FARSKÉOZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 17. týždni od 25. apríla – do 1. mája 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Marka, evanjelistu | 18:00 | za ✟ Gašpara Beníka, polročná |
25.apríla | (sviatok) | ||
Utorok | Sv. Ludolfa, biskupa prem. rádu | 18:00 | za ✟ Viliama Komoru |
26.apríla | a Janu Frankovičovú, výročná | ||
Streda | Streda po 2. veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Helenu Antošovú, výročná |
27.apríla | nedeli | ||
Štvrtok | Štvrtok po 2. veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Luciu Hankovú, výročná |
28.apríla | nedeli | ||
Piatok | Sv. Kataríny Sienskej, panny | 17:00 | za ✟ Michala Hiľovského, |
29.apríla | a učiteľky Cirkvi, spolupatrónky | polročná | |
Európy (sviatok) | |||
Sobota | Vigília – 3 – Veľkonočná nedeľa | 18:00 | za ✟ Jána a Annu |
30.apríla | ( s katechézou pre birmovancov) | ||
Nedeľa | 3. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | za ružencové bratstvo |
1.mája | 10:00 | za Boží ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 3 – Veľkonočná nedeľa | 18:00 | I. Sopková |
Nedeľa | 3. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | B. Lörinczová, Z. Mašlanková |
10:00 | Z. Bradová, Z. Slovenkaiová | ||
V nedeľu o 14:30 májová pobožnosť so slávnostným ružencom a premienkou.
V sobotu o 16:30 synodálne stretnutie a pri večernej sv. omši katechéza pre birmovancov.
Katechéza pre prvoprijímajúcich v nedeľu o 9:30 hod.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Plnšie uskutočňovanie Božieho plánu
31. Cirkev si iste uvedomuje tie mnohé a zložité problémy, ktoré dnes v mnohých krajinách vplývajú na manželov v ich úlohe zodpovedne odovzdávať život. Uznáva i závažnú otázku demografického rozmachu, ako sa prejavuje v rôznych častiach sveta, aj s morálnymi problémami, ktoré prináša. Cirkev sa však predsa domnieva, že keď sa vec z každej strany dôkladnejšie preskúma, bude sa môcť znova a rozhodnejšie potvrdiť dôležitosť autentického učenia Cirkvi, nedávno predloženého na Druhom vatikánskom koncile a v encyklike Humanae vitae.
Preto spoločne so synodálnymi Otcami považujeme za svoju povinnosť obrátiť sa s naliehavou výzvou na teológov, aby spojili svoje sily a ponúkli pomoc hierarchickému Učiteľskému úradu, aby stále lepšie objasňovali biblické základy, etické zdôvodnenia a personalistické dôvody tohoto učenia. Tak sa na základe takto zostaveného a usporiadaného výkladu umožní skutočne sprístupniť učenie Cirkvi o tejto dôležitej otázke všetkým ľuďom dobrej vôle, tak aby sa jeho chápanie každým dňom stávalo jasnejším a hlbším. Takto sa bude môcť Boží plán stále plnšie uskutočňovať na spásu človeka a slávu Stvoriteľa.
V tomto ohľade svorné úsilie teológov vychádzajúce z vernosti voči Učiteľskému úradu, ktorý ako jediný ukazuje cestu k Božiemu ľudu, je zvlášť naliehavé aj kvôli úzkej súvislosti medzi katolíckym učením v tomto bude a chápaním človeka, ako ho Cirkev hlása. Pochybnosti alebo mylné názory v oblasti manželstva a rodiny, zatemňujú plnú pravdu o človeku, a to v takej kultúrnej situácii, ktorá je už aj tak zmätená a v sebe protirečivá. Práca, ktorá smeruje k objasneniu a k hlbšiemu pochopeniu tejto otázky a ktorú sú teológovia podľa svojho povolania povinní konať, má neporovnateľnú hodnotu a je jedinečnou a veľmi záslužnou službou rodine a ľudstvu.
