FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 5. týždni od 31. januára – do 6. februára 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Jána Bosca, kňaza | 17:00 | za ✟ Máriu Benkovú (20) |
31.januára | (spomienka) | ||
Utorok | Obetovanie Pána. Vigília | 17:00 | za zdravie a Božiu pomoc pre Evu |
1.februára | |||
Streda | Obetovanie Pána (slávnosť) | 17:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
2.februára | pre Máriu M. | ||
Štvrtok | Sv. Blažeja, biskupa a mučeníka | 17:00 | za ✟ Karola Petráša, výročná |
3.februára | (ľubovoľná spomienka) | ||
Piatok | Sv. Fridricha, opáta prem. rádu | 17:00 | za uzdravenie a obrátenie |
4.februára | Prvý piatok | Štefana a Martina | |
Sobota | Vigília – 5. nedeľa v Cezr. období | 17:00 | za ✟ Margitu, Jozefa a rodičov |
5.februára | |||
Nedeľa | Piata nedeľa | 08:00 | za ružencové bratstvo |
6.februára | v Cezročnom období | 10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
15:00 | na úmysel | ||
(s katechézou pre prvoprijímajúcich) | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Utorok | Obetovanie Pána. Vigília | 17:00 | I.Sopková |
Streda | Obetovanie Pána (slávnosť) | 17:00 | Z. Slovenkaiová |
Sobota | Vigília – 5. nedeľa v Cezr. období | 17:00 | Z. Morvayová |
Nedeľa | Piata nedeľa | 08:00 | S. Cingeľ |
v Cezročnom období | 10:00 | J. Kurjan | |
Od 17.1. sú bohoslužby povolené pre režim OP v počte 100 osôb. Pre prípad kontroly noste so sebou príslušné potvrdenia.
Čas na súkromnú modlitbu a individuálne prijatie sviatosti zmierenia a Eucharistie.
nedeľa: 15:00 – 15:30
pondelok – piatok: 18:00 – 18:30
V stredu pri sv. omši bude požehnanie sviec, vo štvrtok po sv. omši svätoblažejské požehnanie.
Sviatosť zmierenia pred prvým piatkom: v stredu a piatok od 16:00 a po sv. omšiach. Chorí a starší veriaci v piatok od 8:00.
V piatok od 16:00 bude adorácia, v sobotu o 16:15 fatimská pobožnosť, v nedeľu o 14:00 radostný ruženec, odprosenie Božského Srdca a premienka.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácia sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Manželstvo a spoločenstvo medzi Bohom a ľuďmi
12. Spoločenstvo lásky medzi Bohom a ľuďmi, ktoré je obsahom Zjavenia a skúsenosti viery Izraela, nadobúda významné vyjadrenie v manželskom zväzku, uzavretom medzi mužom a ženou. Preto ústredný výrok Zjavenia, že “Boh miluje svoj ľud”, opakujú aj živé a konkrétne slová, ktorými si muž a žena vyznávajú svoju manželskú lásku. Puto ich lásky stáva sa obrazom a symbolom zmluvy, ktorá spája Boha s jeho ľudom. Naproti tomu hriech, ktorý môže narušiť manželskú zmluvu, stáva sa obrazom nevery ľudu voči svojmu Bohu: modloslužba je prostitúciou, nevera cudzoložstvom, neposlušnosť voči zákonu odmietnutím Pánovej manželskej lásky. Avšak nevernosť izraelského ľudu neničí Pánovu večnú vernosť, a preto vždy verná Božia láska sa predkladá ako vzor úzkeho vzťahu vernej lásky, aký má byť medzi manželmi.
Ježiš Kristus – Źeních Cirkvi a sviatosť manželstva
13. Spoločenstvo medzi Bohom a ľuďmi sa definitívne dovršuje v Ježišovi Kristovi, Źeníchovi, ktorý miluje ľudstvo a dáva sa mu ako Spasiteľ, keď sa spája s ním ako so svojím telom. To on zjavuje pôvodnú pravdu o manželstve, pravdu o “počiatku”, a tým, že oslobodzuje človeka od zatvrdlivosti srdca, uschopňuje ho, aby túto pravdu plne uskutočňoval.
