FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 9. týždni od 24. februára – do 1. marca 2020.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 7. týždňa | 18:00 | Sv. omša za zdravie a Božiu pomoc |
24.februára | v Cezročnom období | pri operácii | |
Utorok | Utorok 7. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Moniku |
25.februára | v Cezročnom období | ||
Streda | Popolcová Streda | 07:00 | Sv. omša za ✟ sestry |
26.februára | 18:00 | pro defunctis canoniae nostrae | |
Štvrtok | Štvrtok po Popolcovej Strede | ||
27.februára | |||
Piatok | Piatok po Popolcovej Strede | 18:00 | Sv. omša za ✟ Ladislava Štefaneka, |
28.februára | mesačná | ||
Sobota | Vigília – 1. pôstna nedeľa | 17:00 | Pohr. sv. omša za ✟ Jozefa Gajda |
29.februára | |||
Nedeľa | 1. pôstna nedeľa | 08:00 | Sv. omša za ružencové bratstvo |
1.marca | 10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Streda | Popolcová Streda | 07:00 | O. Brada |
18:00 | L. Grácová, Z. Grácová | ||
Nedeľa | 1. pôstna nedeľa | 08:00 | H. Majcherová, D. Vincová |
10:00 | J. Kurjan, J. Brada | ||
V nedeľu pobožnosť o 14:00 (krížová cesta), o 15:00 pohrebné obrady ✟ Jozefa Gajda v Dome smútku.
V pondelok a utorok bude zmierna fašiangová pobožnosť.
V stredu je prísny pôst.
Vo štvrtok bude sv. omša len v Domove sv. Anny o 9:00 hod.
V piatok o 17:30 krížová cesta.
V sobotu od 10:00 do sv. omše je celodenná poklona.
V nedeľu je jarná zbierka na charitu. Aj v tomto roku prebieha charitná zbierka „Pôstna krabička.“
Zbierka na opravy vyniesla 2678,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať.
Katechéza pre prvoprijímajúcich v nedeľu po druhej sv. omši.
DUCHOVNÉ SLOVO
Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)
Z encykliky sv. Jána Pavla II.
13. V sile svojho intímneho vzťahu s obetou Golgoty je Eucharistia obetou v pravom zmysle slova a nielen vo všeobecnosti, akoby išlo o jednoduché darovanie sa Krista ako duchovného pokrmu veriacim. Dar Kristovej lásky a poslušnosti až do krajnosti (porov. Jn 10, 17-18) je predovšetkým darom jeho Otcovi. Iste, je to dar v náš prospech, pre celé ľudstvo (porov. Mt 26, 28; Mk 14, 24; Lk 22, 20; Jn 10, 15), no dar predovšetkým Otcovi: „Otec prijal túto obetu a odplatil toto bezhraničné darovanie sa svojho Syna, ktorý sa stal „poslušným až na smrť” (Flp 2, 8) svojím otcovským darovaním sa, t. j. darom nového, nesmrteľného života v zmŕtvychvstaní.“ Kristus tým, že daroval Cirkvi svoju obetu, zároveň chcel prijať za svoju aj duchovnú obetu Cirkvi, ktorá je povolaná obetovať s Kristovou obetou aj samu seba. Čo sa týka všetkých veriacich, Druhý vatikánsky koncil učí: „Účasťou na eucharistickej obete, prameni a vrchole celého kresťanského života, obetujú Bohu božskú obetu a s ňou aj samých seba.”