Celkový pohľad na človeka a jeho povolanie
32. V súvislosti s kultúrou, ktorá ťažko deformuje, ba dokonca stráca so zreteľa pravý význam ľudskej sexuality, nakoľko ju vytrháva z jej podstatného spojenia s človekom ako osobou, Cirkev ešte naliehavejšie cíti, že má nenahraditeľnú úlohu predkladať sexualitu ako hodnotu a dielo celej ľudskej osoby, ktorá je ako muž a žena stvorená na Boží obraz. V súvislosti s tým Druhý vatikánsky koncil jasne vyhlásil: “Keď sa má dať do súladu manželská láska so zodpovedným odovzdávaním života, mravnosť spôsobu konania nezávisí iba od úprimnosti úmyslu a zhodnotenia pohnútok, ale musí sa učiť podľa objektívnych kritérií, ktoré sa odvodzujú z prirodzenosti človeka a jeho úkonov a rešpektujú zmysel vzájomného sebadarovania a ľudského plodenia v ovzduší skutočnej lásky. A to je nemožné, ak sa úprimným srdcom nepestuje čnosť manželskej čistoty.”
Pavol VI., najvyšší Veľkňaz, upozorňujúc, že o tom treba uvažovať “predovšetkým vo svetle celkového pohľadu na človeka a jeho povolanie, nielen prirodzené a pozemské, ale i nadprirodzené a večné”, zdôraznil, že cirkevné učenie “sa zakladá na nerozlučnom spojení dvojakého významu manželského aktu, ktorý Boh určil a ktorý človek z vlastného podnetu nemôže rozbiť: je to význam spojivý a plodivý”. A na záver zdôraznil, že ako už svojou povahou nemravný “treba vylúčiť akýkoľvek zásah, ktorý buď vzhľadom k predvídanému manželskému styku, alebo pri jeho uskutočňovaní, alebo v priebehu jeho prirodzených následkov sleduje ako cieľ alebo ako prostriedok znemožniť splodenie života”.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 16. týždni od 18. apríla – do 24. apríla 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok vo Veľkonočnej | 08:00 | za ✟ ružencového bratsva |
18.apríla | oktáve | 10:00 | na poďakovanie za 80. rokov života |
Utorok | Utorok vo Veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Cecíliu Vindtovú, mesačná |
19.apríla | oktáve | ||
Streda | Streda vo Veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Tomáša Majchera, mesačná |
20.apríla | oktáve | ||
Štvrtok | Štvrtok vo Veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Magdalénu Žakarovskú, |
21.apríla | oktáve | mesačná | |
Piatok | Piatok vo Veľkonočnej | 18:00 | za ✟ Dalibora Kováča, výročná |
22.apríla | oktáve | ||
Sobota | Vigília – 2- Veľkonočná nedeľa | 11:00 | za jubilujúcich manželov, 25. výročie |
23.apríla | 18:00 | za ✟ Stanislava Kováča | |
Nedeľa | 2. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | za Boží ľud farnosti |
24.apríla | 10:00 | na poďakovanie za prežité roky, | |
Božiu pomoc a dary Ducha svätého | |||
do ďaľších rokov pre celú rodinu | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Pondelok | Pondelok vo veľkonočnej | 08:00 | H. Majcherová |
oktáve | 10:00 | D. Hiľovská | |
Sobota | Vigília – 2- Veľkonočná nedeľa | 18:00 | Z. Bradová |
Nedeľa | 2. Veľkonočná nedeľa | 08:00 | Z. Morvayová |
10:00 | E. Filčáková, M. Bradová | ||
V nedeľu pobožnosť nebude.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Stále staré a súčasne nové učenie a ustanovenia Cirkvi
Plnšie uskutočňovanie Božieho plánu
31. Cirkev si iste uvedomuje tie mnohé a zložité problémy, ktoré dnes v mnohých krajinách vplývajú na manželov v ich úlohe zodpovedne odovzdávať život. Uznáva i závažnú otázku demografického rozmachu, ako sa prejavuje v rôznych častiach sveta, aj s morálnymi problémami, ktoré prináša.