Toto zjavenie dosahuje svoju konečnú plnosť tak v dare lásky, ktorý ľuďom prináša Božie Slovo tým, že berie na seba ľudskú podobu, ako aj v obete seba samého, ktorú Ježiš Kristus koná na kríži za svoju nevestu Cirkev. V tejto obete sa plne odhaľuje plán, ktorý Boh uložil do ľudskej prirodzenosti muža a ženy už pri ich stvorení. Manželstvo pokrstených sa tak stáva skutočným symbolom novej a večnej zmluvy, potvrdenej Kristovou krvou. Duch, ktorého vylieva Pán, darúva nové srdce a robí muža a ženu schopnými milovať sa tak, ako nás miloval Kristus. Manželská láska dosahuje tú plnosť, ku ktorej je vnútorne určená, totiž nadprirodzenú manželskú lásku (caritas), ktorá je vlastným a špecifickým spôsobom, ktorým sa manželia zúčastňujú na láske samého Krista, obetujúceho sa na kríži, a sú povolaní, aby v nej žili.
Právom svedčí Tertulián krásnymi slovami o veľkosti a kráse tohto manželského života v Kristovi: “Ako by som vedel opísať blaženosť takého manželstva, ktoré Cirkev spája, Eucharistia potvrdzuje, požehnanie spečaťuje, anjeli ohlasujú a Boh Otec schvaľuje? Aké jarmo to majú dvaja veriaci spojení v jedinej nádeji, v jedinej poslušnosti a v jedinej službe! Obaja sú bratia, obidvaja spolusluhovia, medzi ktorými niet ani duchovný ani telesný rozdiel. Skutočne sú dvaja v jednom tele a kde je jedno telo, tam je i jeden duch.”
Cirkev, ktorá verne prijíma Božie slovo a rozjíma o ňom, slávnostne učila a učí, že manželstvo pokrstených je jednou zo siedmych sviatostí Nového zákona.30
Krstom sa muž a žena stávajú raz navždy účastnými na novej a večnej Zmluve, zásnubnej zmluve Krista s Cirkvou. A práve pre toto nezmazateľné zapojenie sa povznáša a zahŕňa dôverné spoločenstvo manželského života a lásky, ktoré ustanovil Stvoriteľ,31 do zásnubnej lásky Krista, podporovanej a obohacovanej jeho výkupnou silou.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 4. týždni od 24. januára – do 30. januára 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Františka Saleského, biskupa | 17:00 | za ✟ Jána, Agnesu a Štefana |
24.januára | a učiteľa Cirkvi (spomienka) | ||
Utorok | Obrátenie sv. Pavla, apoštola | ||
25.januára | (sviatok) | ||
Streda | Sv. Timoteja a Títa, biskupov | 17:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
26.januára | (spomienka) | pre Helku | |
Štvrtok | Štvrtok 3. týždňa | 17:00 | za zdravie a Božie požehnanie |
27.januára | v Cezročnom období | pre Jarmilu | |
Piatok | Sv. Tomáša Akvinského, kňaza | 17:00 | za ✟ Helenu Porackú, výročná |
28.januára | a učiteľa Cirkvi (spomienka) | ||
Sobota | Panny Márie v sobotu | 17:00 | za ✟ Viktora Timka, mesačná |
29.januára | |||
Nedeľa | Štvrtá nedeľa | 08:00 | za ✟ ružencového bratstva |
30.januára | v Cezročnom období | 10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
14:30 | ad int. fundationum | ||
(s katechézou pre prvoprijímajúcich) | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Panny Márie v sobotu | 17:00 | E. Filčáková, M. Bradová |
Nedeľa | Štvrtá nedeľa | 08:00 | B. Lörinczová |
v Cezročnom období | 10:00 | Z. Morvayová | |
Od 17.1. sú bohoslužby povolené v režime OP v počte 100 osôb. Pre prípad kontroly noste so sebou príslušné potvrdenia.
Čas na súkromnú modlitbu a individuálne prijatie sviatosti zmierenia a Eucharistie.
Nedeľa: 15:00 – 16:00
Pondelok, streda – sobota: 18:00 – 18:30
V sobotu o 15:15 katechéza pre birmovancov (so svätou omšou).
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Včlenenie do kultúr
10. Je v zhode so stálou tradíciou Cirkvi, že prijíma z kultúry národov všetko, čo pomáha lepšie vyjadriť nevystihnuteľné Kristovo bohatstvo. Toto bohatstvo bude môcť jasnejšie zažiariť a Cirkev bude môcť napredovať zo dňa na deň k hlbšiemu a plnšiemu poznávaniu pravdy, ktorú jej už dal celú jej Pán, iba za spolupráce všetkých prejavov ľudskej kultúry. Predovšetkým biskupské konferencie a kompetentné úrady Rímskej kúrie – majúc na zreteli dvojitý princíp zlučiteľnosti rôznych prijímaných kultúr s evanjeliom a spoločenstva s univerzlánou Cirkvou – majú pokračovať v skúmaniach a v pastoračnom úsilí, aby kresťanská viera čím viac prenikla do ľudských kultúr aj do samého prostredia manželstva a rodiny. Práve týmto včlenením do kultúr možno dôjsť k plnému obnoveniu zmluvy s Božou múdrosťou, ktorou je sám Kristus. Takto bude celá Cirkev obohatená i tými kultúrami, ktorým síce chýba technická vyspelosť, no sú bohaté na ľudskú múdrosť a oživované hlbokými mravnými hodnotami. Aby cieľ tohto procesu bol jasný a cesta, ktorá k nemu vedie, spoľahlivá, synoda predovšetkým, a tak je to správne, do hĺbky zvážila pôvodný Boží plán o manželstve a rodine, že sa totiž podľa Kristovho príkazu “treba vrátiť k počiatku”.
Človek, obraz milujúceho Boha, Lásky
11. Boh stvoril človeka na svoj obraz a podobu. Tým, že ho z lásky povolal k životu, zároveň ho aj určil pre lásku. Boh je láska a sám v sebe žije z tajomstva osobného spoločenstva lásky. Tým, že ľudskú prirodzenosť muža a ženy stvoril na svoj obraz a stále ju udržuje v bytí, Boh vložil do nej povolanie a tým aj schopnosť a úlohu milovať a žiť v spoločenstve. Preto láska je hlavným a prirodzeným povolaním každého človeka. Človek, nakoľko je vteleným duchom, čiže dušou, ktorá sa prejavuje v tele, a telom, ktoré je preniknuté nesmrteľným duchom, je v tejto svojej celistvosti povolaný k láske. Láska zahŕňa aj ľudské telo a telo má účasť na duchovnej láske. Kresťanské zjavenie poznáva dva vlastné spôsoby na realizovanie povolania ľudskej osoby v jej celistvosti k láske: manželstvo a panenstvo. Obe, každé svojim spôsobom, sú verným prejavom najhlbšej pravdy o človeku, pravdy, že “je na Boží obraz.” Preto sexualita, prostredníctvom ktorej sa muž a žena navzájom darujú jeden druhému úkonmi, ktoré sú vlastné a výlučne patria manželom, vôbec nie je čosi biologické, ale dotýka sa vnútorného jadra ľudskej osobnosti ako takej. Sexualita sa len vtedy prejavuje ľudským spôsobom, ak je integrálnou súčasťou lásky, ktorou sa muž a žena úplne zaväzujú jeden druhému až do smrti. Plné telesné oddanie sa by bolo klamstvom, keby nebolo znamením a ovocím celého osobného darovania sa, v ktorom je prítomná celá osobnosť i so svojím pozemským rozmerom; keby si človek niečo podržal pre seba, hoci len možnosť rozhodnúť sa neskôr inak, už preto by sa plne nedaroval. Táto plnosť, ktorú vyžaduje manželská láska, je v súlade s požiadavkami zodpovednej plodnosti, ktorá, nakoľko smeruje k splodeniu človeka, prevyšuje svojou povahou čisto biologický