FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 40. týždni od 28. septembra – do 4. októbra 2020.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 26. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jozefa Sopka, |
28.septembra | v Cezročnom období | Michala Lindvaia a Annu Jaklovskú | |
Utorok | Sv. Michala, Gabriela a Rafaela, | ||
29.septembra | archanjelov (sviatok) | ||
Streda | Sv. Hieronyma, kňaza, | 18:00 | Sv. omša za ✟ Rozáliu Spišákovú, |
30.septembra | učiteľa Cirkvi (spomienka) | mesačná | |
Štvrtok | Sv. Terézie z Lisieux, panny, | 18:00 | Sv. omša za ✟ Ladislava Petráša, |
1.októbra | učiteľky Cirkvi (spomienka) | výročná | |
Piatok | Svätých anjelov strážcov | 18:00 | Sv. omša za ✟ Pavla Kuchárika |
2.októbra | (spomienka) | a rod. Margitu a Pavla | |
Sobota | Panny Márie v sobotu | 07:30 | Sv. omša za ✟ Margitu Sopkovú, |
3.októbra | r. Štovčíkovú, manž. Imricha a rodičov | ||
Nedeľa | 27. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
4.októbra | 10:30 | Sv. omša za ružencové bratstvo | |
(pri kaplnke) | |||
15:00 | POBOŽNOSŤ ( ruženec, odprosenie | ||
Božského Srdca, premienka) | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | 27. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | H. Majcherová |
10:30 | O. Brada, D. Vincová | ||
Ružencové pobožnosti začnú od štvrtka (pol hodinu pred sv. omšou, v nedeľu v čase pobožnosti).
Vo štvrtok po sv. omši bude adorácia, v piatok od 16:30 do 17:30 adorácia k úcte Božského Srdca. V sobotu o 7:00 fatimská pobožnosť, o 17:30 adorácia za rodiny.
V nedeľu o 15:45 stretnutie rodičov birmovancov.
Prihlášky na prípravu ku prvému svätému prijímananiu sú v kostole na stolíku s tlačou.
Spovedanie pred prvým piatkom: streda a piatok od 16:00, Chorí a starší veriaci v piatok od 8:00
DUCHOVNÉ SLOVO
SVIATOSŤ EUCHARISTIE
Z Katechizmu Katolíckej Cirkvi
1322 Svätá Eucharistia završuje uvádzanie do kresťanského života. Tí, čo boli krstom povýšení na hodnosť kráľovského kňazstva a birmovaním hlbšie pripodobnení Kristovi, prostredníctvom Eucharistie majú s celým spoločenstvom účasť na samej Pánovej obete.
1323 „Náš Spasiteľ pri Poslednej večeri v tú noc, keď bol zradený, ustanovil eucharistickú obetu svojho tela a svojej krvi, aby ňou v priebehu vekov trvale zachoval obetu kríža, kým nepríde, a aby tak zveril Cirkvi, milovanej Neveste, pamiatku svojej smrti a svojho zmŕtvychvstania: sviatosť milosrdenstva, znak jednoty, puto lásky, veľkonočnú hostinu, pri ktorej prijímame Krista, duša sa napĺňa milosťou a dostávame závdavok budúcej slávy.“
I. Eucharistia – prameň a vrchol života Cirkvi
1324 Eucharistia je prameň a vrchol celého kresťanského života. „Ostatné sviatosti, ako aj všetky ekleziálne služby a apoštolské diela úzko súvisia so svätou Eucharistiou a sú na ňu zamerané. Veď najsvätejšia Eucharistia obsahuje celé duchovné dobro Cirkvi, totiž samého Krista, nášho veľkonočného Baránka.“
1325 „Eucharistia vhodne naznačuje a obdivuhodne uskutočňuje účasť na Božom živote a jednotu Božieho ľudu, na ktorých sa zakladá Cirkev. V nej je vrchol aj činnosti, ktorou Boh v Kristovi posväcuje svet, aj kultu, ktorý ľudia preukazujú Kristovi a skrze neho Otcovi v Duchu Svätom.“
1326 Napokon slávením Eucharistie sa už spájame s nebeskou liturgiou a anticipujeme večný život, v ktorom bude Boh všetko vo všetkých.