Cirkev sa však predsa domnieva, že keď sa vec z každej strany dôkladnejšie preskúma, bude sa môcť znova a rozhodnejšie potvrdiť dôležitosť autentického učenia Cirkvi, nedávno predloženého na Druhom vatikánskom koncile a v encyklike Humanae vitae.
Preto spoločne so synodálnymi Otcami považujeme za svoju povinnosť obrátiť sa s naliehavou výzvou na teológov, aby spojili svoje sily a ponúkli pomoc hierarchickému Učiteľskému úradu, aby stále lepšie objasňovali biblické základy, etické zdôvodnenia a personalistické dôvody tohoto učenia. Tak sa na základe takto zostaveného a usporiadaného výkladu umožní skutočne sprístupniť učenie Cirkvi o tejto dôležitej otázke všetkým ľuďom dobrej vôle, tak aby sa jeho chápanie každým dňom stávalo jasnejším a hlbším. Takto sa bude môcť Boží plán stále plnšie uskutočňovať na spásu človeka a slávu Stvoriteľa.
V tomto ohľade svorné úsilie teológov vychádzajúce z vernosti voči Učiteľskému úradu, ktorý ako jediný ukazuje cestu k Božiemu ľudu, je zvlášť naliehavé aj kvôli úzkej súvislosti medzi katolíckym učením v tomto bude a chápaním človeka, ako ho Cirkev hlása. Pochybnosti alebo mylné názory v oblasti manželstva a rodiny, zatemňujú plnú pravdu o človeku, a to v takej kultúrnej situácii, ktorá je už aj tak zmätená a v sebe protirečivá. Práca, ktorá smeruje k objasneniu a k hlbšiemu pochopeniu tejto otázky a ktorú sú teológovia podľa svojho povolania povinní konať, má neporovnateľnú hodnotu a je jedinečnou a veľmi záslužnou službou rodine a ľudstvu.
Celkový pohľad na človeka a jeho povolani
32. V súvislosti s kultúrou, ktorá ťažko deformuje, ba dokonca stráca so zreteľa pravý význam ľudskej sexuality, nakoľko ju vytrháva z jej podstatného spojenia s človekom ako osobou, Cirkev ešte naliehavejšie cíti, že má nenahraditeľnú úlohu predkladať sexualitu ako hodnotu a dielo celej ľudskej osoby, ktorá je ako muž a žena stvorená na Boží obraz.
V súvislosti s tým Druhý vatikánsky koncil jasne vyhlásil: “Keď sa má dať do súladu manželská láska so zodpovedným odovzdávaním života, mravnosť spôsobu konania nezávisí iba od úprimnosti úmyslu a zhodnotenia pohnútok, ale musí sa učiť podľa objektívnych kritérií, ktoré sa odvodzujú z prirodzenosti človeka a jeho úkonov a rešpektujú zmysel vzájomného sebadarovania a ľudského plodenia v ovzduší skutočnej lásky. A to je nemožné, ak sa úprimným srdcom nepestuje čnosť manželskej čistoty.”
FARSKÉOZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 15. týždni od 11. apríla – do 17. apríla 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok Sv. týždňa | ||
11.apríla | |||
Utorok | Utorok Sv. týždňa | 18:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
12.apríla | Stanislava | ||
Streda | Streda Sv. týždňa | 15:30 | Pohr. za ✟ Angelu Ganišinovú |
13.apríla | 16:30 | Pohrebné obrady v Dome smútku | |
Štvrtok | Štvrtok Pánovej večere | 18:00 | za ✟ Edmundu |
14.apríla | |||
Piatok | Veľký Piatok | 15:00 | |
15.apríla | |||
Sobota | Vigília – Veľkonočná nedeľa | 19:30 | za ✟ Mikuláša a Annu Pastorovcov |
16.apríla | Pánovho zmŕtvychvstania | ||
Nedeľa | Veľkonočná nedeľa Pánovho | 08:00 | za ✟ Jána |
17.apríla | zmŕtvychvstania (slávnosť) | 10:00 | za Boží ľud farnosti |
Lektori Božieho Slova | |||
Štvrtok | Štvrtok Pánovej večere | 18:00 | M. Grega, H. Majcherová |
Piatok | Veľký Piatok | 15:00 | P. Čonka, J. Kurjan |
Sobota | Vigília – Veľkonočná nedeľa | 19:30 | Z.Bradová, Z. Morvayová. I. Sopková |
Pánovho zmŕtvychvstania | D.Petrášová, Z. Slovenkaiová | ||
Nedeľa | Veľkonočná nedeľa Pánovho | 08:00 | B.Lörinczová, Z. Mašlanková |
zmŕtvychvstania (slávnosť) | 10:00 | I.Drábik, V. Drábiková | |
Veľkonočná spoveď v N. Medzeve – nedeľa (10.4.) od 14:00-16:00, Rudník 17:00-18:30.
V Poproči pondelok 11.4. popoludní od 15:30-17:30. Po skončení možnosť pristúpiť k sv. prijímaniu.
Spovedanie nahlásených chorých v utorok a stredu popoludní.
Vo štvrtok po sv. omši bude kostol otvorený pre poklonu do 20:00, v piatok do 17:30, v sobotu od 9:00 – 12:00 a do 15:00-19:00 (prosím o zapísanie do zoznamu).
Na Veľkonočnú nedeľu o 6:30 požehnanie jedál o 15:15 vešpery.
Katechéza prvoprijímajúcich bude pokračovať až po Veľkej noci.
Zbierka pre utečencov z Ukrajiny vyniesla 657,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácia sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Stále staré a súčasne nové učenie a ustanovenia Cirkvi
29.Práve preto, že manželská láska je osobitnou účasťou na tajomstve života a lásky samého Boha, Cirkev si uvedomuje, že dostala zvláštne poslanie strážiť a brániť vznešenú dôstojnosť manželstva a zodpovednú úlohu odovzdávania ľudského života. Preto v duchu živej tradície, ktorú si Cirkev uchováva počas svojich dejín, aj Druhý vatikánsky koncil aj učenie nášho predchodcu Pavla VI. vyjadrené najmä v encyklike Humanae vitae, odovzdávajú našim časom skutočne prorocké posolstvo, ktorá znova potvrdzuje a jasne predkladá vždy staré a súčasne nové učenie a ustanovenia Cirkvi o manželstve a odovzdávaní ľudského života. Preto synodálni Otcovia na svojom poslednom zasadaní výslovne vyhlásili: “Táto posvätná synoda, zhromaždená v jednote viery s Petrovým nástupcom, neochvejne sa pridŕža toho, čo Druhý vatikánsky koncil (porov. Gaudium et spes 50) a po ňom encyklika Humanae vitae podávajú, a najmä to, že manželská láska má byť plne ľudská, výlučná a otvorená novému životu.”