poriadok a zahŕňa v sebe osobné hodnoty, ktoré pre svoj harmonický rast nevyhnutne potrebujú stály a svorný prínos oboch manželov. Jediným “miestom”, kde sa môže udiať toto darovanie sa v celej svojej pravde, je manželstvo, čiže zmluva manželskej lásky alebo vedomá a slobodná voľba, ktorou muž a žena prijímajú dôverné spoločenstvo života a lásky, ktoré sám Boh ustanovil a ktoré iba v tomto svetle ukazuje svoj pravý význam. Manželská ustanovizeň nie je akýmsi nezákonným zasahovaním spoločnosti alebo autority, ani nanútenie vonkajšej formy, ale vnútorná požiadavka zmluvy manželskej lásky, ktorá sa verejne potvrdzuje ako jediná a výlučná, aby sa tak zachovala vernosť voči plánu Boha Stvoriteľa. Táto vernosť nijako nepotláča slobodu osobnosti, naopak, zabezpečuje ju pred akýmkoľvek subjektivizmom a relativizmom, a robí ju účastnou na stvoriteľskej Múdrosti.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 3. týždni od 17. januára – do 23. januára 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Antona, opáta | 17:00 | za ✟ Annu Kostkovú |
17.januára | (spomienka) | ||
Utorok | Utorok 2. týždňa | 17:00 | za ✟ rod. Milovú a Cengelovú |
18.januára | v Cezročnom období | ||
Streda | Streda 2. týždňa | 17:00 | za ✟ Imricha Petráša |
19.januára | v Cezročnom období | a Evu r. Grácovú | |
Štvrtok | Štvrtok 2. týždňa | 17:00 | za Spoločnosť sociálnych sestier |
20.januára | v Cezročnom období | ||
Piatok | Sv.Agnesy, panny a mučenice | 17:00 | za Spoločnosť sociálnych sestier |
21.januára | (spomienka) | ||
Sobota | Vigília – 3. nedeľa | 17:00 | za zdravie, Božie požehnanie |
22.januára | v Cezročnom období | pre Marcelu a jej deti | |
Nedeľa | Tretia nedeľa | 08:00 | za rod Kalnú a Maďarovú, za zdravie |
23.januára | v Cezročnom období | Božie požehnanie a potrebné milosti | |
10:00 | za Boží ľud farnosti | ||
14:30 | ad int. fundationum | ||
(s katechézou pre prvoprijímajúcich) | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 3. nedeľa | 17:00 | Z. Morvayová |
v Cezročnom období | |||
Nedeľa | Tretia nedeľa | 08:00 | Z. Mašlanková |
v Cezročnom období | 10:00 | Z. Slovenkaiová | |
Od 17.12. sú bohoslužny povolené pre režim OP v počte 100 osôb. Pre prípad kontroly noste so sebou príslušné potvrdenia.
Čas na súkromnú modlitbu a individuálne prijatie sviatosti zmierenia a Eucharistie.
Nedeľa: 15:00 – 16:00
Pondelok – sobota: 18:00 – 18:30
Od 18.1. začína Týždeň modlitieb za zjednotenie kresťanov.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácia sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Naše obdobie potrebuje múdrosť
8. Celej Cirkvi sa takto ukladá úloha hlboko uvažovať a usilovať sa o to, aby nová vynárajúca sa kultúra bola do hĺbky preniknutá evanjeliom, aby sa uznávali skutočné hodnoty, aby sa bránili práva muža a ženy a aby sa presadzovala spravodlivosť v samých spoločenských štruktúrach. Potom takzvaný nový humanizmus nebude odvádzať ľudí od ich vzťahu k Bohu, ale naopak, bude ich k nemu ešte plnšie privádzať.
Pri budovaní tohoto humanizmu veda a jej praktické uplatňovanie poskytujú nové a nespočetné možnosti. No veda sa v dôsledku politických zameraní, rozhodujúcich o zameraní bádania a jeho uplatňovaní, často používa proti svojmu pôvodnému cieľu, to je proti povzneseniu ľudskej osobnosti.
