FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 13. týždni od 27. marca – do 2. apríla 2023.
Bohoslužby
Pondelok | Utorok po 5. pôstnej nedeli | 17:00 | pohr. za ✟ Margitu Pódovú |
27.marca | |||
Utorok | Utorok po 5. pôstnej nedeli | ||
28.marca | |||
Streda | Streda po 5. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Michala Sopka, výročná |
29.marca | |||
Štvrtok | Štvrtok po 5. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Emíliu Pasternákovú, |
30.marca | polročná | ||
Piatok | Piatok po 5. pôstnej nedeli | 17:00 | na poďakovanie za 70 rokov života |
31.marca | |||
Sobota | Sobota po 5. pôstnej nedeli | 07:00 | za ✟ Julianu a Margitu |
1.apríla | |||
Nedeľa | KVETNÁ NEDEĽA | 09:00 | za Boží ľud farnosti |
2.apríla | 10:30 | za členky a členov Zboru sv. Barbory | |
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | KVETNÁ NEDEĽA | 09:00 | B. Lörinczová, Z. Mašlanková |
10:30 | M. Grega, D. Petrášová | ||
V piatok o 16:30 bude pobožnosť krížovej cesty.
V nedeľu o 14:30 bolestný ruženec a premienka.
Zbierka na energie vyniesla 925,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať. Do zbierky KBS pre prenasledovaných kresťanov môžete prispieť do označenej pokladničky.
VEĽKONOČNÉ SPOVEDANIE:
Sobota 1.4.2023: 8:00 – 9:00 Šemša, 9:00 – 10:00 – Hodkovce, 10:00 – 11:30 Nováčany, 14:00 – 15:00 Lorinčík, 15:00 – 17:00 Pereš.
Nedeľa 2.4.2023: 14:00 – 16:00 N. Medzev, 16:00 – 17:00 Rudník.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok krstu a birmovania
Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)
Vysluhovateľ birmovania
Prvotným vysluhovateľom birmovania je biskup.
Vo východných cirkvách kňaz, ktorý krstí, zvyčajne hneď udeľuje aj birmovanie v rámci toho istého slávenia. Robí to však svätou krizmou, ktorú posvätil patriarcha alebo biskup, čo vyjadruje apoštolskú jednotu Cirkvi, ktorej zväzky sviatosť birmovania posilňuje. V latinskej Cirkvi sa zachováva taká istá disciplína (postup) pri krste dospelých alebo keď sa do plného spoločenstva s Cirkvou prijíma pokrstený z iného kresťanského spoločenstva, ktoré nemá platnú sviatosť birmovania.
V latinskom obrade je riadnym vysluhovateľom birmovania biskup. Hoci biskup môže v prípade potreby dať kňazom splnomocnenie vysluhovať birmovanie, má ho udeľovať on sám, aby sa nezabudlo, že práve z tohto dôvodu slávenie birmovania bolo časovo oddelené od krstu. Biskupi sú nástupcami apoštolov, dostali plnosť sviatosti posvätného stavu. Keď sviatosť birmovania vysluhujú oni, vhodne sa tým naznačuje, že účinok tejto sviatosti je užšie spojenie tých, čo ju prijímajú, s Cirkvou, s jej apoštolským pôvodom a s jej poslaním vydávať svedectvo o Kristovi. Ak je kresťan v nebezpečenstve smrti, môže mu birmovanie udeliť ktorýkoľvek kňaz. Cirkev totiž chce, aby ani jedno, ani to najmenšie z jej detí neodišlo z tohto sveta bez toho, aby ho Duch Svätý nezdokonalil darom Kristovej plnosti.
Zhrnutie I.
„Keď sa apoštoli, ktorí boli v Jeruzaleme, dopočuli, že Samária prijala Božie slovo, vyslali k nim Petra a Jána. Oni ta zašli a modlili sa za nich, aby dostali Ducha Svätého, lebo na nikoho z nich ešte nezostúpil; boli iba pokrstení v mene Pána Ježiša. Potom na nich vložili ruky a dostali Ducha Svätého“ (Sk 8, 14-17).
Birmovanie zdokonaľuje krstnú milosť. Je to sviatosť, ktorá dáva Ducha Svätého, aby nás hlbšie zakorenil v Božom synovstve, pevnejšie včlenil do Krista, posilnil naše spojenie s Cirkvou, väčšmi nás zapojil do jej poslania a pomáhal nám vydávať svedectvo o kresťanskej viere slovom, ktoré sprevádzajú skutky.
