FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 21. týždni od 23. mája – do 29. mája 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 6. veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Jána a Annu |
23.mája | nedeli | ||
Utorok | Sv. Hermana Jozefa, kňaza | 18:00 | za Božiu pomoc pre Annu a Jaroslava |
24.mája | prem. rádu | ||
Streda | Vigília – Nanebovstúpenie Pána | 18:00 | za Božiu pomoc pre Martu s rodinou |
25.mája | |||
Štvrtok | NANEBOVSTÚPENIE PÁNA | 07:00 | za ✟ Stanislava Budzáka |
26.mája | (slávnosť) | 18:00 | za Boží ľud farnosti |
Piatok | Piatok po 6. veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Štefana Petráša a manž. Máriu |
27.mája | nedeli | ||
Sobota | Vigília – 7. Veľkonočná nedeľa | 18:00 | za ✟ Jozefa Štovčíka |
28.mája | |||
Nedeľa | 7. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | za ✟ ružencového bratstva |
29.mája | 10:00 | za Boží ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Streda | Vigília – Nanebovstúpenie Pána | 18:00 | M. Grega |
Štvrtok | NANEBOVSTÚPENIE PÁNA | 07:00 | H. Majcherová |
18:00 | D. Petrášová | ||
Sobota | Vigília – 7. Veľkonočná nedeľa | 18:00 | H. Majcherová |
Nedeľa | 7. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | Z. Mašlanková |
10:00 | Z. Bradová, Z. Morvayová | ||
V nedeľu o 14:30 májová pobožnosť.
V pondelok pri sv. omši budú modlitby za úrodu – prosebné dni.
Od piatka začína novéna k Duchu svätému, spojená s májovou pobožnosťou.
V nedeľu bude zbierka na katolícke masmédia.
Katechéza pre prvoprijímajúcich bude v nedeľu po druhej sv. omši.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Vytvárať pevné presvedčenie a poskytovať konkrétnu pomoc manželom
35. Vzhľadom na problém správnej kontroly pôrodnosti musí sa v súčasnosti cirkevná obec podujať na úlohu vytvárať pevné presvedčenie pre tých, čo chcú prežívať skutočne zodpovedným spôsobom otcovstvo a materstvo a poskytovať im na to konkrétnu pomoc.
Zatiaľ čo Cirkev má radosť z výsledkov dosiahnutých vo vedeckom výskume zameranom na presnejšie poznanie obdobia ženskej plodnosti a podporuje stále viac rozširovanie týchto výskumov, musí s novým oduševnením podnecovať zodpovednosť tých – lekárov, odborníkov, manželských poradcov, vychovávateľov a samých manželov – čo môžu naozaj manželom pomôcť, aby prežívali svoju lásku tak, že by rešpektovali štruktúru a ciele manželského aktu, ktorý ju vyjadruje. To však znamená širšie, rozhodnejšie a systematickejšie úsilie o spoznanie, zhodnotenie a uplatňovanie prirodzených metód kontroly pôrodnosti.
Cenné svedectvo môžu a majú poskytnúť tí manželia, čo sa spoločnou dohodou zaviazali k periodickej zdržanlivosti a dostali sa k zrelšej osobnej zodpovednosti voči láske a životu. O nich Pavol VI. napísal: “Pán im zveril úlohu zviditeľniť pred ľuďmi svätosť a sladkosť zákona, ktorý zjednocuje ich vzájomnú lásku spolupôsobením s láskou Boha, pôvodcu ľudského života.”
Právo a povinnosť rodičov vychovávať deti
36. Úloha vychovávať siaha svojimi koreňmi k počiatočnému povolaniu manželov mať účasť na Božom stvoriteľskom diele. Tým, že v láske a z lásky dávajú život novému človeku, ktorý má v sebe povolanie rásť a vyvíjať sa, rodičia berú na seba úlohu účinne ho napomáhať, aby mohol žiť plným ľudským životom. Preto Druhý vatikánsky koncil pripomína: “Keďže rodičia dali život svojim deťom, viaže ich veľmi vážna povinnosť poskytnúť svojmu potomstvu aj výchovu. Preto ich treba mať za prvých a hlavných vychovávateľov svojich detí. Táto ich výchovná úloha je taká dôležitá, že ak chýba, len ťažko ju možno nahradiť. Rodičia majú totiž utvoriť rodinné ovzdušie, preniknuté láskou a úctou k Bohu a ľuďom, ktoré napomáha úplnú osobnú a spoločenskú výchovu detí.
Rodina je teda prvou školou spoločenských čností, ktoré sú potrebné každému spoločenstvu.”