14. Kristova Pascha popri Kristovom utrpení a smrti zahŕňa aj jeho zmŕtvychvstanie. To je to, čo nám pripomína zvolanie ľudu po premenení: „… a tvoje zmŕtvychvstanie vyznávame.“ Eucharistická obeta totiž nesprítomňuje len tajomstvo Spasiteľovho utrpenia a smrti, ale aj tajomstvo jeho vzkriesenia, v ktorom obeta nachádza svoj vrchol. Len ako živý a vzkriesený sa Kristus môže v Eucharistii stať „chlebom života“ (Jn 6, 35.48), „živým chlebom“ (Jn 6, 51). Svätý Ambróz to pripomína novokrstencom ako aplikáciu udalosti vzkriesenia na ich život: „Ak je dnes Kristus tvoj, on pre teba vstáva z mŕtvych každý deň.“ Svätý Cyril Alexandrijský zdôrazňoval, že účasť na svätých tajomstvách je „pravé vyznanie a spomienka, že Ježiš zomrel a vrátil sa do života pre nás a v náš prospech“.
15. Sviatostné sprítomnenie Kristovej obety vo svätej omši, korunovanej jeho vzkriesením, zahŕňa najosobitnejšiu prítomnosť, ktorá – ak použijeme slová Pavla VI. – „sa volá reálnou nie v exkluzívnom zmysle, akoby iné neboli reálne, ale antonomáziou, pretože je podstatná a jej mocou sa Kristus, Bohočlovek, celý stáva prítomným“. Tak sa nám opäť predkladá vždy platná náuka Tridentského koncilu: „Premenením chleba a vína sa uskutočňuje zmena celej podstaty chleba na podstatu tela Krista, nášho Pána, a celá podstata vína na podstatu jeho krvi. Táto zmena sa vo svätej Katolíckej cirkvi vhodným a primeraným spôsobom nazýva transsubstanciácia – prepodstatnenie.“ Eucharistia je skutočne mysterium fidei, tajomstvo, ktoré presahuje naše myslenie a môže byť prijaté len vo viere, ako to často pripomínajú patristické katechézy o tejto božskej sviatosti: „Neviď“ – povzbudzuje svätý Cyril Jeruzalemský – „v chlebe a víne jednoduché prirodzené prvky, pretože Pán povedal doslovne, že sú jeho telom a krvou; viera ťa o tom uisťuje, i keď ti zmysly hovoria iné.“
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 8. týždni od 17. februára – do 23. februára 2020.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Evermoda, biskupa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Karola Žilu, |
17.februára | premonštrátskeho rádu | mesačná | |
Utorok | Utorok 6. týždňa | ||
18.februára | v Cezročnom období | ||
Streda | Streda 6. týždňa | 18:00 | Sv. omša za zdravie a Božiu pomoc |
19.februára | v Cezročnom období | pri operácii | |
Štvrtok | Štvrtok 6. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jozefa Jasaňa |
20.februára | v Cezročnom období | a Cecíliu r. Kocúrovú | |
Piatok | Sv. Petra Damianiho, biskupa | ||
21.februára | a učiteľa Cirkvi (ľ. spomienka) | ||
Sobota | Katedra sv. Petra, apoštola | ||
22.februára | (sviatok) | ||
Nedeľa | 7. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Sv. omša za ✟ ružencového bratstva |
23.februíra | 10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti | |
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | 7. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | H. Majcherová, S. Cingeľ |
10:00 | Z. Slovenkaiová, V. Drábiková | ||
V nedeľu o 14:30 pobožnosť (zmierna fašiangová poklona).
Vo štvrtok po sv. omši bude adorácia (v rámci roka Eucharistie).
V utorok bude sv. omša len v Domove sv. Anny a v piatok v Domove Spása o 9:00 hod.
Katechéza pre prvoprijímajúcich v nedeľu po druhej sv. omši.
Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)
Z encykliky sv. Jána Pavla II.