Je teda zrejme nevyhnutné, aby si všetci znova uvedomili prvenstvo mravných hodnôt, lebo to sú hodnoty ľudskej osobnosti ako takej. Znovupochopenie základného zmyslu a jeho zásadných hodnôt je veľkou úlohou, ktorá sa nám dnes ukladá pre obnovu spoločnosti. Len vedomie o prvenstve týchto hodnôt umožňuje využiť nesmierne možnosti, ktoré dala človeku veda, a to tak, aby sa ich uplatňovanie zameriavalo na povznesenie ľudskej osobnosti v celej pravde, slobode a dôstojnosti. Veda má povinnosť spojiť sa s múdrosťou.
Preto možno aj na rodinné otázky uplatniť slová Druhého vatikánskeho koncilu, v dokumentoch ktorého čítame: “Naša doba potrebuje túto múdrosť viac než predchádzajúce veky, aby sa všetky nové objavy stali ľudskejšími. Budúcnosť sveta by bola ohrozená, keby sa ľudia nestali múdrejší.”
Výchova mravného svedomia, ktoré uschopňuje človeka posudzovať a rozlišovať vhodné spôsoby, ako plne uskutočniť svoj život podľa rýdzej a pôvodnej pravdy o ňom, sa stáva teda prvoradou a neodvolateľnou požiadavkou.
V dnešnej kultúre sa musí znova a hlbšie uskutočniť spojenie s Božou múdrosťou. Na tejto múdrosti urobil Boh svojím stvoriteľským gestom účastným každého človeka. Dnešné rodiny len potiaľ, pokiaľ zostanú verné tomuto spojeniu, budú schopné kladne ovplyvňovať budovanie spravodlivejšieho a bratskejšieho sveta.
Postupný rast a obrátenie
9. Proti nespravodlivosti zavinenej hriechom, ktorý hlboko prenikol i do štruktúr dnešného sveta a často bráni rodine naplno rozvinúť jej život a základné práva, musíme sa všetci vzoprieť obrátením mysle a srdca a nasledovať Ježiša Krista v premáhaní vlastného sebectva. Takéto obrátenie bude mať blahodarný a obnovujúci vplyv na spoločenské štruktúry.
Vyžaduje sa stále a nepretržité obrátenie, ktoré síce vyžaduje vnútorný odstup od všetkého zla a prilipnutie k dobru v celej jeho plnosti, v skutočnosti sa však uskutočňuje postupne, čo vedie vždy o kúsok ďalej. Rozvíja sa tak dynamický proces, ktorý pozvoľne napreduje spolu s postupným vnášaním Božích darov a požiadaviek jeho definitívnej a absolútnej lásky do celého osobného a spoločenského života človeka. Je preto nevyhnutná pedagogická cesta, ktorá vedie k postupnému rastu, aby jednotlivých veriacich, rodiny, národy ba dokonca samu ľudskú kultúru trpezlivo viedlo to, čo už prijali z Kristovho tajomstva, postupne ďalej k získaniu bohatšieho poznania a plnšieho včlenenia tohto tajomstva do ich života.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 2- týždni od 10. januára – do 16. januára 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 1. týždňa | 17:00 | za ✟ Štefana, Máriu, rodičov |
10.januára | v Cezročnom období | a súrodencov | |
Utorok | Utorok 1. týždňa | 17:00 | za ✟ Jozefa Hudáka |
11.januára | v Cezročnom období | ||
Streda | Streda 1. týždňa | 17:00 | za ✟ Daniela Zisku |
12.januára | v Cezročnom období | ||
Štvrtok | Štvrtok 1. týždňa | 18:00 | za Božie požehnanie a dar |
13.januára | v Cezročnom období | uzdravenia pre Jozefa | |
Piatok | Sv. Bohumíra, rehoľníka | ||
14.januára | prem. rádu | ||
Sobota | Vigília – 2. nedeľa | 18:00 | za zdravie, Božiu pomoc |
15.januára | v Cezročnom období | a trpezlivosť v chorobe | |
Nedeľa | 2. nedeľa | 08:00 | za ✟ Mikuláša a Annu Pastorovcov |
16.januára | v Cezročnom období | 10:00 | za Boží ľud farnosti |
14:00 | na poďakovanie za 45 rokov života, | ||
zdravie tela i duše celej rodiny | |||
a Božiu pomoc do ďaľších rokov | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 2. nedeľa | 18:00 | I. Sopková |
v Cezročnom období | |||
Nedeľa | 2. nedeľa | 08:00 | S. Cingeľ |
v Cezročnom období | 10:00 | B. Lörinczová, Z. Mašlanková | |
Od 10.12. sú bohoslužby povolené v režime OP v počte 37 osôb. Pre prípad kontroly noste so sebou príslušné potvrdenia.