Právo a povinnosť rodičov vychovávať sa považuje za základné, pretože súvisí s odovzdávaním ľudského života; je prirodzené a prvotné, pretože vzhľadom na inú výchovnú činnosť je jediné, čo stojí na vzťahu lásky medzi rodičmi a deťmi; je nenahraditeľné a neodňateľné, a preto nemožno ním poveriť plne iných, ani iní si naň nemôžu robiť nárok.
Popri týchto vlastnostiach nesmie sa zabúdať ani na najhlavnejšieho činiteľa, ktorý určuje výchovnú povinnosť rodičov, na otcovskú a materskú lásku, ktorá vo výchovnej činnosti nachádza svoje zavŕšenie tým, že robí plnou a dokonalou službu životu. Láska rodičov je teda zdrojom, dušou výchovy, a tak aj normou, ktorá hýbe a riadi celú konkrétnu výchovnú činnosť a obohacuje ju o tie hodnoty nežnosti, stálosti, dobroty, ochoty slúžiť, nezištnosti a obetavosti, ktoré sú najcennejšími plodmi lásky.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 20. týždni od 16. mája – do 22. mája 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Jána Nepomuckého, kňaza | 18:00 | za uzdravenie a Božiu pomoc pre Petra |
16.mája | a mučeníka (sviatok) | ||
Utorok | Utorok po 5. veľkonočnej | 18:00 | za zdravie a Božiu pomoc pre Jarolíma |
17.mája | nedeli | ||
Streda | Streda po 5. veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Ladislava Benka a rodičov |
18.mája | nedeli | Gejzu a Cecíliu | |
Štvrtok | Štvrtok po 5. veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Jána a Margitu Šoltésovcov, |
19.mája | nedeli | dcéru Annu a syna Jána | |
Piatok | Piatok po 5. veľkonočnej | ||
20.mája | nedeli | ||
Sobota | Vigília – 6. Veľkonočná nedeľa | 18:00 | za ✟ Máriu, Ondreja, Annu |
21.mája | a Gejzu Rostášovcov | ||
Nedeľa | 6. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
22.mája | Stanislava | ||
10:00 | za Boží ľud | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 6. Veľkonočná nedeľa | 18:00 | Z. Bradová |
Nedeľa | 6. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | B. Lörinczová |
10:00 | E. Filčáková, M. Bradová | ||
V pondelok je deň modlitieb za diecézu – od 17:00 bude adorácia.
V nedeľu o 14:30 májová pobožnosť.
Katechéza pre prvoprijímajúcich v nedeľu o 9:30 hod.
Zbierka na seminár vyniesla 425,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Mravná cesta manželov
34. Je veľmi dôležité mať vždy správny pojem o mravnom poriadku, jeho hodnotách a normách. Táto dôležitosť narastá tým viac, čím početnejšie a ťažšie prekážky sa stavajú do cesty jeho dodržiavaniu. Práve preto, že mravný poriadok obsahuje a predkladá plán Boha Stvoriteľa, nemôže byť pre človeka niečím, čo ho ubíja a jeho osobu znevažuje. Naopak, tým, že mravný poriadok zodpovedá najhlbším požiadavkám človeka stvoreného Bohom, stavia sa do služieb jeho plného človečenstva jemnocitnou a zaväzujúcou láskou, ktorou sám Boh podnecuje a vedie každé stvorenie k jeho šťastiu. Človek povolaný na to, aby žil vedome podľa múdreho a láskyplného Božieho plánu, je dejinnou bytosťou a ako taký sa zo dňa na deň buduje svojimi slobodnými rozhodovaniami. Preto poznáva, miluje a koná mravné dobro primerane jednotlivým stupňom svojho rastu.
Aj manželia v rámci svojho mravného života sú povolaní stále kráčať vpred, pričom je im oporou úprimné a činorodé úsilie stále lepšie poznávať hodnoty, ktoré chráni a rozvíja Boží zákon, ako aj úprimné a veľkodušné úsilie včleniť ich do svojich konkrétnych rozhodnutí. Nemôžu sa dívať na zákon len ako na číry ideál, ktoré sa má dosiahnuť v budúcnosti, ale majú ho považovať za príkaz Krista Pána, aby usilovne prekonávali ťažkosti. “Preto takzvaný ‘zákon postupnosti’- čiže postupné napredovanie – nie je to isté ako ‘postupnosť zákona'; akoby v Božom zákone jestvovali rozličné stupne a formy prikázania platného pre rôznych ľudí a rozličné stavy. Všetci manželia sú v manželstve podľa Božieho zákona povolaní na svätosť. Toto vznešené povolanie sa uskutočňuje natoľko, nakoľko je ľudská osoba schopná s duševnou vyrovnanosťou a s dôverou v Božiu milosť a vo vlastnú vôľu odpovedať na Božie prikázania.” Práve preto si Cirkev vo svojej vychovávateľskej starostlivosti praje, aby manželia predovšetkým jasne poznali učenie encykliky Humanae vitae ako záväzné pre svoj pohlavný život a aby sa úprimne usilovali vytvárať podmienky nevyhnutné pre zachovávanie tejto normy.