1327 Skrátka, Eucharistia je zhrnutím a súhrnom našej viery: „Naše presvedčenie [viery] je v súlade s Eucharistiou a Eucharistia zasa potvrdzuje naše presvedčenie.“
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 39. týždni od 21. septembra – do 27. septembra 2020.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Matúša, apoštola a evanjelistu | 18:00 | Sv. omša za ✟ Máriu Spišákovú, výročná |
21.septembra | (sviatok) | manžela Štefana a syna Martina | |
Utorok | Štvrtok 25. týždňa | 18:00 | Sv. omša za zdravie a Božiu pomoc |
22.septembra | v Cezročnom období | pri zdrav. problémoch pre Katarínu | |
Streda | Sv. Pia z Pietrelčiny, kňaza | 16:00 | Pohr. sv. omša za ✟ Agnesu Sakáčovú |
23.septembra | (spomienka) | 17:00 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
Štvrtok | Štvrtok 25. týždňa | 18:00 | Sv. omša za B. požehnanie, zdravie, |
24.septembra | v Cezročnom období | trpezlivosť pre Katarínu | |
Piatok | Piatok 25. týždňa | 16:00 | Pohr. sv. omša za ✟ Máriu Bradovú |
25.septembra | v Cezročnom období | 17:00 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
18:00 | Sv. omša za ✟ Máriu Laufikovú, výročná | ||
Sobota | Vigília – 26. nedeľa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Štefana Benka, |
26.septembra | v Cezročnom období | mesačná | |
Nedeľa | 26. nedeľa v Cezročnom období | 07:30 | Sv. omša za ✟ ruženc. bratstva |
27.septembra | 09:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 26. nedeľa | 18:00 | I. Sopková |
v Cezročnom období | |||
Nedeľa | 26. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Z. Morvayová |
10:00 | J. Kurjan | ||
V nedeľu pobožnosť nebude.
Katechézy pre prvoprijímajúcich začnú od 2. októbrovej nedele. Prihlášky sú na stolíku s tlačou.
Odpust pri kaplnke bude 4. Októbra
Zbierka na boží hrob vyniesla 403,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať.
DUCHOVNÉ SLOVO
Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)
Z encykliky sv. Jána Pavla II.
61. Eucharistické tajomstvo – obeta, prítomnosť, hostina – nepripúšťa redukcie a manipulácie. Je potrebné žiť ho v jeho integrite: aj ako liturgickú udalosť, aj v intímnom rozhovore s Ježišom hneď po prijatí Eucharistie, aj vo chvíľach modlitieb eucharistickej adorácie mimo omše. Vtedy sa pevne buduje Cirkev a vyjadruje sa to, čím skutočne je: jedna, svätá, katolícka a apoštolská; Boží ľud, chrám a rodina; Kristovo telo a nevesta oživovaná Duchom Svätým; všeobecná sviatosť spásy a hierarchicky usporiadané spoločenstvo.
Cesta, ktorou Cirkev prechádza v týchto prvých rokoch tretieho tisícročia, je aj cestou obnoveného ekumenického úsilia. Posledné desaťročia druhého tisícročia, vrcholiace vo Veľkom jubileu, nás posunuli týmto smerom, podnecujúc všetkých pokrstených odpovedať na Ježišovu modlitbu „ut unum sint“ (Jn 17, 11). Je to dlhá cesta, plná prekážok, ktoré presahujú ľudské schopnosti. No máme Eucharistiu a pred ňou môžeme z hĺbky srdca cítiť, že aj nám sú adresované tie isté slová, ktoré počul prorok Eliáš: „Vstaň a jedz, lebo máš pred sebou dlhú cestu!“ (1 Kr 19, 7). Eucharistický poklad, ktorý nám Pán dal k dispozícii, nás smeruje k cieľu plného prežívania so všetkými bratmi, s ktorými nás spája spoločný krst. Aby sme tento poklad neroztratili, potrebné je rešpektovať požiadavky, ktoré vyplývajú z toho, že ide o sviatosť spoločenstva vo viere a v apoštolskej postupnosti.
Prisudzujúc Eucharistii vážnosť, ktorú si zasluhuje, a pozorne sa snažiac dodržať všetky požiadavky, dávame najavo, že sme si skutočne vedomí veľkosti tohto daru. K tomu nás vyzýva tradícia, ktorú už od prvých storočí zachovávala kresťanská komunita, bdelá v uchovávaní tohto pokladu. Podnecovaná láskou, Cirkev sa usiluje odovzdať nasledujúcim kresťanským generáciám vieru a náuku o eucharistickom tajomstve bez toho, aby z nej stratila čo len čiastku. Nehrozí, že by sme v starostlivosti o toto tajomstvo preháňali, lebo „v tejto sviatosti je zahrnuté celé tajomstvo našej spásy“.
