ktorá sa vkladá do monštrancie. Tiež sa niekedy do svätostánku dáva priamo monštrancia.
Monštrancia (monstrare = ukázať) alebo ostenzórium je zlatá alebo pozlátená nádoba z ušľachtilého kovu na verejné vystavenie Oltárnej sviatosti. Uprostred monštrancie, medzi sklom je lunula (mesiačik), do ktorej sa vkladá konsekrovaná Hostia.
Monštrancia sa používa pri slávnostných príležitostiach, najmä pri celodennej poklone. Kladie sa zvyčajne na oltár, alebo na nejaký podstavec kvôli lepšej viditeľnosti. Monštrancia sa aj nesie pri procesiách. Najznámejšie sú procesie na sviatok Božieho Tela a na slávnosť Vzkriesenia, večer na Bielu Sobotu.
Monštrancia sa začala používať od 14. storočia. Pôvodne slúžila na vystavenie relikvií svätých.
Sprvu sa totiž eucharistia uchovávala, len kvôli chorým kresťanom, aby tí, ktorí sa nemohli zúčastniť na svätej omši, mohli byť posilnení Kristovým telom, a to buď k uzdraveniu alebo k prechodu zo smrti do večného života (toto posledné sväté prijímanie sa nazýva viatikum, tzv. pokrm na cestu z latinského via – cesta). Až neskôr (za sv. Františka z Assisi) sa začína šíriť úcta klaňanie sa Telu Kristovmu a stým súvisiace snahy o čistotu liturgických plátien a vytvorenie všetkých pravidiel ako uchovávať túto sviatosť.
Jedným z týchto pravidiel je tzv. večné svetlo svietiace v blízkosti svätostánku, ktoré svojím svitom má upozorniť – pokloň sa pred Pánom, ktorý sa dal uväzniť…
Počas stáročí, úcta k eucharistii sa v katolíckej cirkvi prehlbovala, bolo zložených veľa piesní k sláve Najsvätejšej sviatosti (najznámejšia z nich pochádza od sv. Tomáša Akvinského: „Adoro te Devote“ – Klaniam sa Ti vrúcne…), boli zavedené adorácie a procesie a dokonca vznikla Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi.