FARSKÉ OZNAMY
v 23. týždni od 10. júna – do 16. júna 2019.
Bohoslužby
Pondelok | Panny Márie, Matky Cirkvi | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jozefa Kováča, |
10.júna | (spomienka) Svätodušný pondelok | rodičov Jána a Annu a sestru Katarínu | |
Utorok | Sv. Barnabáša, apoštola | 07:00 | Sv. omša na odprosenie za všetky urážky |
11.júna | (spomienka) | a hriechy | |
Streda | Streda 10. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Cecíliu Juhárovú, |
12.júna | v Cezročnom období | mesačná | |
Štvrtok | Nášho Pána Ježiša Krista, | 18:00 | Sv. omša za darcov krvi |
13.júna | najvyššieho a večného kňaza (sviatok) | ||
Piatok | Piatok 10. týždňa | 07:00 | Sv. omša za dar viery a Božie požehnanie |
14.júna | v Cezročnom období | pre rodiny | |
Sobota | Vigília – Najsvätejšej Trojice | 18:00 | Sv. omša za ✟ Ondreja Hiľovského |
15.júna | a Máriu r. Spišákovú | ||
Nedeľa | Najsvätejšej Trojice | 08:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
16.júna | (slávnosť) | 10:00 | Sv. omša za Božie požehnanie |
pre Jarku a Klárku a ich rodinu | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | Najsvätejšej Trojice | 08:00 | Z. Morvayová, D. Vincová |
10:00 | J. Kurjan, J. Brada | ||
V sobotu o 17:00 a v nedeľu o 15:00 katechéza pre birmovancov.
V nedeľu o 14:30 pobožnosť k úcte Božského Srdca, adorácia a ruženec za diecézu, o. biskupa a jeho úmysel.
DUCHOVNÉ SLOVO
Sviatok Najsv. Trojice
Zmienka o Trojici sa implicitne objavuje v mnohých biblických požehnaniach, pokynoch a výrokoch: „Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“ (Mt 28,19).
Výraz „Trojica“ (po grécky trias) prvýkrát použil Teofil z Antiochie okolo r. 180. Od 3. storočia náuka o Svätej Trojici – jeden Boh v troch Božských osobách – tvorí jeden z hlavných článkov kresťanskej viery. Cirkevní Otcovia 3.a 4. storočia zložili mnohé hymnické piesne a modlitby na oslavu Trojjediného Boha, napísali učené traktáty (napr. sv. Augustín De Trinitate) a Prvý nicejský ekumenický koncil v r. 325 zhrnul základné zjavené pravdy o tomto tajomstve do Nicejsko – carihradského vyznania viery. Votívne sväté omše (omše za zvláštny úmysel) na úctu Najsvätejšej Trojice sú známe z 8. a 9. storočia. V tomto čase bol už všeobecne rozšírený zvyk ukončiť odriekanie alebo spievanie žalmov chválospevom k Najsvätejšej Trojici: „Sláva Otcu i Synu i Duchu Svätému …“. V Anglicku sa sviatok Najsvätejšej Trojice slávil v prvú nedeľu po Zoslaní Ducha Svätého už v 12. storočí ako osobitné privilégium, ktoré vymohol od Svätej stolice biskup – mučeník sv. Tomáš Becket (1118-1170). V r. 1198 bol založený rád trinitárov (Ordo Sanctissimae Trinitatis), ktorý spolu s rádom cisterciánov v 13. storočí horlivo šíril úctu k Svätej Trojici a presadzoval oficiálne zaradenie tohto sviatku do cirkevného kalendára. Úsilie bolo zavŕšené úspechom a v r. 1334 pápež Ján XXII. (1316-1334) dal súhlas, aby sa sviatok Najsvätejšej Trojice slávil v celej Cirkvi v prvú nedeľu po Turiciach.
Viera všetkých kresťanov má základ v Najsvätejšej Trojici a kresťania sú krstení „v mene Otca i Syna i Ducha Svätého“. Tajomstvo Najsvätejšej Trojice je ústredným tajomstvom kresťanskej viery a kresťanského života. Iba Boh nám ho môže dať poznať tak, že sa nám zjavuje ako Otec, Syn a Duch Svätý. Zjavená pravda o Najsvätejšej Trojici bola hneď od začiatku v základoch živej viery Cirkvi najmä prostredníctvom krstu. Trojica je jedna, nevyznávame troch bohov, ale jedného Boha v troch osobách: „Trojicu jednej podstaty.“