FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 14. týždni od 2. apríla – do 8. apríla 2018.
Bohoslužby
Pondelok | Veľkonočný Pondelok | 08:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
2.apríla | 10:00 | Sv. omša za uzdravenie a Božiu | |
pomoc pre Annu | |||
13:00 | Pohr. obrady v Dome smútku | ||
za ✟ Michala Sopka | |||
Utorok | Veľkonočný Utorok | 18:00 | Pohrebná omša za ✟ Michala Sopka |
3.apríla | |||
Streda | Veľkonočná Streda | 18:00 | Sv. omša za ✟ Miroslava Štovčíka, |
4.apríla | mesačná | ||
Štvrtok | Veľkonočný Štvrtok | 18:00 | Sv. omša za ✟ Annu Harčarikovú, |
5.apríla | mesačná | ||
Piatok | Veľkonočný Piatok | 18:00 | Sv. omša za ✟ Annu Grácovú, |
6.apríla | polročná | ||
Sobota | Veľkonočná Sobota | 07:30 | Sv. omša za ✟ Margitu Sopkovú, |
7.marca | polročná | ||
Nedeľa | DRUHÁ VEĽKONOČNÁ | 08:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
8.apríla | NEDEĽA | 10:00 | Sv. omša na poďakovanie za 50. r. života, |
zdravie a Božie požehnanie | |||
(Slávnosť) | 14:30 | POBOŽNOSŤ ( k Božiemu Milosrdenstvu | |
a odprosenie Božského Srdca) | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Pondelok | Veľkonočný Pondelok | 08:00 | L. Grácová, D. Morvayová |
10:00 | Z.Berciková, S. Cingeľ | ||
Nedeľa | DRUHÁ VEĽKONOČNÁ | 08:00 | H. Majcherová, Z. Podprocká |
NEDEĽA | 10:00 | O. Brada, J. Brada | |
Katechéza pre prvoprojímajúcich a rodičov v nedeľu po druhej sv. omši.
V piatok od 17:00 adorácia k Božskému Srdcu, v sobotu o 7:00 fatimská pobožnosť o 17:30 adorácia za rodiny.
Sv. spoveď na prvý piatok:
Chorí v piatok od 8:00 hod. V kostole od 16:00 hod.
DUCHOVNÉ SLOVO
Paškál
(z lat. paschalis, lat. a gréckeho pascha a to pôvodne z hebrejského pesah (prechod, prekročiť; pamiatka na odchod Židov z Egypta) je vysoká veľkonočná sviečka.
Paškál je zapaľovaný pri veľkonočnej vigílii v cirkvách západnej liturgickej tradície a symbolizuje vzkrieseného Krista, ktorého svetlo podľa kresťanskej náuky rozráža temnoty smrti.
Veľkonočná sviečka sa zapaľuje pri veľkonočnej vigílii, ktorá sa koná v noci, od ohňa v blízkosti kostola. Postupne sa s ňou vchádza do zhasnutého kostola a diakon so zdvihnutou sviecou trikrát spieva zvolanie „Kristus svetlo sveta!“ (lumen Christi). Liturgia potom pokračuje rozsvietením ďalších sviečok a veľkonočným chválospevom zvaným Exsultet, ktorý spieva opäť diakon.
Na vysokej sviečke je vidieť kríž, ktorý sprevádzajú grécke písmená Α (alfa) a Ω (omega); tieto písmena symbolizujú, že Kristus je začiatok a koniec. Do kríža sú vpísané jednotlivé číslice letopočtu – symbol toho, že Kristus vládne dejinám. Do kríža je vsadených päť kadidlových zŕn predstavujúcich päť rán Kristových na kríži.
Pri veľkonočnej vigílii sa veľkonočná sviečka trikrát ponorí do vody počas jej žehnania. Pri každom krste sa od nej rozsvecuje sviečka krsteného. Veľkonočná sviečka býva umiestnená v blízkosti oltára, je žehnaná na Bielu sobotu a v kostole sa rozsvecuje pri každej bohoslužbe počas veľkonočnej doby, ktorá trvá až do Turíc, a pri slávení ďalších sviatostí počas celého roku (krst, sviatosť birmovania, manželstvo, svätenie, pohreb).
Ilustračná kresba možnosti zdobenia sviečky
Niekoľkokilogramová sviečka má pravidlá pre jej zdobenie: je na nej letopočet, kríž a písmená alfa a omega symbolizujúce začiatok a koniec, alebo tam môže byť aj strom života, baranček. Je symbolom kresťanského spoločenstva a Kristovho vzkriesenia.
Práve vloženie kadidlových zŕn do paškálu, jeho požehnanie tvorí spolu so slávnostným sprievodom s paškálom (nesie ho diakon alebo kňaz so spevom: „Svetlo Kristove“) a spevom Exultet bohoslužbu svetla na Veľkonočnú vigíliu.
Sviečka má byť pre pravdivosť znamenia zhotovená z vosku, každý rok nová, len jedna, dostatočne veľká a nikdy nie falzifikát. Neprípustné je teda používanie tzv. olejových paškálov, ktoré skutočnú sviečku len imitujú (podľa inštrukcií Kongregácie pre bohoslužbu z roku 1988).