62. Najmilší bratia a sestry, vstúpme do školy svätých, veľkých interpretov pravej eucharistickej zbožnosti. V nich dosiahla teológia o Eucharistii plnú krásu, prenesenú do života, je pre nás nákazlivá a takpovediac zahrieva. Počúvajme predovšetkým Najsvätejšiu Pannu, v ktorej sa viac než v komkoľvek inom javí eucharistické tajomstvo ako tajomstvo svetla. Hľadiac na ňu, spoznáme pretvárajúcu silu, ktorú má Eucharistia. V nej vidíme svet obnovený v láske. Keď ju kontemplujeme ako vzatú do neba s dušou a telom, vidíme štrbinou „nové nebo“ a „novú zem“, ktoré sa otvoria pred našimi očami pri Kristovom druhom príchode. Eucharistia je ich závdavkom a istým spôsobom anticipáciou: „Príď, Pane Ježišu!“ (Zjv 22, 20).
V pokornom znamení chleba a vína, prepodstatnených na jeho telo a krv, Kristus kráča s nami ako naša sila a viatikum a robí nás svedkami nádeje pre všetkých. Ak si pred týmto tajomstvom myseľ uvedomuje svoje limity, srdce ožiarené svetlom Ducha Svätého tuší, ako sa správať, ponoriac sa v adorácii do lásky bez hraníc. Prisvojme si city svätého Tomáša, najväčšieho teológa a zároveň nadšeného ospevovateľa eucharistického Krista, a dovoľme, aby sa aj naša duša otvorila v nádeji kontemplácie tej méty, po ktorej túži naše srdce, celé smädné po radosti a pokoji: „Dobrý pastier, pravý chlieb, Ježišu, zmiluj sa: živ nás a ochraňuj, veď nás k večným dobrám v zemi žijúcich. Ty, čo všetko môžeš a vieš, ktorý nás živíš na zemi, priveď svojich bratov k nebeskému stolu v radosti tvojich svätých.“
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 38. týždni od 14. septembra – do 20. septembra 2020.
Bohoslužby
Pondelok | Povýšenie Sv. kríža | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jána Jasaňa, |
14.septembra | (sviatok) | manž. Máriu r. Rusnákovú, dcéry, zaťov | |
a syna | |||
Utorok | Sedembolestnej Panny Márie, | 08:00 | ad int. |
15.septembra | Patrónky Slovenska (slávnosť) | 10:00 | Sv. omša za zdravie v rodine |
Streda | Sv. Kornélia, pápeža, a Cypriána, | 16:00 | Pohr. sv. omša za ✟ Daniela Hiľovského |
16.septembra | biskupa, mučeníkov (spomienka) | 17:00 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
Štvrtok | Štvrtok 24. týždňa | 16:00 | Pohr. sv. omša za ✟ Máriu Dryjovú |
17.septembra | v Cezročnom období | 17:00 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
Piatok | Piatok 24. týždňa | 07:00 | ad int. |
18.septembra | v Cezročnom období | ||
Sobota | Vigília – 25. nedeľa | 13:00 | Pohr. sv. omša za ✟ Helenu Janačiovú |
19.septembra | v Cezročnom období | 14:00 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
18:00 | Sv. omša za ✟ Helenu Idčanovú, polročná | ||
Nedeľa | 25. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | ad int. |
20.septembra | 10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Pondelok | Povýšenie Sv. kríža | 18:00 | Z. Slovenkaiová |
Utorok | Sedembolestnej Panny Márie, | 08:00 | Z. Berciková, D. Vincová |
Patrónky Slovenska (slávnosť) | 10:00 | J. Kurjan, J. Brada | |
Sobota | Vigília – 25. nedeľa | 18:00 | Z. Bradová |
v Cezročnom období | |||
Nedeľa | 25. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | H. Majcherová, S. Cingeľ |
10:00 | I. Drábik, V. Drábiková | ||
V nedeľu o 14:30 pobožnosť a o 15:00 katechéza pre birmovancov.
DUCHOVNÉ SLOVO
Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)
Z encykliky sv. Jána Pavla II.
59. „Ave, verum corpus natum de Maria Virgine!” Pred niekoľkými rokmi som slávil päťdesiate výročie môjho kňazstva. Dnes zakúšam milosť môcť ponúknuť Cirkvi túto encykliku o Eucharistii, a to na Zelený štvrtok v roku, na ktorý pripadá dvadsiate piate výročie mojej služby na Petrovom stolci. Robím tak so srdcom plným vďačnosti. Viac než pol storočia deň čo deň, od toho 2. novembra 1946, keď som slávil moju prvú svätú omšu v krypte svätého Leonarda v krakovskej wawelskej katedrále, sa moje oči sústreďovali na hostiu a kalich, v ktorých sa spojili čas a priestor a naživo sa predstavuje dráma Golgoty, odhaľujúc svoju tajomnú súčasnosť. Každý deň mohla moja viera rozpoznať v premenenom chlebe a víne božského Pocestného, ktorý sa jedného dňa pridal k dvom emauzským učeníkom, aby otvoril ich oči svetlu a ich srdcia nádeji (porov. Lk 24, 13-35).