Táto vychovávateľská starostlivosť, ako to už zdôraznila synoda, zahrňuje v sebe celý manželský život. Preto úkon odovzdávania života má byť začlenený do celkového poslania celého kresťanského života, ktorý však nemôže prísť ku vzkrieseniu bez kríža. V tejto súvislosti možno pochopiť, prečo nemožno z rodinného života vylúčiť úsilie o sebazaprenie a sebaobetu, ba zo srdca ho treba prijať, aby sa tak prehlbovala manželská láska a stala sa zdrojom vnútornej radosti.
Táto spoločná cesta si vyžaduje rozvážnosť, výmenu názorov a vhodnú výchovu kňazov, rehoľníkov a laikov, ktorí sa zaoberajú pastoráciou rodín. Oni všetci môžu pomáhať manželom na ich ľudskej a duchovnej ceste, ku ktorej patrí vedomie hriechu, úprimné úsilie zachovávať mravný zákon a služba zmierenia. Treba si uvedomiť, že do dôverného manželského života sú vpletené vôle dvoch ľudí povolaných na jednotu v myslení a v mravoch. A to si vyžaduje veľa dôvery, jemnosti a času. Zvlášť dôležité je, aby na tomto poli mali kňazi jednotný morálny a pastoračný postoj. O túto jednotu sa treba snažne usilovať, aby veriaci netrpeli neistotou vo svedomí.96
Cesta manželov bude teda uľahčená, ak si budú vážiť učenie Cirkvi, dôverovať v Kristovu milosť a ak im budú pomáhať a sprevádzať ich duchovní pastieri a celá cirkevná obec. Tak budú môcť objaviť a okúsiť oslobodzujúcu a povznášajúcu silu pravej lásky, ktorú evanjelium ponúka a Pánovo prikázanie ukladá.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 19. týždni od 9. mája – do 15. mája 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 4. veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Angelu Ganišinovú, mesačná |
9.mája | nedeli | ||
Utorok | Utorok po 4. veľkonočnej | 18:00 | za zdravie a Božie požehnanie Michala |
10.mája | nedeli | ||
Streda | Bl. Sáry Salkaháziovej, panny | 18:00 | za zdravie a Božie požehnanie Márie |
11.mája | a mučenice | ||
Štvrtok | Štvrtok po 4. veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Jozefa Poláka, Máriu Kaščákovú |
12.mája | nedeli | a Máriu Macejovú | |
Piatok | Bl. Panny Márie Fatimskej | 14:30 | za zdravie a Božie požehnanie Terézie |
13.mája | (Modlitbový deň detí) | ||
Sobota | Vigília – 5. Veľkonočná nedeľa | 18:00 | za duše v očistci |
14.mája | |||
Nedeľa | 5. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | za rod. Jána Girgu |
15.mája | 10:00 | za Boží ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 5. Veľkonočná nedeľa | 18:00 | I. Sopková |
Nedeľa | 5. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | Z. Morvayová |
10:00 | M. Grega | ||
V piatok je modlitbový deň detí. Od 14:30 ruženec so zasvätením detí Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie, sv. omša a krátka adorácia.
Katechéza pre prvoprijímajúcich v nedeľu o 9:30 hod.
V nedeľu májová pobožnosť o 14:30 hod.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Cirkev aj na poli manželskej morálky je prítomná a počína si ako Učiteľka a Matka.
Ako Učiteľka nikdy neprestáva hlásať mravnú zásadu, ktorou sa má riadiť zodpovedné odovzdávanie života. Cirkev nie je ani autorom ani svojvoľným sudcom tejto zásady. Poslušná voči Kristovej pravde, ktorého obraz sa odráža v dôstojnosti a povahe ľudskej osoby, Cirkev vykladá mravnú normu a predkladá ju všetkým ľuďom dobrej vôle bez zamlčovania povinnosti vyhýbať sa polovičatým riešeniam a vyžaduje dokonalosť.