Čas na súkromnú modlitbu a individuálne prijatie sviatosti zmierenia a Eucharistie
Nedeľa: 15:00 – 16:00
Pondelok, utorok, streda: 18:00 – 18:30
Štvrtok, sobota: 19:00 – 19:30
Sv. omša v nedeľu o 10:00 bude vysielaná on-line na https:/www.facebook.com/groups/202025473716588
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácia sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Položenie rodiny v dnešnom svete
6. Postavenie, v akom sa dnes rodina nachádza, má kladné i záporné stránky. Prvé sú znamením pôsobenia Kristovej spásy vo svete; druhé sú dôkazom, že človek odmieta Božiu lásku. V skutku tu na jednej strane stojí živšie vedomie osobnej slobody a berie sa väčší ohľad na kvalitu medziosobných vzťahov v manželstve, na povznesenie dôstojnosti ženy, na zodpovedné plodenie detí a na ich výchovu. Okrem toho si človek tiež uvedomuje, aké je potrebné rozvíjať styky medzi jednotlivými rodinami pre vzájomnú hmotnú i duchovnú pomoc. A znova objavuje cirkevné poslanie, ktoré je rodine vlastné, a svoju zodpovednosť za budovanie spravodlivejšej spoločnosti. No na druhej strane nechýbajú ani príznaky vážneho úpadku niektorých základných hodnôt. Napríklad je chybou teoretické a praktické chápanie vzájomnej nezávislosti medzi manželmi, dvojakosti v autorite rodičov voči deťom, ďalej sú to konkrétne ťažkosti, s ktorými sa rodina často stretáva pri sprostredkovaní hodnôt, rastúci počet rozvodov, zlo, akým je umelý potret, stále častejšie používanie sterilizácie a prenikanie antikoncepčnej mentality.
Koreňom týchto záporných javov je nezriedka skazené chápanie a uplatňovanie slobody, ktorá sa berie nie ako schopnosť uskutočňovať pravdu Božieho plánu o manželstve a rodine, ale ako nezávislá sila osobne sa uplatňovať, často aj na úkor iných, len pre vlastný, sebecký blahobyt.
Našu pozornosť zasluhuje aj fakt, že v krajinách takzvaného Tretieho sveta často chýbajú rodinám také základné prostriedky pre život, ako je jedlo, práca, príbytok a lieky, ako aj tie najzákladnejšie slobody. Naproti tomu v bohatých krajinách prílišný blahobyt a spotrebná mentalita, spojená napodiv s určitou neistotou a úzkosťou z budúcnosti, zbavuje manželov veľkodušnosti a odvahy plodiť ľudské životy. A tak sa potom život často chápe nie ako požehnanie, ale ako nebezpečenstvo, ktorému sa treba brániť. Historická situácia, v ktorej žije rodina, javí sa teda ako súhrn svetlých i tienistých stránok.
To dokazuje, že dejiny nie sú len nevyhnutným pokrokom k lepšiemu, ale skôr výsledkom slobody, alebo ešte lepšie, bojom medzi rôznymi slobodami, ktoré sú vzájomne protikladné, čiže podľa známeho výroku svätého Augustína, je tu zrážka medzi dvoma láskami, medzi láskou k Bohu, dospievajúcej až k pohŕdaniu sebou samým, a sebaláskou, siahajúcou až k pohŕdaniu Bohom.