11. „Pán Ježiš v tú noc, keď bol zradený” (1 Kor 11, 23), ustanovil eucharistickú obetu svojho tela a svojej krvi. Slová apoštola Pavla nás vovádzajú do dramatických okolností, v ktorých sa zrodila Eucharistia. Tá nesie v sebe nezmazateľne vpísanú udalosť Pánovho utrpenia a smrti. Je nielen jeho pripomenutím, ale aj sviatostným sprítomnením. Je to obeta kríža, ktorá sa opakuje po stáročia. Túto pravdu dobre vyjadrujú slová, ktorými v latinskom obrade veriaci odpovedajú na kňazovu výzvu „Hľa, tajomstvo viery“, keď hovoria: „Smrť tvoju, Pane, zvestujeme!“ Cirkev prijala Eucharistiu od Krista, svojho Pána, nie ako jeden spomedzi cenných darov, ale ako dar par excellence, lebo je to Kristov dar seba samého, jeho osoby v jej svätej ľudskosti, ako aj jeho diela spásy. Tá nie je ohraničená v minulosti, lebo „všetko, čím Kristus je, a všetko, čo urobil a pretrpel za všetkých ľudí, má účasť na Božej večnosti, takže presahuje všetky časy“. Keď Cirkev slávi Eucharistiu, pamiatku smrti a zmŕtvychvstania svojho Pána, táto ústredná udalosť spásy sa stáva reálne prítomná a „uskutočňuje sa dielo nášho vykúpenia“. Táto obeta je taká rozhodujúca pre spásu ľudského rodu, že ju Ježiš Kristus uskutočnil a vrátil sa k Otcovi až potom, keď nám zanechal prostriedok, ako mať na tejto obete účasť, akoby sme boli pri nej prítomní. Každý veriaci tak môže mať účasť na tomto dare a neprestajne čerpať z tohto prameňa duchovné ovocie. Túto vieru, z ktorej žili kresťanské generácie počas storočí, neustále zdôrazňovalo Magistérium Cirkvi s radostnou vďakou za taký nevýslovný dar. Túžim ešte raz pripomenúť túto pravdu, skláňajúc sa s vami, moji najmilší bratia a sestry, v adorácii pred týmto tajomstvom: veľkým tajomstvom, tajomstvom milosrdenstva. Čo viac mohol Ježiš pre nás urobiť? Skutočne, v Eucharistii nám prejavuje lásku, ktorá je “až do krajnosti” (porov. Jn 13, 1), lásku, ktorá nepozná mieru.
12. Tento aspekt univerzálnej lásky sviatosti Eucharistie je založený na slovách samotného Spasiteľa. Keď ju ustanovoval, nepovedal len „toto je moje telo“, „toto je moja krv“, ale dodal: „ktoré sa obetuje za vás…, ktorá sa vylieva za vás“ (porov. Lk 22, 19-20). Nevyhlásil iba, že to, čo im dáva jesť a piť, je jeho telo a jeho krv, ale navyše vyjadril jeho obetnú hodnotu, čím učinil sviatostným spôsobom prítomnú jeho obetu, ktorá sa mala uskutočniť na kríži o niekoľko hodín neskôr na spásu všetkých. „Omša je súčasne a neoddeliteľne obetnou pamiatkou, v ktorej pretrváva obeta kríža, a posvätnou hostinou účasti (communio) na Pánovom tele a jeho krvi.“ Cirkev neustále žije z vykupiteľskej obety a pristupuje k nej nielen prostredníctvom spomienky, plnej viery, ale aj skutočným kontaktom, pretože táto obeta sa stáva súčasnou, sviatostne sa sprítomňuje v každom spoločenstve, ktoré ju obetuje rukami vysväteného služobníka. Takto Eucharistia prináša dnešným ľuďom zmierenie, ktoré Kristus dosiahol raz navždy pre ľudstvo všetkých čias. V skutočnosti „Kristova obeta a obeta Eucharistie sú jedna jediná obeta“ . Výstižne to vyjadril už svätý Ján Zlatoústy: „My obetujeme vždy toho istého Baránka, a nie jedného dnes a iného zajtra, ale vždy toho istého. Preto obeta je vždy jediná. (…) Aj my dnes obetujeme tú istú obetu, ktorá bola obetovaná a ktorá sa nikdy nestrávi.“ Omša sprítomňuje obetu kríža, nepridáva sa k nej ani ju neznásobuje. To, čo sa opakuje, je „slávenie spomienky“ (memorialis demonstratio) tejto obety, čím sa Kristova jediná a úplná vykupiteľská obeta stáva stále aktuálna v čase. Obetná povaha eucharistického tajomstva nemôže byť teda chápaná ako niečo samostatné, nezávislé od kríža alebo len s nepriamym vzťahom k obete Kalvárie.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 7. týždni od 10. februára – do 16. februára 2020.
