FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 22. týždni od 3. júna– do 9. júna 2019.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Karola Lwangu a spoločníkov, | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jána Mestera st. |
3.júna | mučeníkov (spomienka) | a Jána Mestera ml. | |
Utorok | Utorok po 7. veľkonočnej | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jozefa Hužvára, |
4.júna | nedeli | mesačná | |
Streda | Sv. Bonifáca, biskupa a mučeníka | 18:00 | Sv. omša za ✟ Bartolomeja Sopka, |
5.júna | (spomienka), kántry | manž. Cecíliu a syna Štefana | |
Štvrtok | Sv. otca Norberta, zakladateľa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Milana Majchera, |
6.júna | prem. rádu (slávnosť) | brata a rodičov | |
Piatok | Piatok po 7. veľkonočnej | 18:00 | Sv. omša za ✟ Františku Štovčíkovú, |
7.júna | nedeli | polročná | |
Sobota | Vigília – Zoslanie Ducha Svätého | 18:00 | Sv. omša za ✟J ozefa Reného |
8.júna | a st. rodičov | ||
Nedeľa | Zoslanie Ducha Svätého | 08:00 | Sv. omša za ružencové bratstvo |
9.júna | (slávnosť) | 10:00 | Sv. omša za pútnikov do Ríma |
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | Zoslanie Ducha Svätého | 08:00 | H. Majcherová, Z. Podprocká |
10:00 | L. Grácová, Z. Grácová | ||
V piatok od 17:00 adorácia k úcte Božského Srdca.
V nedeľu o 14:30 slávnostný ruženec, odprosenie Božského Srdca, premienka.
Streda, piatok a sobota sú letné kántrové dni (za jednotu kresťanov a za duchovné povolania).
Spovedanie pred prvým piatkom: v stredu a piatok od 16:00. Chorí a starší veriaci v piatok od 8:00 hod.
DUCHOVNÉ SLOVO
Novény II.
Novény sa zvyčajne spájajú s liturgickými sviatkami, no nemusí to tak byť vždy. Často sa modlíme novény za úmysly, ktoré sa vyskytnú v priebehu života. Blahoslavený pápež Ján XXIII. v predvečer Druhého vatikánskeho koncilu prosil všetky farnosti na svete, aby sa slávnostne modlili novénu k Duchu Svätému. Nie vždy sa takáto potreba vyliatia Ducha Svätého zhoduje s cirkevným kalendárom!
Blahoslavená Matka Terézia z Kalkaty učila svoje sestry, aby sa vo chvíľach veľkej núdze modlili „expresnú novénu“ – deväťkrát zopakovali obľúbenú mariánsku modlitbu Memorare: Spomeň si, svätá Panna Mária, že nikdy nebolo počuť, žeby bol niekto opustený, kto sa utiekal pod tvoju ochranu, teba prosil o pomoc a žiadal o tvoje orodovanie. Povzbudený touto dôverou aj ja sa utiekam k tebe, Matka, Panna panien; k tebe prichádzam, pred tebou stojím ako úbohý a kajúci hriešnik. Matka večného Slova, neodmietni moje slová, ale ma milostivo vypočuj a vyslyš. Amen. Matka Terézia si všimla, že po ukončení takýchto novén sa im dostalo veľa milostí. (Všeobecne sa o nich hovorí, že nimi „klopeme na nebo“.)
Je dobré, ak máme pri modlitbe deviatnika na pamäti základy kresťanskej modlitby. K Bohu prichádzame so svojou potrebou; upriamujeme k nemu svoju myseľ i srdce; a prosíme ho o dobré veci. Mali by sme si dať pozor, aby sme modlitbu nebrali ako niečo mechanické či magické. Nemáme meniť Božie zmýšľanie; Boh sa nemení. Skôr naopak – práve pri modlitbe Boh s obľubou mení spôsob, ako rozmýšľame my. Tým nechcem tvrdiť, že modlitba je neúčinná. Ako som už spomenul v predošlej kapitole, Boh nám niekedy dáva to, čo chceme, aby sme rástli v dôvere a naučili sa prosiť ho o to, čo potrebujeme.
V určitých kruhoch je moderné vysmievať sa ľudovej zbožnosti. Tomu by som sa chcel vyhnúť. Roky ma naučili, že jednoduchá viera ide často oveľa hlbšie ako teologické kurzy na univerzitnom stupni.
Prostredníctvom emailu sa ku mne dostalo mnoho deviatnikov a z kostola som zozbieral dostatok všelijakých textov na to, aby som vedel, že je predsa len potrebné slovko výstrahy. Hlboko ma bolí, keď niekto rozširuje niečo, čo nazýva „zaručene účinná novéna“. Je jasné, že v istom zmysle je zaručená každá novéna. Boh vypočuje a odpovie na každú modlitbu, a to tak, aby to bolo pre nás čo najlepšie. Ale výraz „zaručene účinná“ nahráva domnienke, že Boha možno nejako riadiť či manipulovať. Navyše, ku kríze viery môžu dospieť tí, ktorí uveria, že zaručene dostanú, čo chcú, presne tak, ako to chcú. Už v druhom storočí sa severoafrický spisovateľ Tertulián obával o kresťanov, ktorých modlitba sa zmenila na poveru – rovnako ako to bolo u pohanov. Namiesto úsilia hľadať Božiu vôľu pozerajú na modlitby ako na spôsob, akým možno manipulovať božstvo. Mali by sme si dávať pozor, aby sme sa nemodlili týmto spôsobom. Ani by sme nemali podporovať modlitbu, ktorá by do omylu uviedla ľudí málo poučených vo viere. „Zaručené“ je lepšie ponechať na recepty na cukrovinky ako na novény!
Skutky apoštolov nám pripomínajú obdobie po Kristovom nanebovstúpení, keď sa apoštoli na jeho príkaz vrátili do hornej siene a zotrvávali na modlitbách s Ježišovou matkou a bratmi a sestrami v jednoduchom spoločenstve, ktoré bolo prvým jadrom Cirkvi (porov. Sk 1, 12 – 14). Cirkev každý rok po nanebovstúpení prežíva túto prvú novénu – novénu k Duchu Svätému. Apoštoli zhromaždení v hornej sieni s Kristovou matkou sa modlia o naplnenie prísľubu, ktorý im dal vzkriesený Kristus. „Keď zostúpi na vás Svätý Duch, dostanete silu a budete mi svedkami“ (Sk 1, 8). Táto prvá apoštolská novéna k Duchu Svätému je vzorom každoročného slávenia v Cirkvi.
(Slovo medzi nami 2010/4)