Z toho vyplýva, že len výchova k láske, zakorenenej vo viere, môže viesť k nadobudnutiu schopnosti vysvetľovať znamenia čias, ktoré sú historickým výrazom tejto dvojakej lásky.
Vplyv tejto situácie na svedomie veriacich
7. Veriaci – pretože žijú v takomto svete pod tlakom vykonávaným hlavne hromadnými oznamovacími prostriedkami – nie vždy vedeli a vedia sa vyhnúť nákaze, prameniacej z úpadku základných hodnôt, a stať sa akoby kritickým svedomím tejto rodinnej kultúry a aktívnymi činiteľmi pri budovaní ozajstného rodinného humanizmu.
Ako jeden z najpovážlivejších znakov tohto javu synodálni otcovia zdôraznili najmä rast počtu rozvodov a nadväzovania nového spolužitia zo strany samých veriacich a tiež uzatváranie iba občianskeho manželstva, čo je v rozpore s povolaním pokrstených veriacich, ktorí sa majú “sobášiť v Pánovi”. ďalej je to uzatváranie manželstva bez živej viery z iných dôvodov a odmietanie mravných noriem, ktoré riadia a povznášajú z ľudskej i kresťanskej stránky manželský pohlavný život.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 1. týždni od 3. januára – do 9. januára 2022.
Bohoslužby
Pondelok | Najsvätejšieho mena Ježiš | 17:00 | za ✟ Evu a Margitu Tordaiové, |
3.januára | (ľubovoľná spomienka) | výročná | |
Utorok | Utorok vo vianočnom období | ||
4.januára | |||
Streda | Vigília – Zjavenie Pána | 17:00 | za zdravie Márie a v pokoj v rodine |
5.januára | |||
Štvrtok | Zjavenie Pána | 08:00 | za ✟ Milana |
6.januára | 10:00 | za Boží ľud farnosti | |
14:00 | na úmysel ordinára | ||
Piatok | Prvý piatok | 17:00 | za ✟ Annu Baníkovú, mesačná |
7.januára | |||
Sobota | Vigília – Krst Krista Pána | 17:00 | za ✟ Františka |
8.januára | |||
Nedeľa | Krst Krista Pána | 08:00 | za duše v očistci |
9.januára | (sviatok) | 10:00 | za Boží ľud farnosti |
14:00 | na úmysel ordinára | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Streda | Vigília – Zjavenie Pána | 17:00 | E. Filčáková, M. Bradová |
Štvrtok | Zjavenie Pána | 08:00 | B. Lörinczová, Z. Mašlanková |
10:00 | I. Drábik, V. Drábiková | ||
Sobota | Vigília – Krst Krista Pána | 17:00 | B. Lörinczová |
Nedeľa | Krst Krista Pána | 08:00 | Z. Mašlanková |
10:00 | Z. Morvayová, J. Kurjan | ||
Od 10.12. sú bohoslužby povolené v režime OP v počte 30 osôb. Pre prípad kontroly noste so sebou príslušné potvrdenia.
Čas na súkromnú modlitbu a individuálne prijatie sviatosti zmierenia a Eucharistie:
Štvrtok, nedeľa: 15:00 – 16:00
Pondelok, streda, sobota: 18:00 – 18:30
Piatok: 16:00 – 17:00, 18:00 – 19:00
V stredu pri sv. omši bude požehnanie trojkráľovej vody.
V piatok od 16:00 adorácia, v sobotu od 16:00 fatimská pobožnosť, v nedeľu o 11:00 modlitba ruženca s premienkou a odprosenie Božského Srdca.