Bohoslužby
Pondelok | Bl. Huga, prvého opáta | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jozefa |
10.februára | v Prémontré | ||
Utorok | Prebl. Panny Márie Lurdskej | 18:00 | Sv. omša za ✟ z rod. Milovej |
11.februára | (ľubovoľná spomienka) | a Cengelovej | |
Streda | Streda 5. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jána Paperáka, |
12.februára | v Cezročnom období | rodičov Jána a Kláru | |
Štvrtok | Štvrtok 5. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Pavla Kleina, rodičov |
13.februára | v Cezročnom období | Františka a Katarínu a súrodencov | |
Piatok | Sv. Cyrila, mnícha, a sv. Metoda, | 18:00 | Sv. omša za ✟ Valériu Bradovú |
14.februára | biskupa, patrónov Európy | ||
Sobota | Vigília – 6. nedeľa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Stanislava, rodičov |
15.februára | v Cezročnom období | a súrodencov | |
Nedeľa | 6. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Sv. omša za Božie požehnanie |
16.februára | pre Margitu a rodinu | ||
10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | 6. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Z. Morvayová, D. Vincová |
10:00 | L. Grácová, Z. Grácová | ||
V nedeľu pobožnosť o 14:30 (loretánske litánie a adorácia na úmysel diecézy).
Vo štvrtok po sv. omši bude adorácia (v rámci roka Eucharistie).
Katechéza pre prvoprijímajúcich v nedeľu po druhej sv. omši.
Katechéza pre birmovancov v sobotu o 17:00 v Kultúrnom dome a v nedeľu o 15:00 v kostole.
V nedeľu bude zbierka na opravy.
DUCHOVNÉ SLOVO
Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)
Z encykliky sv. Jána Pavla II.
- Eucharistia, Kristova spásonosná prítomnosť v spoločenstvách veriacich a ich duchovný pokrm, je to najcennejšie, čo Cirkev môže mať na svojej ceste dejinami. To vysvetľuje starostlivú pozornosť, akú vždy venovala eucharistickému tajomstvu, pozornosť, ktorá významným spôsobom vyniká v dielach koncilov a pápežov. Ako neobdivovať doktrinálny výklad dekrétov o najsvätejšej Eucharistii, vyhlásených Tridentským koncilom? Tieto stránky po stáročia viedli tak teológiu, ako aj katechézu a doteraz sú dogmatickým východiskovým bodom stálej obnovy a rastu Božieho ľudu vo viere v Eucharistiu a v láske k nej. Chcel by som spomenúť tri encykliky, ktoré sú nám časovo bližšie: Mirae caritatis Leva XIII. (28. máj 1902) , Mediator Dei Pia XII. (20. november 1947) a Mysterium fidei Pavla VI. (3. september 1965). I keď Druhý vatikánsky koncil nezverejnil osobitný dokument o eucharistickom tajomstve, na jeho rozličné aspekty poukazuje v dlhom rade svojich dokumentov, osobitne v dogmatickej konštitúcii o Cirkvi Lumen gentium a v konštitúcii o posvätnej liturgii Sacrosanctum concilium. Ja sám som mal v prvých rokoch apoštolskej služby na Petrovej katedre možnosť apoštolským listom Dominicae cenae (24. februára 1980) uvažovať o niektorých aspektoch eucharistického tajomstva a o jeho vplyve na toho, kto je jeho vysluhovateľom. Dnes nadväzujem na túto niť so srdcom ešte väčšmi naplneným pohnutím a vďakou, akoby ozvenou žalmistových slov: „Čím sa odvďačím Pánovi za všetko, čo mi dal? Vezmem kalich spásy a budem vzývať meno Pánovo“ (Ź 116, 12-13).