Cirkev ako Matka prichádza na pomoc mnohým manželom, ktorí majú ťažkosti práve v tejto dôležitej otázke mravného života. Pozná dobre ich situáciu, často veľmi tvrdú a niekedy skutočne zmietanú ťažkosťami každého druhu, nielen osobnými, ale i spoločenskými. Vie, že veľa manželov naráža na ťažkosti nielen pri konkrétnom uskutočňovaní, ale aj pri samom chápaní hodnôt, ktoré mravná norma obsahuje.
Ale je to jedna a tá istá Cirkev, ktorá je súčasne Učiteľkou a Matkou. Preto vždy vyzýva a povzbudzuje na to, aby sa prípadné manželské ťažkosti riešili bez falšovania a porušovania pravdy. Cirkev je presvedčená, že nemôže jestvovať skutočný protiklad medzi Božím zákonom o odovzdávaní života a zákonom o pestovaní manželskej lásky.91 Preto konkrétna vychovávateľská starostlivosť Cirkvi musí byť vždy súdržná a nikdy ju neslobodno oddeľovať od jej učenia. S tým istým presvedčením, aké mal náš predchodca, opakujeme jeho slová: “V ničom nezľaviť zo spasiteľného učenia Krista je vynikajúcou formou lásky k dušiam.”
Z druhej strany však prvá vychovávateľská starostlivosť Cirkvi prejavuje svoj realizmus a múdrosť iba vyvíjaním trvalého a neochvejného úsilia vytvárať skutočne ľudské – psychologické, mravné i duchovné – podmienky, ktoré sú nevyhnutné na pochopenie tejto normálnej normy, jej hodnoty, a pre život podľa nej.
Niet pochybnosti, že do týchto podmienok treba započítať vytrvalosť a trpezlivosť, pokoru a duchovnú silu, synovskú dôveru v Boha a jeho milosť, častú modlitbu a pristupovanie k Oltárnej sviatosti a k sviatosti zmierenia.93 Kresťanskí manželia, takto posilňovaní, budú si môcť zachovať živé vedomie jedinečného vplyvu, ktorý má milosť prameniacu zo sviatosti manželstva na všetky oblasti manželského života, a teda aj na ich pohlavný život. Dar Ducha, ktorý manželia prijímajú a naň odpovedajú, im pomáha, aby prežívali svoj pohlavný život podľa Božieho plánu a ako znak zjednocujúcej a plodnej lásky, ktorou Kristus miluje Cirkev.
Medzi nevyhnutné podmienky patria aj poznatky o telesnej prirodzenosti a o obdobiach plodnosti. V tomto smere treba podniknúť všetko, aby sa tieto poznatky sprístupnili všetkým manželom a predovšetkým všetkým mladým ľudom, a to prostredníctvom jasných, včasných a serióznych informácií a výchovou za pomoci manželských dvojíc, lekárov a odborníkov. Tieto poznatky majú potom vyústiť do výchovy k sebaovládaniu. Z toho vyplýva potreba čnosti čistoty a stálej výchovy k nej. Podľa kresťanského názoru čistota neznamená odmietnutie alebo pohŕdanie ľudskou sexualitou. Znamená skôr duchovnú silu, ktorá dokáže brániť lásku pred nebezpečenstvom sebectva a násilia a viesť ju k jej plnému rozvinutiu.
Pavol VI. so svojím hlbokým zmyslom pre múdrosť a lásku iba tlmočil skúsenosť toľkých manželov, keď napísal vo svojej encyklike: “Ovládanie pudov rozumom a slobodnou vôľou nepochybne vyžaduje askézu, aby citové prejavy manželského života boli v súlade s ustanoveným poriadkom a zvlášť aby sa zachovávala periodická zdržanlivosť. Táto disciplína, ktorá patrí k manželskej čistote, nielenže neškodí manželskej láske, ale naopak, dáva jej vyššiu ľudskú hodnotu. Hoci takáto disciplína vyžaduje neprestajné úsilie, predsa vďaka jej blahodarnému vplyvu sa manželia plne rozvíjajú a obohacujú duchovnými hodnotami. Prináša totiž rodinnému životu ovocie mieru a pokoja a prispieva k rozriešeniu iných problémov. Podporuje starostlivosť o partnera a úctu k nemu, pomáha manželom ovládať sebectvo, ktoré je nepriateľom pravej lásky, a prehlbuje ich zmysel pre zodpovednosť. A napokon rodičom dáva schopnosť hlbšie a účinnejšie vplývať na výchovu detí.”