Birmovanie, takisto ako krst, vtláča do duše kresťana nezmazateľný duchovný znak alebo charakter. Preto túto sviatosť možno prijať iba raz v živote.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 12. týždni od 20. marca – do 26. marca 2023.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Jozefa, ženícha Panny Márie | 17:00 | za obrátenie hriešnikov |
20.marca | (sviatok) | ||
Utorok | Utorok po 4. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Cecíliu Vindtovú, výročná |
21.marca | manžela Pavla a zaťa Jozefa | ||
Streda | Streda po 4. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Tomáša Majchera, výročná |
22.marca | |||
Štvrtok | Štvrtok po 4. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Magdalénu Žakarovskú, |
23.marca | výročná | ||
Piatok | Vigília – Zvestovanie Pána | 17:00 | za ✟ Juraja Idčana, polročná |
24.marca | a manželku Helenu | ||
Sobota | Vigília – 5. pôstna nedeľa | 17:00 | za ✟ Františka Toporčáka |
25.marca | a Margitu rod. Grácovú | ||
Nedeľa | 5. pôstna nedeľa | 10:30 | za ✟ ružencového bratstva |
26.marca | 14:00 | za Božiu pomoc pri operácii | |
Lektori Božieho Slova | |||
Pondelok | Sv. Jozefa, ženícha Panny Márie | 17:00 | Z. Bradová |
Piatok | Vigília – Zvestovanie Pána | 17:00 | D. Petrášová, B. Lörinczová |
Sobota | Viglia – 5. pôstna nedeľa | 17:00 | I. Sopková, M. Schmotzerová |
Nedeľa | 5. pôstna nedeľa | 10:30 | Z. Slovenkaiová, Z. Mašlanková |
14:00 | Z. Berciková | ||
V piatok o 16:30 a v nedeľu pobožnosť krížovej cesty – (v nedeľu deti).
V sobotu bude o 11:15 v Jasove sv. omša pri príležitosti 30. výročia znovuotvorenia opátskeho chrámu.
V sobotu pri sv. omši o 17:00 bude sviatosť pomazania chorých (od 16:00 možnosť pristúpiť k sv. spovedi).
V nedeľu pri sv. omši o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok krstu a birmovania
Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)
Birmovanie, takisto ako krst, ktorého je dovŕšením, sa udeľuje iba raz. Birmovanie totiž vtláča do duše nezmazateľný duchovný znak, „charakter“, ktorý znamená, že Ježiš Kristus označil kresťana pečaťou svojho Ducha a obdaril ho mocou z výsosti, aby bol jeho svedkom. „Charakter“ zdokonaľuje spoločné kňazstvo veriacich prijaté v krste a „birmovaný dostáva silu verejne vyznávať slovami vieru v Krista akoby z úradného poslania [quasi ex officio]“.
Kto môže prijať túto sviatosť?
Sviatosť birmovania môže a má prijať každý pokrstený, ktorý ešte nebol birmovaný. Keďže krst, birmovanie a Eucharistia tvoria jednotu, „veriaci sú povinní prijať túto sviatosť vo vhodnom čase“, lebo sviatosť krstu je síce bez birmovania a Eucharistie platná a účinná, ale uvádzanie do kresťanského života ostáva neúplné. Latinský zvyk už od stáročí určuje ako orientačný bod na prijatie birmovania „vek usudzovania“. Ale v nebezpečenstve smrti sa má deťom udeliť birmovanie, aj keď ešte nedosiahli vek usudzovania.