- Zo strany Magistéria sa úloha ohlasovať stretla s vnútorným rastom kresťanskej komunity. Niet pochýb, že koncilová liturgická reforma priniesla veľké výhody pre uvedomelejšiu, aktívnejšiu a plodnejšiu účasť veriacich na svätej oltárnej obete. Okrem toho adorácia Najsvätejšej sviatosti každodenne nachádza široký priestor na toľkých miestach a stáva sa nevyčerpateľným zdrojom svätosti. Zbožná účasť veriacich na eucharistických procesiách na slávnosť Najsvätejšieho Kristovho tela a krvi je Pánovou milosťou, ktorá každý rok napĺňa radosťou tých, čo sa na nich zúčastňujú. A bolo by možné spomenúť aj iné pozitívne znamenia eucharistickej viery a lásky. Źiaľ, povedľa týchto svetlých stránok nechýbajú ani tiene. Jestvujú miesta, kde možno pozorovať takmer úplné zanechanie eucharistickej úcty a adorácie. K tomu sa v jednom či druhom cirkevnom kontexte pripájajú formy nesprávnej úcty, ktoré ešte viac prispievajú k zastretiu pravej viery a katolíckej náuky o tejto obdivuhodnej sviatosti. Občas sa objavuje značne reduktívne chápanie eucharistického tajomstva. Ak stratí svoju obetnú hodnotu, pozerá sa naň ako na niečo, čo nepresahuje význam a hodnotu bratského stretnutia a stolovania. Okrem toho sa niekedy zastiera nevyhnutnosť služobného kňazstva, ktoré sa opiera o apoštolskú postupnosť, a sviatostnosť Eucharistie sa zužuje na samotnú účinnosť ohlasovania. Stadiaľto pochádzajú aj niektoré ekumenické praktiky, ktoré napriek veľkodušným úmyslom a v protiklade s disciplínou, ktorou Cirkev vyjadruje svoju vieru, opúšťajú eucharistickú prax. Ako nevyjadriť pre všetky tieto dôvody hlbokú bolesť? Eucharistia je priveľký dar, než aby mohla znášať nejasnosti a zužovanie jej významu. Dúfam, že táto moja encyklika bude môcť účinne prispieť k rozptýleniu doktrinálnych nejasností a neprijateľných praktík, aby Eucharistia mohla naďalej žiariť v celej kráse svojho tajomstva.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 6. týždni od 3. februára – do 9. februára 2020.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Blažeja, biskupa a mučeníka | 11:00 | Sv. omša pre matky s deťmi |
3.februára | (ľubovoľná spomienka) | 18:00 | Sv. omša za Božie požehnanie |
pre Katku a Jána | |||
Utorok | Sv. Fridricha, opáta | 18:00 | Sv. omša za ✟ Máriu Michalkovú, |
4.februára | premonštrátskeho rádu | mesačná | |
Streda | Sv. Agáty, panny a mučenice | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jána Dryju, manž. Žofiu, |
5.februára | (spomienka) | rodičov Annu a Michala | |
Štvrtok | Sv. Pavla Mikiho a spoločníkov | 18:00 | Sv. omša za ✟ Imricha Urbančíka, výročná, |
6.februára | mušeníkov (spomienka) | manželku Máriu a dcéru Annu | |
Piatok | Piatok 4. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jozefa a Margitu |
7.februára | v Cezročnom období | ||
Sobota | Panny Márie v sobotu | 18:00 | Sv. omša za ✟ Ivana |
8.februára | |||
Nedeľa | 5. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
9.februára | 10:00 | Sv. omša za Božiu pomoc v chorobe | |
pre Boženu | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Pondelok | Sv. Blažeja, biskupa a mučeníka | 11:00 | matky detí |
18:00 | Z. Slovenkaiová | ||
Nedeľa | 5. nedeľa v Cezročnom období | 08:00 | H. Majcherová, Z. Berciková |
10:00 | J. Kurjan, J. Brada | ||
V nedeľu pobožnosť o 14:30 (adorácia s odprosením Božského Srdca).