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 18. týždni od 2. mája – do 8. mája 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Atanáza, biskupa a učiteľa | 18:00 | za ✟ Miroslava Štovčíka, výročná |
2.mája | Cirkvi (spomienka) | ||
Utorok | Sv. Filipa a Jakuba, apoštolov | ||
3.mája | (svaitok) | ||
Streda | Streda po 3. veľkonočnej | 16:00 | Pohr. za ✟ Jozefa Sopka |
4.mája | nedeli | 17:00 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
18:00 | za ✟ Jána Šoltésa, polročná | ||
Štvrtok | Štvrtok po 3. veľkonočnej | ||
5.mája | nedeli | ||
Piatok | Piatok po 3. veľkonočnej | 16:00 | Pohr. za ✟ Evu Hanigovskú |
6.mája | nedeli | 17:00 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
18:30 | za ✟ Filipínu | ||
Sobota | Vigília – 4. Veľkonočná nedeľa | 18:00 | za ✟ Štefana a Cecíliu Urbančíkovcov |
7.mája | a syna Martina | ||
Nedeľa | 4. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | za Boží ľud farnosti |
8.mája | 10:00 | za DHZ | |
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 4. Veľkonočná nedeľa | 18:00 | Z. Berciková |
Nedeľa | 4. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | D. Petrášová |
10:00 | J. Kurjan, Z. Mašlanková | ||
Spovedanie pred prvým piatkom: V piatok po pohrebe bude adorácia a sviatosť zmierenia , chorí a starší veriaci v piatok od 8:00 hod.Katechéza pre prvoprijímajúcich v nedeľu o 9:30 hod. V sobotu o 16:45 fatimská pobožnosť. Počas týždňa na úvod sv. omše a v nedeľu o 14:00 májová pobožnosť (v nedeľu s odprosením Božského Srdca).
V nedeľu o 15:00 bude v kostole koncert ku Dňu matiek.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Plnšie uskutočňovanie Božieho plánu
Vždy, keď manželia používajú antikoncepčné prostriedky, oddeľujú tie dva významy, ktoré Boh Stvoriteľ vložil do samej prirodzenosti muža a ženy a do dynamického priebehu ich pohlavného spojenia, počínajú si ako “sudcovia” nad Božím plánom a “manipulujú” a znevažujú ľudskú sexualitu a s ňou vlastnú osobu, ako aj osobu manželského partnera, a menia tak hodnotu “totálneho” darovania. Takto prirodzenému “slovu”, ktoré vyjadruje pôvodný zmysel vzájomného darovania sa manželov, prekážanie počatia dáva protikladný zmysel, že totiž darovanie ani jedného nie je úplné. Z toho plynie nielen pozitívne a rozhodné odmietnutie otvorenosti voči životu, ale aj falšovanie vnútornej pravdy o manželskej láske, ktorá smeruje k plnému darovaniu celej osoby.
Keď však manželia používaním obdobia neplodnosti zachovávajú neoddeliteľnú súvislosť dvojitého významu spojivého a plodivého, ktoré sú obsiahnuté v ľudskej sexualite, počínajú si ako “služobníci” Božieho plánu a používajú sexualitu v duchu pôvodnej dynamiky “totálneho” darovania sa, bez klamania a pretvarovania.
Vo svetle skúsenosti toľkých manželských dvojíc a vo svetle údajov rôznych ľudských vied, teologická úvaha môže vystihnúť a prehĺbiť – na čo je napokon povolaná – antropologický a zároveň i morálny rozdiel existujúci medzi antikoncepciou a využívaním obdobia neplodnosti. Ide tu o rozdiel omnoho rozsiahlejší a hlbší, ako sa obyčajne myslí, lebo tu stoja oproti sebe dve nerozlučiteľné chápania ľudskej osobnosti a sexuality. Voľba prirodzených cyklov prináša so sebou aj prijatie času samej osoby, čiže ženy, a tým aj prijatie dialógu, vzájomného rešpektu, spoločnej zodpovednosti a ovládania sa. Prijať tento čas a dialóg znamená to isté, ako uznať súčasne duchovný i telesný ráz manželskej jednoty, znamená aj prežívanie osobnej lásky so svojou požiadavkou vernosti. Takto manželia skusujú, že manželská jednota sa obohacuje o tie hodnoty, nežnosti a citov, ktoré tvoria hlbokú dušu ľudskej sexuality a to aj v jej telesnom prejave. Takto sa sexualita rešpektuje a povznáša vo svojom pravom a plnom ľudskom rozmere a “nepoužíva” sa ako “predmet”, ktorý rozrušuje osobnú jednotu duše a tela a tým zasahuje samého Božieho tvora v najvnútornejšej spätosti prírody a osoby.