Dovoľte, moji najmilší bratia a sestry, aby som v hlbokom zápale, sprevádzaný a posilňovaný vašou vierou, vzdal moje svedectvo viery v najsvätejšiu Eucharistiu. „Ave, verum corpus natum de Maria Virgine, vere passum, immolatum, in cruce pro homine!“ Tu je poklad Cirkvi, srdce sveta, závdavok cieľa, po ktorom túži každý človek, aj keď nevedome. Veľké tajomstvo, ktoré nás iste presahuje a podrobuje ťažkej skúške schopnosti našej mysle ísť ponad to, čo sa javí zmyslom. Tu sa naše zmysly končia – „visus, tactus, gustus in te fallitur“, hovorí sa v hymne Adoro te devote – a nám stačí len viera zakotvená v Kristovom slove, ktoré nám bolo odovzdané cez apoštolov. Dovoľte, aby som ako Peter na záver eucharistickej reči v Jánovom evanjeliu aj ja opakoval Kristovi v mene celej Cirkvi, v mene každého z vás: „Pane, a ku komu by sme išli? Ty máš slová večného života“ (Jn 6, 68).
60. Na úsvite tohto nového tisícročia sme my všetci synovia Cirkvi vyzvaní s obnoveným nadšením kráčať kresťanským životom. Ako som napísal v apoštolskom liste Novo millennio ineunte, „nejde o to, aby sme našli nejaký ‚nový program’. Program tu už máme: je tu už dvetisíc rokov a obsahuje ho evanjelium a živá tradícia. Svoje ťažisko má napokon v samom Kristovi, ktorého treba poznať, milovať a nasledovať, aby sme mohli v ňom žiť trojičným životom a pretvárať s ním dejiny až po ich zavŕšenie v nebeskom Jeruzaleme“. Aktualizácia tohto programu obnoveného nadšenia v kresťanskom živote prechádza cez Eucharistiu.
Každé úsilie o svätosť, každá aktivita zameraná na uskutočňovanie poslania Cirkvi, každé napĺňanie pastoračných plánov musí čerpať potrebnú silu z eucharistického tajomstva a musí k nemu smerovať ako k svojmu vrcholu. V Eucharistii máme Ježiša, máme jeho vykupiteľskú obetu, máme jeho zmŕtvychvstanie, máme jeho dar Ducha Svätého, máme adoráciu, poslušnosť a lásku k Otcovi. Ak by sme zanedbali Eucharistiu, ako by sme sa mohli dostať z našej núdze?
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 37. týždni od 7. septembra – do 13. septembra 2020.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Marka Križina, Melichara | ||
7.septembra | Grodzieckého a Štefana Pongrácza, | ||
kňazov a mučeníkov (spomienka) | |||
Utorok | Narodenie Panny Márie (sviatok) | 16:30 | Sv. omša na úmysel celebranta |
8.septembra | |||
Streda | Sv. Petra Clavera, kňaza | ||
9.septembra | (ľubovoľná spomienka) | ||
Štvrtok | Štvrtok 23. týždňa | ||
10.septembra | v Cezročnom období | ||
Piatok | Piatok 23. týždňa | ||
11.septembra | v Cezročnom období | ||
Sobota | Vigília – 24. nedeľa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Annu a Vincenta |
12.septembra | v Cezročnom období | Juhárovcov a dcéru Helenu | |
Nedeľa | 24. Nedeľa | 08:00 | ad int. |
13.septembra | v Cezročnom období | 10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
Lektori Božieho Slova | |||
Sobota | Vigília – 24. nedeľa | 18:00 | Z. Berciková |
v Cezročnom období | |||
Nedeľa | 24. Nedeľa | 08:00 | Z. Morvayová |
v Cezročnom období | 10:00 | L. Grácová, Z. Grácová | |
V nedeľu pobožnosť nebude.
V nedeľu pri sv. omšiach bude zbierka na Boží hrob.
DUCHOVNÉ SLOVO
Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)
Z encykliky sv. Jána Pavla II.