Cirkev stojí na strane života
30. Učenie Cirkvi je dnes zasadené do takej spoločenskej a kultúrnej situácie, ktorá z jednej strany sťažuje jeho pochopenie, no z druhej strany ho robí ešte naliehavejším a potrebným pre povznesenie opravdivého dobra muža a ženy.Vedeckotechnický pokrok, ktorým dnešný človek stále rozširuje svoju nadvládu nad prírodou, nielen živí nádej na vybudovanie nového a lepšieho ľudstva, ale plodí aj stále väčší strach z budúcnosti. Mnohí sa pýtajú, či sa vôbec oplatí žiť alebo či je lepšie nenarodiť sa. Pochybujú o tom, či je dovolené privádzať na svet ďalších ľudí, ktorí možno budú preklínať svoj život v krutom svete, ktorého hrôzy ani nemôžu predvídať. Sú aj takí, čo si myslia, že výhody technického pokroku patria iba im a ostatných z nich vylučujú. Týmto potom vnucujú antikoncepčné prostriedky alebo ešte horšie metódy. Iní zasa, čo sa stali obeťou konzumnej mentality a starajú sa len o hromadenie hmotných majetkov, už nechápu duchovné bohatstvo nového ľudského života, a preto ho aj odmietajú. Hlavnou príčinou takejto mentality je neprítomnosť Boha v srdciach ľudí. Iba jeho láska je silnejšia ako všetky obavy sveta a len ona ich môže premôcť.Takto vznikla istá duchu života nepriateľská mentalita (anti-life mentality), ako sa prejavuje v mnohých súčasných otázkach. Spomeňme napríklad paniku, vyplývajúcu z demografických štúdií ekológov a futurológov. Tí niekedy zveličujú nebezpečenstvo, ktoré hrozí životnej úrovni z preľudnenia. Cirkev je však pevne presvedčená, že ľudský život, aj keď je slabý a bolestný, predsa zostáva veľkolepým darom Božej dobroty. Proti pesimizmu a slepej sebaláske, ktoré zatemňujú svet, Cirkev sa stavia na stranu života a v každom živote odhaľuje jas toho “Amen”, ktorým je sám Kristus.84 Cirkev takto stavia proti onomu “Nie”, ktoré je vo svete a zmieta ním, toto životné “Áno”, a tak bráni človeka i svet pred všetkými, čo ohrozujú život a ničia ho. Cirkev je povolaná znovu dať najavo všetkým, a to ešte jasnejším a pevnejším presvedčením, svoju vôľu všetkými silami napomáhať ľudský život a brániť ho proti všetkým úkladom, nech sa nachádza v akýchkoľvek okolnostiach alebo vývojovom štádiu. Preto Cirkev odsudzuje ako ťažkú urážku ľudskej dôstojnosti a spravodlivosti všetky podujatia vlád a iných verejných autorít, ktoré majú za cieľ akýmkoľvek spôsobom obmedzovať slobodu manželov pri rozhodovaní o potomstve. Preto treba rozhodne odsúdiť a rázne odmietnuť akékoľvek násilie zo strany týchto autorít v prospech antikoncepcie, ba dokonca sterilizácie a umelého potratu. Rovnako ako veľkú nespravodlivosť treba zavrhnúť to, že v medzinárodných vzťahoch hospodárska pomoc rozvojovým národom je podmienená plánmi, ktorých cieľom je napomáhať antikoncepciu, sterilizáciu a umelé potraty.
FARSKÉOZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 14. týždni od 4. apríla – do 10. apríla 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 5. pôstnej nedeli | 17:30 | za ✟ Edmundu |
4.apríla | |||
Utorok | Utorok po 5. pôstnej nedeli | ||
5.apríla | |||
Streda | Streda po 5. pôstnej nedeli | 17:30 | za ✟ Viliama Kováča, mesačná |
6.apríla | |||
Štvrtok | Štvrtok po 5. pôstnej nedeli | 17:30 | za ✟ Paulínu Hiľovskú, polročná |
7.apríla | |||
Piatok | Piatok po 5. pôstnej nedeli | ||
8.apríla | |||
Sobota | Sobota po 5. pôstnej nedeli | 07:00 | za ✟ Boženu Tomašiakovú, |
9.apríla | mesačná | ||
Nedeľa | Šiesta pôstna nedeľa | 08:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
10.apríla | rod. Miklovej | ||
10:00 | za Boží ľud farnosti | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | Šiesta pôstna nedeľa | 08:00 | Z. Mašlanková, S. Cingeľ |
10:00 | M. Grega, Z. Slovenkaiová | ||
Spoveď pred Veľkou nocou bude v pondelok 11.4. popoludní. Chorých na spoveď (utorok a streda Veľkého týždňa) zahláste v sakristii, alebo telefonicky. V stredu o 17:00 a v nedeľu o 14:30 bude pobožnosť krížovej cesty.
