FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 38. týždni od 17. septembra – do 23. septembra 2018.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Róberta Bellarmína, biskupa | 18:00 | Pohr. sv. omša za ✟ Ladislava Hanka |
17.septembra | a učiteľa Cirkvi (ľub. spomienka) | ||
Utorok | Utorok 24. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jána a Annu Štovčíkovcov |
18.septembra | v Cezročnom období | a dcéru Katarínu | |
Streda | Streda 24. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Štefana Spišáka, |
19.septembra | v Cezročnom období | Máriu r. Mihališinovú a dcéru Boženu | |
Štvrtok | Sv. Anfreja Kim Taegona, kňaza, | 18:00 | Sv. omša za ✟ Annu Grácovú, |
20.septembra | a sv. Pavla Chong Hasanga a | výročná | |
spoločníkov mučeníkov (spomienka) | |||
Piatok | Sv. Matúša, apoštola a evanjelistu | 18:00 | Sv. omša za zdravie a Božie požehnanie |
21.septembra | (sviatok) | Márie (90) | |
Sobota | Panny Márie v sobotu | 07:30 | Sv. omša za ✟ Margitu Sopkovú, výročná |
22.septembra | a Pavla Sopka (25) | ||
Nedeľa | 25. NEDEĽA | 08:00 | Sv. omša za zdravie a Božie požehnanie |
23.septembra | v CEZROČNOM OBDOBÍ | Márie Majerčákovej | |
10:00 | Sv. omša na úmysel celebranta | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | 25. NEDEĽA | 08:00 | Z. Podprocká, S. Cingeľ |
v CEZROČNOM OBDOBÍ | 10:00 | birmovanci | |
Streda, piatok a sobota sú jesenné kántrové dni. Poďakovanie za úrodu a požehnanie plodov bude v stredu pri sv. omši.
DUCHOVNÉ SLOVO
Svätý Michal, archanjel
Sv. Michal je jedným z hlavných anjelov. Preklad jeho mena je vlastne bojový výkrik dobrých anjelov v boji na nebi proti Zlému a jeho anjelmi. Meno sv. Michala sa niekoľko krát spomína v Biblii. Prvýkrát je to v Knihe proroka Daniela v 10. kapitole, v 13. a 21. verši, keď sa Danielovi zjavil anjel a okrem iného mu povedal: „knieža Perzského kráľovstva stálo proti mne dvadsaťjeden dní a hľa Michal, jedno z prvých kniežat, prišlo mi na pomoc… A teraz sa vrátim bojovať s perzským kniežaťom. Len čo vytiahnem, už prichádza knieža grécke; a niet jediného, kto by mi proti nim pomáhal, okrem Michala, vášho kniežaťa.“ Druhýkrát sa spomína tiež v Knihe Danielovej, v 12. kapitole: „V tom čase povstane Michal, veľké knieža, čo stojí nad synmi tvojho národa.“ Sv. apoštol Júda ho tiež spomína v 9. verši svojho listu: „Keď sa archanjel Michal v rozhovore s diablom prel o Mojžišovo telo, neodvážil sa vyniesť rúhavý výrok, ale povedal: ‘Nech ťa Pán potrestá.‘“ Je to narážka na starú židovskú tradíciu dialógu medzi archanjelom Michalom a satanom o Mojžišovo telo, ktorá sa nachádza v apokryfnom spise Nanebovzatie Mojžiša. Podľa nej archanjel Michal ukryl Mojžišov hrob. Satan ho odhalil a chcel zviesť židovský národ na hriech tým, že by sa Mojžišovi začali klaňať ako svojmu hrdinovi. Podľa ďalšieho apokryfného spisu Zjavenie Mojžiša sv. Michal takisto strážil telo prvej ženy Evy. Po štvrtý a poslednýkrát sa meno sv. Michala spomína v Knihe Zjavenia apoštola Jána (Apokalypse) 12,7: „Na nebi sa strhol boj: Michal a jeho anjeli bojovali proti drakovi. Bojoval drak i jeho anjeli, ale neobstáli a už nebolo pre nich miesto v nebi.“ Sv. Ján hovorí o konci sveta, no spomína pritom aj začiatok čias.
V Biblii existujú zmienky o pôsobení anjelov aj v iných situáciách: cherubín, strážiaci bránu do raja (Gn 3,24); anjel, cez ktorého dal Boh ľuďom Desatoro; anjel, ktorý sa postavil proti Balaámovi (Nm 22,22); anjel, ktorý bojoval proti Sennacheribovej armáde (2 Kr 19,35). Podľa cirkevných otcov v týchto prípadoch išlo tiež o archanjela Michala, hoci jeho meno sa výslovne nespomína.
Jeho postavenie medzi anjelmi uvádzajú cirkevní učenci rôzne. Grécki otcovia (sv. Bazil a ostatní) hovoria, že Michal je najvyšší spomedzi všetkých anjelov, iní (sv. Bonaventúra), že je najvyšším spomedzi serafínov (prvého z deviatich anjelských chórov). Sv. Tomáš Akvinský vo svojej Summe uvádza, že je hlavným z posledného chóru, chóru anjelov. Rímska liturgia nasleduje gréckych otcov, sv. Michala nazýva „Princeps militiae coelestis quem honorificant angelorum cives“ (vodca nebeských vojsk, ktorého si ctia zástupy anjelov).
Úcta k sv. Michalovi je veľmi stará a rozšírená. Od raných kresťanských čias si ho uctievali kresťania ako svojho patróna. Traduje sa viacero udalostí, pri ktorých sa zjavil a pomohol k víťazstvu nad pohanmi alebo ochránil pred nebezpečenstvom. Jeho sviatok sa slávi 29. septembra, v obnovenom cirkevnom kalendári (r. 1969) sa v ten istý deň slávi sviatok aj sv. archanjelov Gabriela a Rafaela.