FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 42. týždni od 15. októbra – do 21. októbra 2018.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Terézie od Ježiša, panny | 18:30 | Sv. omša za ✟ Mariána Bercíka |
15.októbra | a učiteľky Cirkvi (spomienka) | ||
Utorok | Utorok 28. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Ladislava Hanka, |
16.októbra | v Cezročnom období | mesačná | |
Streda | Sv. Ignáca Antiochijského, | 18:00 | Sv. omša za ✟ Imricha Drábika |
17.októbra | biskupa a mučeníka (spomienka) | a Cecíliu rod. Petrášovú | |
Štvrtok | Sv. Lukáša, evanjelistu | 07:00 | Sv. omša za Božiu pomoc a zdravie |
18.októbra | (sviatok) | pre rod. Benejovú | |
Piatok | Sv. Pavla z Kríža, kňaza | 18:00 | Sv. omša za ✟ Irenu Šestákovú, |
19.októbra | (ľubovoľná spomienka) | výročná | |
Sobota | Bl. Jakuba Kerna, kňaza | 15:00 | Sobášna sv. omša za novomanželov |
20.októbra | |||
Nedeľa | 29. NEDEĽA | 08:00 | Sv. omša za novomanželov |
21.októbra | v CEZROČNOM OBDOBÍ | 10:00 | Sv. omša za zdravie a Božie |
(misijná) | požehnanie rodín | ||
14:30 | POBOŽNOSŤ | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | 29. NEDEĽA | 08:00 | Z. Morvayová, D. Vincová |
v CEZROČNOM OBDOBÍ | 10:00 | M. Schmotzerová, S. Schmotzerová | |
Ružencové pobožnosti pol hodinu pred sv. omšou. V sobotu o 14:15, v nedeľu v rámci popoludňajšej pobožnosti. V utorok od 17:00 adorácia za biskupa a diecézu.
V nedeľu po druhej sv. omši bude stretnutie prvoprijímajúcich a rodičov.
V nedeľu pri sv. omšiach bude zbierka na misie.
Prihlášky na prípravu k birmovke odovzdajte do 4. novembra.
DUCHOVNÉ SLOVO
Sv. Lukáš (18. októbra)
Evanjelista sa narodil pravdepodobne v sýrskom meste Antiochia. Bolo to bohaté mesto s výbornou polohou, ale zároveň aj pohanské. Aj Lukášovi rodičia boli bohatí pohania. Dali ho študovať, pretože mal veľké nadanie. Stal sa lekárom, veľa cestoval po Grécku a Egypte. Kedy a akým spôsobom sa obrátil na kresťanstvo, nevieme. Možno to bol sv. Pavol, ktorý ho zachytil svojimi kázňami v Antiochii. Sv. Pavla potom Lukáš sprevádzal na jeho apoštolských cestách. V roku 51 išiel s ním a s inými učeníkmi (Timotejom a Sílasom) do Filíp, Solúna, Macedónska a následne aj do Grécka, Malej Ázie, Palestíny, Sýrie, Talianska. On ako jediný zostal s ním aj v Ríme vo väzení a bol s Pavlom aj pred jeho smrťou, ako sám Pavol píše: „…jediný Lukáš je so mnou.“
Zrejme na Pavlov popud Lukáš napísal opis života a pôsobenia Pána Ježiša, teda evanjelium. Veľa udalostí mu porozprával sv. Pavol, ale svätí otcovia píšu, že bol blízkym priateľom apoštola sv. Jána a Panny Márie a poznal aj iných apoštolov. Mal teda dosť prameňov, aby hodnoverne zachytil účinkovanie Ježiša Krista. Svoje evanjelium venoval vznešenému Teofilovi. Napísal ho zrejme po páde Jeruzalema, medzi rokom 80 až 90 v gréčtine. Adresoval ho kresťanom, ktorí sa obrátili z pohanstva. Svedčí o tom aj okolnosť, že v evanjeliu sa vždy snaží podrobne vysvetliť židovské zvyklosti. Vo svojom evanjeliu ako jediný z evanjelistov prináša podrobný opis narodenia Mesiáša. Veľmi veľa a veľmi pekne píše o Božom milosrdenstve (podobenstvo o márnotratnom synovi, dobrom pastierovi, milosrdnom Samaritánovi, Mária Magdaléna, kajúci lotor). Svoje evanjelium začína Zachariášovou obetou v chráme, preto jeho symbolom sa stal býk. Skutky apoštolov takisto pochádzajú z pera tohto brilantného pisateľa. Venuje ich tiež tomu Teofilovi, pre ktorého písal aj evanjelium. Cieľom tejto druhej knihy bolo, aby podal svedectvo o živej Cirkvi, ktorá nezanikla, aj napriek tomu, že okolo zúril pohanský svet. Opisuje nám nanebovstúpenie Pána, zoslanie Ducha Svätého, ďalej sa kniha zaoberá najmä pôsobením sv. Petra a sv. Pavla.
Po Pavlovej smrti (r. 67) Lukáš podľa tradície hlásal evanjelium v Dalmácii, Taliansku a Galii. Niektorí uvádzajú, že sa dostal aj do Horného Egypta a Lýbie. Akým spôsobom zomrel, nie je isté. Niektorí hovoria, že vo veku osemdesiatštyri rokov ho obesili v Patrase v Grécku. Iní však tvrdia, že zomrel prirodzenou smrťou.
Medzi kresťanmi je rozšírené, že bol aj maliarom a namaľoval obraz Panny Márie. Pripisujú sa mu dokonca niektoré obrazy na Východe. Nie je to však pravdepodobné. Isté je, že namaľoval duchovný obraz Panny Márie vo svojom evanjeliu, keďže o nej písal najviac zo všetkých evanjelistov. Takisto je neisté, kde sa nachádza jeho hrob, aj keď mnoho miest si nárokuje jeho vlastníctvo. Vedecké výskumy z roku 1998 hovoria, že miestom jeho hrobu by mohla byť bazilika sv. Justíny v Padove (Taliansko), lebka sa nachádza v chráme sv. Víta v Prahe.