Katechéza pre prvoprojímajúcich pokračuje až po Veľkej noci.
Na kvety k Božiemu hrobu môžete prispieť do označenej pokladničky.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Starí ľudia v rodin
27. Jestvujú kultúry, v ktorých sa preukazuje zvláštna úcta a veľká láska k starým ľuďom. Starý človek v nich nie je vôbec vytláčaný z rodiny alebo azda trpený ako neužitočné bremeno, naopak, zostáva plne začlenený do rodinného života a hrá v ňom aj naďalej aktívnu a zodpovednú úlohu, hoci aj on musí rešpektovať tzv. autonómiu novej rodiny. Predovšetkým má plniť cenné poslanie: svedčiť o minulosti a viesť k múdrosti mladých ľudí a budúce pokolenia.
Naproti tomu v iných kultúrach v dôsledku zmäteného priemyselného rozvoja a urbanizácie vznikli a stále vznikajú neprípustné formy vyhosťovania starých ľudí. To potom spôsobuje starým ľuďom bolestné utrpenie a duchovne ochudobňuje mnohé rodiny.
Je potrebné, aby Cirkev vo svojej pastoračnej činnosti podnecovala všetkých k objaveniu a správnemu hodnoteniu úlohy starých ľudí v občianskom a cirkevnom spoločenstve a najmä v rodine. V skutočnosti totiž “život starých ľudí nám pomáha osvetliť stupnicu ľudských hodnôt. Umožňuje pochopiť plynulú následnosť jednotlivých pokolení a obdivuhodne prejavuje vnútornú spolupatričnosť Božieho ľudu. Starí ľudia okrem toho majú charizmu preklenúť priepasti medzi generáciami ešte skôr, než vznikli. Koľko detí našlo porozumenie a lásku v očiach, slovách a nežnostiach starých ľudí! A koľko ľudí, i starých, radostne súhlasilo s inšpirovanými slovami Písma: Korunou starcov sú deti ich detí (Prís 17,6)”.
Spolupracovníci milujúceho Boha Stvoriteľ
28. Stvorením muža a ženy na svoj obraz a podobu Boh korunuje dielo svojich rúk a privádza ho k dokonalosti. Povoláva ich k osobitnej účasti na svojej láske, ako aj na svojej moci ako Stvoriteľa a Otca, a to ich slobodnou a zodpovednou spoluprácou na odovzdávaní daru ľudského života: “Boh ich požehnal a povedal im: Vzrastajte a množte sa. Naplňte zem a podmaňte si ju.”
Hlavnou úlohou rodiny je služba životu, splnenie pôvodného požehnania Stvoriteľa v priebehu dejín tým, že sa plodením prenáša Boží obraz z človeka na človeka.
Plodnosť je ovocím a znakom manželskej lásky, živým svedectvom plného vzájomného darovania sa manželov: “Správne udržovaná manželská láska a celý spôsob rodinného života, ktorý z nej vyplýva bez zanedbávania ostatných cieľov manželstva, smeruje k tomu, aby manželia boli ochotní odvážne spolupracovať s láskou Stvoriteľa a Spasiteľa, ktorý ich prostredníctvom stále rozširuje a obohacuje svoju rodinu.”
Plodnosť manželskej lásky sa však neobmedzuje len na plodenie detí, i keby bola chápaná v jej vlastnom ľudskom rozmere: rozširuje sa a obohacuje všetkými tými plodmi mravného, duchovného a nadprirodzeného života, ktoré otec a matka na základe svojho povolania majú odovzdávať deťom a skrze ne Cirkvi a svetu.