Ak sa niekedy hovorí o birmovaní ako o „sviatosti kresťanskej zrelosti“, nemal by sa pri tom zamieňať vek dospelosti vo viere s dospelým vekom prirodzeného vývinu. Ani by sa nemalo zabúdať, že krstná milosť je milosť darovaného a nezaslúženého vyvolenia, ktorá nepotrebuje „ratifikáciu“ (schválenie), aby sa stala účinnou. Pripomína to svätý Tomáš: „Telesný vek nepodmieňuje dušu. Preto človek môže aj v detskom veku dosiahnuť dokonalosť duchovného veku, o ktorej hovorí múdrosť: ‚Nie dlhé roky robia starobu hodnou cti, ani sa ona nemeria počtom rokov‘ [4, 8]. Preto mnohí v detskom veku vďaka sile Ducha Svätého, ktorú prijali, udatne bojovali až po preliatie krvi za Krista.“
Príprava na birmovanie má viesť kresťana k intímnejšiemu zjednoteniu s Kristom, k živšej dôvernosti s Duchom Svätým, s jeho činnosťou a s jeho darmi a vnuknutiami, aby mohol lepšie vziať na seba apoštolské povinnosti kresťanského života. Preto sa má birmovná katechéza usilovať o prebudenie vedomia príslušnosti ku Kristovej Cirkvi, a to tak k všeobecnej Cirkvi, ako aj k farskému spoločenstvu, ktoré má osobitnú zodpovednosť za prípravu birmovancov.
Na prijatie birmovania je potrebný stav milosti. Birmovanec má pristúpiť k sviatosti pokánia, aby sa očistil vzhľadom na prijatie daru Ducha Svätého. Horlivejšia modlitba ho má pripraviť, aby poslušne a ochotne prijal silu a milosti Ducha Svätého.
Pre birmovanie, takisto ako pre krst, majú kandidáti hľadať duchovnú pomoc birmovného otca alebo birmovnej matky. Aby lepšie vynikla jednota oboch sviatostí, mala by to byť tá istá osoba ako pri krste.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 11. týždni od 13. marca – do 19. marca 2023.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 3. pôstnej nedeli | 17:00 | za ZB pomoc a pokoj v rodine |
13.marca | |||
Utorok | Utorok po 3. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Michala a Máriu Sopkovcov |
14.marca | a syna Martina | ||
Streda | Streda po 3. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Rudolfa a Jána |
15.marca | |||
Štvrtok | Štvrtok po 3. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Cecíliu Štovčíkovú, polročná |
16.marca | |||
Piatok | Piatok po 3. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Ladislava Frankoviča, polročná |
17.marca | |||
Sobota | Vigília – 4. pôstna nedeľa | 17:00 | za ✟ Štefana Rusnáka, mesačná |
18.marca | |||
Nedeľa | 4. pôstna nedeľa | 10:30 | za Boží ľud farnosti |
19.marca | 14:00 | za zdravie a Božie požehnanie | |
pre Jána | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Viglia – 4. pôstna nedeľa | 17:00 | H. Majcherová |
Nedeľa | 4. pôstna nedeľa | 10:30 | P. Čonka, M. Grega |
14:00 | A. Sopková, B. Sopková | ||
V piatok o 16:30 a v nedeľu o 15:00 pobožnosť krížovej cesty – (v nedeľu matky).
V piatok je deň diecéznej poklony (10:00 – 12:00, 15:00 – 16:30)
V sobotu pri sv. omši katechéza pre birmovancov, v nedeľu o 14:00 pre prvoprijímajúcich a rodičov.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok krstu a birmovania
Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)
Slávenie birmovania
Dôležitým úkonom, ktorý predchádza slávenie birmovania, ale istým spôsobom je jeho súčasťou, je posvätenie svätej krizmy. Svätí ju biskup na Zelený štvrtok v omši svätenia olejov pre celú svoju diecézu. V niektorých východných cirkvách je toto svätenie dokonca vyhradené patriarchovi:
Antiochijská liturgia vyjadruje epiklézu posvätenia svätej krizmy (po grécky myron) takto: „[Otče…, zošli svojho Svätého Ducha] na nás a na tento olej, ktorý je tu pred nami, a posväť ho, aby bol pre všetkých, ktorí ním budú pomazaní a poznačení, svätým myronom, kňazským myronom, kráľovským myronom, rúchom svetla, plášťom spásy, ochranou života, duchovným darom, posvätením duše i tela, radosťou srdca, večnou slasťou, nehynúcim šťastím, nezmazateľnou pečaťou, štítom viery a ochrannou prilbou proti všetkým úkladom Protivníka.“
Keď sa birmovanie slávi oddelene od krstu, ako je to v rímskom obrade, liturgia sviatosti sa začína obnovením krstných sľubov a vyznaním viery birmovancov. Z toho jasne vidno, že birmovanie sa dáva do súvisu s krstom. Keď sa krstí dospelý, udeľuje sa mu hneď aj birmovanie a má účasť na Eucharistii.