Vo štvrtok po sv. omši bude adorácia (v rámci roka Eucharistie) a v piatok od 17:00 adorácia k úcte Božského Srdca. V sobotu po sv. omši bude na fare stretnutie nad Evanjeliom sv. Marka.
Spovedanie pred prvým piatkom: streda a piatok od 16:00, chorí a starší veriaci v piatok od 8:00 vo zvyčajnom poradí ulíc.
Katechéza pre prvoprijímajúcich v nedeľu po druhej sv. omši
DUCHOVNÉ SLOVO
Ecclesia de Eucharistia (Cirkev žije z Eucharistie)
Z encykliky sv. Jána Pavla II.
- Odkedy som začal službu Petrovho nástupcu, vždy som venoval Zelenému štvrtku, dňu Eucharistie a kňazstva, prejav zvláštnej pozornosti a všetkým kňazom sveta som adresoval osobitný list. Tohto roku, v dvadsiatom piatom roku môjho pontifikátu, by som chcel do tejto eucharistickej reflexie plnšie zapojiť celú Cirkev, aby som poďakoval Pánovi za dar Eucharistie a kňazstva: „Dar a tajomstvo.“ Ak som chcel vyhlásením Roka ruženca položiť túto moju dvadsaťpäťročnicu do znamenia kontemplácie Krista v Máriinej škole, nemôžem nechať prejsť Zelený štvrtok 2003 bez toho, aby som zastal nad Kristovou eucharistickou tvárou a s novou silou ukázal Cirkvi ústredný význam Eucharistie. Z nej Cirkev žije. Źiví sa týmto živým chlebom. Ako necítiť potrebu vyzvať všetkých, aby sa to pre nich stalo stále novým zážitkom?!
- Keď myslím na Eucharistiu, hľadiac na môj život kňaza, biskupa, Petrovho nástupcu, spontánne začínam spomínať na nespočetné okamihy a toľké miesta, kde mi bolo dopriate sláviť ju. Spomínam na farský kostol v Niegowe, kde som konal prvú pastoračnú službu, univerzitný Kostol svätého Floriána v Krakove, na wawelskú katedrálu, na Baziliku svätého Petra a na toľké baziliky a chrámy v Ríme i po celom svete. Svätú omšu som mal možnosť slúžiť v kaplnkách pri horských chodníkoch, na brehoch jazier a pobreží mora; celebroval som ju na oltároch vybudovaných na štadiónoch, na námestiach miest… Tento rozmanitý scenár mojich eucharistických slávení mi pomáha silno zakúšať jeho univerzálny, ba povedal by som až kozmický charakter. Áno, kozmický! Pretože Eucharistia, aj keď sa slávi na malom oltári dedinského kostola, sa v istom zmysle vždy slávi na oltári sveta. Eucharistia spája nebo so zemou. Zahŕňa a preniká celé stvorenstvo. Boží Syn sa stal človekom, aby prinavrátil celé stvorenstvo do zvrchovaného aktu oslavy Boha, ktorý ho učinil z ničoho. A tak on, najvyšší a večný Kňaz, vstupujúc prostredníctvom svojej krvi a svojho kríža do večnej svätyne, navracia celé vykúpené stvorenstvo Stvoriteľovi a Otcovi. Robí tak prostredníctvom kňazskej služby Cirkvi, na slávu Najsvätejšej Trojice. To je naozaj mysterium fidei, ktoré sa uskutočňuje v Eucharistii: svet, ktorý vyšiel z rúk Stvoriteľa, sa k nemu vracia, vykúpený Kristom.