DUCHOVNÉ SLOVO
Rok rodiny
Z apoštolskej exhortácie sv. Jána Pavla II. Familiaris consortio
Potreba poznať situáciu
4. Nakoľko Boží plán o manželstve a rodine sa netýka len muža a ženy v ich konkrétnom, každodennom živote ale aj v určitých spoločenských a kultúrnych pomeroch, Cirkev – ak má dobre plniť svoju službu – musí sa veľmi usilovať poznať situácie, v ktorých sa dnes realizuje manželstvo a rodina…. K tomu treba pripojiť ešte ďalší postreh, ktorý je v súčasnosti zvlášť dôležitý. Dnešným mužom a ženám, úprimne a dôkladne hľadajúcim odpoveď na každodenné, závažné problémy ich manželského a rodinného života, nezriedka sa ponúkajú predstavy a teórie, a to aj vábivé, ktoré urážajú v rôznej miere pravdu a dôstojnosť ľudskej osoby. Takéto ponuky často podporuje mocná a všade prenikajúca organizácia hromadných oznamovacích prostriedkov, ktoré nenápadne, ale nebezpečne ohrozujú slobodu a schopnosť objektívneho posudzovania.
Mnoho ľudí si už uvedomuje toto nebezpečenstvo, ktorým je ohrozená ľudská osoba, a starajú sa o šírenie pravdy. K nim sa pripája Cirkev, obdarená schopnosťou rozlišovať na základe evanjelia, a ponúka svoju službu, ktorou oddane slúži pravde, slobode a dôstojnosti každého muža a ženy.
Evanjeliový dar rozlišovania
5. Tento správny úsudok Cirkvi sa stáva smernicou na udržanie a uplatnenie celej pravdy a plnej dôstojnosti manželstva a rodiny. Uskutočňuje sa to zmyslom pre vieru, ktorý je darom Ducha, udelený všetkým veriacim. Je to teda dielo celej Cirkvi podľa rozdielnosti rôznych darov a chariziem, ktoré všetky spolu a podľa zodpovednosti každému vlastnej spolupracujú na hlbšom pochopení a uskutočňovaní Božieho slova. Cirkev teda nevykonáva vlastné evanjeliové rozlišovanie iba prostredníctvom duchovných pastierov, ktorí učia v Kristovom mene a jeho mocou, ale aj prostredníctvom laikov. “(Kristus) ich preto ustanovil za svojich svedkov a vystrojuje ich zmyslom pre vieru a milosťou slova (porov. Sk 2, 17-18; Zjv 19,10), aby sa sila evanjelia prejavovala v každodennom rodinnom a spoločenskom živote.” Laici majú dokonca – vďaka osobitnému povolaniu – zvláštnu úlohu, aby totiž v Kristovom svetle vysvetľovali dejiny tohto sveta, lebo sú povolaní osvecovať a vytvárať pozemskú skutočnosť a záležitosti podľa úmyslov Boha Stvoriteľa a Vykupiteľa.
“Nadprirodzený zmysel pre vieru” nespočíva však iba a ani nevyhnutne v súhlase veriacich. Cirkev ako Kristova nasledovníčka hľadá pravdu a tá sa vždy nezhoduje s mienkou väčšiny. Počúva svedomie, nie moc, a práve tým bráni úbohých a opovrhovaných. Cirkev si veľmi cení aj sociologický a štatistický výskum, pokiaľ je užitočný pre určenie historickej skutočnosti, v ktorej má prebiehať pastoračná činnosť, a pre lepšie poznanie pravdy. No takýto výskum sám osebe nemožno hneď považovať za prejav zmyslu pre vieru.
Pretože úlohou apoštolského úradu je starať sa, aby Cirkev vytrvala v Kristovej pravde a stále hlbšie do nej vnikala, duchovní pastieri majú napomáhať vo všetkých veriacich zmysel pre vieru, mocou svojho úradu hodnotiť a posudzovať rýdzosť jeho prejavu a veriacich viesť k stále zrelšiemu chápaniu evanjeliovej pravdy. Kresťanskí manželia a rodičia môžu a majú poskytnúť svoj vlastný a nenahraditeľný prínos na vypracovanie opravdivého evanjeliového rozlišovania v rôznych situáciách a kultúrach, v ktorých muž a žena prežívajú manželstvo a svoj rodinný život. Na plnenie tejto úlohy ich uschopňuje ich charizmatický dar, čiže vlastný dar, t.j. dar sviatosti manželstva.