V rímskom obrade biskup vystrie ruky nad všetkých birmovancov. Tento úkon je už od čias apoštolov znakom daru Ducha. Biskup pritom prosí o vyliatie Ducha takto: „Všemohúci Bože, Otec nášho Pána Ježiša Krista, ty si znovuzrodil z vody a z Ducha Svätého týchto našich bratov a sestry a oslobodil si ich od hriechu. Otče, zošli na nich Ducha Svätého Obhajcu, udeľ im ducha múdrosti a rozumu, ducha rady a sily, ducha poznania a nábožnosti a naplň ich duchom bázne voči tebe. Skrze Krista, nášho Pána.“
Nasleduje podstatný obrad sviatosti. V latinskom obrade „sa sviatosť birmovania udeľuje pomazaním krizmou na čele, ktoré sa koná vkladaním ruky a slovami: ‚Prijmi znak Daru Ducha Svätého.‘– ‚Accipe signaculum doni Spiritus Sancti.‘“ Vo východných cirkvách byzantského obradu sa pomazanie myronom (krizmou) koná po modlitbe epiklézy na významnejších častiach tela: na čele, na očiach, na nose, na ušiach, na perách, na prsiach, na chrbte, na rukách a na nohách. Každé pomazanie sa sprevádza formulou: „Pečať daru Svätého Ducha,“ „Sfragis doreas Pneumatos Hagiou“ (po grécky), „Signaculum doni Spiritus Sancti“ (po latinsky). Bozk pokoja, ktorým sa končí obrad sviatosti, je znakom a prejavom ekleziálneho spoločenstva s biskupom a so všetkými veriacimi.
Účinky birmovania
Zo slávenia sviatosti birmovania je zrejmé, že jej účinok spočíva v osobitnom vyliatí Ducha Svätého, aké kedysi apoštoli dostali v deň Turíc. Preto birmovanie prináša vzrast a prehĺbenie krstnej milosti: prehlbuje naše zakorenenie v Božom synovstve, v ktorom voláme: „Abba, Otče!“ (Rim 8, 15); pevnejšie nás zjednocuje s Kristom; zveľaďuje v nás dary Ducha Svätého; zdokonaľuje naše spojenie s Cirkvou; dáva nám osobitnú silu Ducha Svätého, aby sme ako praví Kristovi svedkovia slovom i skutkom šírili a bránili vieru, aby sme odvážne vyznávali Kristovo meno a nikdy sa nehanbili za kríž: „Pripomeň si teda, že si dostal duchovný znak, ducha múdrosti a rozumu, ducha rady a sily, ducha poznania a nábožnosti a ducha svätej bázne, a chráň si, čo si dostal. Boh Otec ťa označil, Kristus Pán ťa posilnil a vložil ti do srdca Ducha ako závdavok.“
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 10. týždni od 6. marca – do 12. marca 2023.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 2. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Jána a Máriu Jaklovských, |
6.marca | syna Eduarda a dcéru Annu | ||
Utorok | Utorok po 2. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Viliama Kováča, rodičov Jána |
7.marca | a Rozáliu, syna Ladislava | ||
a vnuka Martina | |||
Streda | Streda po 2. pôstnej nedeli | ||
8.marca | |||
Štvrtok | Štvrtok po 2. pôstnej nedeli | 17:00 | za ✟ Boženu Tomašiakovú, |
9.marca | výročná | ||
Piatok | Piatok po 2. pôstnej nedeli | ||
10.marca | |||
Sobota | Sobota po 2. pôstnej nedeli | ||
11.marca | |||
Nedeľa | 3. pôstna nedeľa | 10:30 | na poď.za 50 rokov života Jozefa |
12.marca | a uzdravenie, za B. požehnanie pre | ||
rod. Krupeľákovú a Jasaňovú | |||
14:00 | za Boží ľud farnosti | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | 3. pôstna nedeľa | 10:30 | Z. Bradová, Z. Slovenkaiová |
14:00 | D. Hiľovská, M. Kráľová | ||
V nedeľu o 15:00 pobožnosť krížovej cesty mužov.
Pri sv. omši v nedeľu o 14:00 katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov.
Jarná zbierka na charitu vyniesla 550,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať.