56. Mária si celým svojím životom v Kristovej blízkosti, a nielen na Kalvárii, osvojila obetný rozmer Eucharistie. Keď niesla dieťa Ježiša do jeruzalemského chrámu, „aby ho predstavili Pánovi“ (Lk 2, 22), počula od starca Simeona predpoveď, že Dieťa bude znamením protirečenia a jej vlastnú dušu prenikne meč (porov. Lk 2, 34-35). Bola to predpoveď drámy ukrižovaného Syna aj stabat Mater Panny Márie pod krížom. Pripravujúc sa deň čo deň na Kalváriu, Mária žije akýsi druh anticipovanej Eucharistie, mohli by sme povedať duchovného prijímania túžby a obety, ktoré bude mať svoje zavŕšenie v spojení so Synom v jeho utrpení a ktoré sa potom prejaví – ako pamiatke jeho umučenia – v poveľkonočnom období v jej účasti na eucharistickom slávení, ktorému budú predsedať apoštoli.
Môžeme si predstaviť pocity Panny Márie, keď počúvala z úst Petra, Jána, Jakuba a iných apoštolov slová Poslednej večere „Toto je moje telo, ktoré sa dáva za vás“ (Lk 22, 19)? To telo, ktoré sa obetovalo a teraz je sprítomnené v sviatostných znakoch, bolo to isté telo, ktoré sa počalo v jej lone! Prijať Eucharistiu muselo pre Máriu znamenať akoby opäť prijať vo svojom lone to srdce, ktoré bilo v súlade s jej srdcom, a znovu prežívať to, čo sama zakúsila pod krížom
57. „Toto robte na moju pamiatku“ (Lk 22, 19). V pamiatke Kalvárie je prítomné všetko to, čo Kristus vykonal svojím utrpením a smrťou. Nechýba tu teda ani to, čo spravil vo vzťahu k svojej matke v náš prospech. Jej tu totiž odovzdáva svojho milovaného učeníka a v ňom aj každého z nás: „Źena, hľa, tvoj syn!” Rovnako hovorí každému z nás: „Hľa, tvoja matka!” (Jn 19, 26-27).
Źiť v Eucharistii pamiatku Kristovej smrti zahŕňa aj stále prijímať tento dar. Znamená to vziať podľa Jánovho príkladu so sebou tú, ktorá je nám vždy znova darovaná ako Matka. Zároveň to značí prijať úlohu pripodobňovať sa Kristovi, dať sa do Matkinej školy a nechať sa ňou sprevádzať. Mária je prítomná – s Cirkvou a ako Matka Cirkvi – pri každom z našich eucharistických slávení. Ak je medzi Cirkvou a Eucharistiou neoddeliteľný vzťah, to isté treba povedať aj o vzťahu Márie a Eucharistie. Aj preto je spomienka na Pannu Máriu už od starobylých čias jednoznačne prítomná v eucharistickom slávení tak na Východe ako Západe.
58. V Eucharistii sa Cirkev plne spája s Kristom a s jeho obetou, osvojujúc si Máriinho ducha. To je skutočnosť, ktorú si môžeme prehĺbiť čítaním Magnifikatu v eucharistickej perspektíve. Eucharistia totiž, tak ako Máriin chválospev, je predovšetkým chválou a vzdávaním vďaky. Keď Mária zvolá „Velebí moja duša Pána a môj duch jasá v Bohu, mojom Spasiteľovi“, nesie vo svojom lone Ježiša. Chváli Otca za Ježiša, no chváli ho aj v Ježišovi a s Ježišom. A presne to je pravý eucharistický postoj.
Mária si zároveň spomína na veľké činy, ktoré Boh vykonal v dejinách spásy podľa prisľúbení daných otcom (porov. Lk 1, 55), ohlasujúc obdivuhodný čin prekonávajúci všetky ostatné – vykupiteľské vtelenie. V Magnifikate je napokon prítomný aj eschatologický náboj Eucharistie. Vždy, keď sa nám Boží Syn predstavuje v „chudobe“ sviatostných znakov chleba a vína, je do sveta zasiaty zárodok nových dejín, kde sú „mocnári zosadení z trónov“ a „povýšení ponížení“ (porov. Lk 1, 52). Mária spieva o nových nebesiach a novej zemi, ktoré nachádzajú v Eucharistii svoju anticipáciu a v istom zmysle svoj programový plán. Ak Magnifikat vyjadruje Máriinu spiritualitu, nič nám lepšie nepomáha žiť eucharistické tajomstvo než táto spiritualita. Eucharistia je nám daná, aby sa náš život, tak ako Máriin, celý stal magnifikatom!