V stredu o 15:45 pohr. sv. omša za ✟ Máriu Simanovú. Po pohrebe okolo 17:15 možnosť pristúpiť k sv. prijímaniu. Večerná sv. omša nebude.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok krstu a birmovania
Z Katechizmu Katolíckej cirkvi (1213-1222)
Dve tradície: východná a západná
V prvých storočiach birmovanie zvyčajne tvorilo jedno jediné slávenie s krstom a podľa vyjadrenia svätého Cypriána tvorilo s ním „dvojsviatosť“. Ale čoraz väčší počet krstov detí, a to v každom ročnom období, a rozmnoženie (vidieckych) farností a tým aj zväčšenie diecéz už nedovoľovalo, okrem iných dôvodov, aby bol biskup prítomný na všetkých sláveniach krstu. Keďže na Západe chceli vyhradiť dovŕšenie krstu biskupovi, zaviedli časové oddelenie týchto dvoch sviatostí. Východ si zachoval obidve sviatosti spojené, takže birmovanie udeľuje kňaz, ktorý krstí. Ale aj on to môže robiť iba krizmou (po grécky myron), ktorú posvätil biskup.
Jeden zvyk rímskej Cirkvi – dvojité pomazanie krizmou po krste – uľahčil rozvoj západnej praxe: prvé pomazanie, ktoré na novopokrstenom, keď vyšiel z krstného kúpeľa, vykonal už kňaz, bolo dovŕšené druhým pomazaním, ktoré vykonal biskup na čele každého novopokrsteného. Prvé pomazanie svätou krizmou, ktoré udeľuje kňaz, ostalo spojené s krstným obradom a znamená účasť pokrsteného na Kristovom prorockom, kňazskom a kráľovskom poslaní. Keď sa krst udeľuje dospelému, po krste sa dáva iba jedno pomazanie, a to birmovné.
Prax východných cirkví vyjadruje viac jednotu uvádzania do kresťanského života. Prax latinskej Cirkvi jasnejšie vyjadruje spoločenstvo nového kresťana s jeho biskupom, ktorý je ručiteľom a služobníkom jednoty svojej Cirkvi, jej katolíckosti a jej apoštolskosti a tým aj spojivom s apoštolským pôvodom Kristovej Cirkvi.
Znaky a obrad birmovania
V obrade tejto sviatosti treba vziať do úvahy znak pomazania a to, čo pomazanie znamená a vtláča – duchovnú pečať. Pomazanie má v biblickej a antickej symbolike mnoho významov: olej je znakom hojnosti a radosti; očisťuje (natieranie pred kúpeľom a po ňom) a robí pružným (natieranie atlétov a zápasníkov); je znakom uzdravenia, lebo hojí pomliaždeniny a rany; spôsobuje, že človek vyžaruje krásu, zdravie a silu.
Všetky tieto významy pomazania olejom sa nachádzajú aj vo sviatostnom živote. Pomazanie pred krstom olejom katechumenov znamená očistenie a posilnenie; pomazanie chorých vyjadruje uzdravenie a posilu. Pomazanie svätou krizmou po krste, pri birmovaní a pri vysviacke je znakom posvätenia. Kresťania, čiže tí, čo sú pomazaní, birmovaním dostávajú vo väčšej miere účasť na poslaní Ježiša Krista a na plnosti Ducha Svätého, ktorým je Kristus naplnený, aby celý ich život vydával „Kristovu ľúbeznú vôňu“ (2 Kor 2, 15).
Týmto pomazaním birmovanec dostáva „znak“, pečať Ducha Svätého. Pečať je symbolom osoby, znakom jej autority, jej vlastníckeho práva na nejaký predmet (tak napr. vojakov označovali pečaťou ich veliteľa a otrokov pečaťou ich pána). Pečať potvrdzuje právny akt alebo dokument a prípadne ho robí tajným.
Sám Kristus vyhlasuje, že ho Otec označil svojou pečaťou. Aj kresťan je označený pečaťou: „Boh nás i vás posilňuje pre Krista, on nás pomazal, on nás označil svojou pečaťou a vložil nám do sŕdc závdavok Ducha“ (2 Kor 1, 21-22). Táto pečať Ducha Svätého znamená, že kresťan úplne patrí Kristovi, že je navždy v jeho službe, ale aj to, že má prisľúbenie Božej ochrany vo veľkej eschatologickej skúške.