FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 44. týždni od 29. októbra – do 4. novembra 2018.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 30. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Annu Veselú, |
29.októbra | v Cezročnom období | mesačná a za manžela Viktora | |
Utorok | Utorok 30. týždňa | 14:00 | Pohr. sv. omša za ✟ Máriu Urbančíkovú |
30.októbra | v Cezročnom období | 15:00 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
18:00 | Sv. omša za ✟ Štefana Spišáka, mesačná | ||
a manželku Annu (10) | |||
Streda | Vigília – Všetkých svätých | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jána, Luciu, Štefana |
31.októbra | a Etelu Spišákovcov | ||
Štvrtok | Všetkých svätých (slávnosť, | 08:00 | Sv. omša za zdravie a Božie požehnanie |
1.novembra | prikázaný sviatok) | pre Annu Selvekovú | |
11:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti | ||
Piatok | Všetkých verných zosnulých | 07:30 | Sv. omša za duše v očistci |
2.novembra | (spomienka) | 18:00 | Sv. omša za ✟ Štefana a Margitu |
Sobota | Panny Márie v sobotu | 07:30 | Sv. omša za ✟ Michala a Júliu |
3.novembra | |||
Nedeľa | 31.NEDEĽA | 08:00 | Sv. omša za ružencové bratstvo |
4.novembra | v CEZROČNOM OBDOBÍ | 10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
14:30 | POBOŽNOSŤ (odprosenie Božského | ||
Srdca, premienka) | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Štvrtok | Všetkých svätých | 08:00 | Z. Berciková, Z. Podprocká |
10:00 | J. Kurjan, J. Brada | ||
Piatok | Všetkých verných zosnulých | 07:30 | Z. Bradová |
18:00 | H. Majcherová | ||
Nedeľa | 31. NEDEĽA | 08:00 | Z. Morvayová, D. Vincová |
v CEZROČNOM OBDOBÍ | 10:00 | Z. Slovenkaiová, V. Drábiková | |
Ružencové pobožnosti budú polhodinu pred sv. omšou.
V sobotu o 7:00 fatimská pobožnosť, o 17:30 adorácia za rodiny. V nedeľu po druhej sv. omši stretnutie prvoprijímajúcich a rodičov o 15:30 stretnutie birmovancov.
Zbierka na misie vyniesla 472,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať.
Spovedanie pred prvým piatkom:
Utorok a v stredu od 16:00, v piatok počas adorácie.
Chorí a starší veriaci v piatok od 8:30 vo zvyčajnom poradí ulíc.
DUCHOVNÉ SLOVO
Spomienka na všetkých verných zosnulých
(2. november)
Náuka Cirkvi o posmrtnom živote hovorí, že po smrti má duša tri možnosti: buď odchádza do neba, do pekla alebo do očistca, z ktorého sa neskôr dostane do neba. Dňa 2. novembra si pripomíname všetky duše, ktoré sú ešte v očistci. Tam si totiž nemôžu sami pomôcť. Pomáhať im môžeme svojimi modlitbami a odpustkami, ktoré môžeme v dňoch 1.-8. novembra pre nich získať. Tieto duše síce majú odpustené hriechy, no v očistci si musia odpykať následky za hriechy, teda tresty. Očistec je podobný pekelným mukám, no existuje v ňom na rozdiel od pekla radostná nádej, že po odtrpení všetkých trestov s istotou nasledujú nebeské radosti. Duše trpiace v očistci označujeme ako Cirkev trpiacu.
Modliť sa za zosnulých je prastará obyčaj, ktorá existovala dokonca aj u pohanov. Tí vo výročný deň smrti spomínali na svojich zosnulých a prinášali za nich obety. Židia takisto konali modlitby a obety za zosnulých, napr. Júda Machabejský poslal do Jeruzalema dvetisíc drachiem striebra, aby sa v chráme konali modlitby a obety za odpustenie hriechov tých, ktorí padli v bitkách s pohanmi (Mach 2, 43-46). Aj Pán Ježiš sa počas svojho života na zemi vyjadril v podobnom duchu – zmieriť sa už počas cesty pred súd, aby nás sudca neuvrhol do väzenia odpykať si celú dlžobu (Mt 5, 25-26; Lk 12,58-59). Tiež hovorí o hriechoch, ktoré sa neodpustia ani v tomto veku ani v budúcom (Mt 12,31-32). Sv. Pavol vo svojom Prvom liste Korinťanom zase píše: dielo každého vyjde najavo. Ten deň to ukáže, lebo sa zjaví v ohni a oheň preskúša dielo každého, aké je. Čie dielo, ktoré naň postavil, zostane, ten dostane odmenu. Čie dielo zhorí, ten utrpí škodu, on sa však zachráni, ale tak ako cez oheň. (1 Kor 3,13-15). Podľa výkladu sv. Ambróza treba chápať tieto slová v tom zmysle, že po smrti bude ešte možnosť očistenia od trestov za zlé činy človeka.
Pôvod spomienky na zosnulých siaha do roku 998, keď opát benediktínskeho kláštora v Cluny sv. Odilo nariadil, aby sa pre dobro všetkých v Pánu zosnulých kresťanov dňa 1. novembra v kláštoroch jeho rádu rozdávali hojné almužny, aby sa po vešperách vyzváňalo všetkými zvonmi a spievali žalmy za mŕtvych. Takisto 2. novembra ráno po ranných chválach sa vyzváňalo na zvonoch a modlilo sa za mŕtvych. Potom sa slúžila veľká zádušná sv. omša. Toto sa rozšírilo do Lotrinska, Burgundska, Talianska, Španielska a do ďalších krajín. Pápež Urban VI. v 2. polovici 14. storočia nariadil, aby sa pamiatka verných dušičiek slávila ako sviatok. Neskôr sa však na synode v Trevíri roku 1549 dohodlo, že sa bude sláviť ako spomienka. To platí dodnes.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 43. týždni od 22. októbra – do 28. októbra 2018.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Jána Pavla II., pápeža | 18:00 | Sv. omša za zdravie a Božiu pomoc |
22.októbra | (ľubovoľná spomienka) | pre rod. Zaťkovú | |
Utorok | Utorok 29. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jozefa |
23.októbra | v Cezročnom období | ||
Streda | Streda 29. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Hildu Nigutovú, |
24.októbra | v Cezročnom období | polročná | |
Štvrtok | Štvrtok 29. týždňa | 07:00 | Sv. omša na úmysel Evy |
25.októbra | v Cezročnom období | ||
Piatok | Piatok 29. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Františku Petrášovú, |
26.októbra | v Cezročnom období | výročná a Imricha Petráša (20) | |
Sobota | Výročie posviacky katedrálneho | 07:30 | Sv. omša za ✟ Ladislava Slovenkaia, |
27.októbra | chrámu v Rožňave (sviatok) | rodičov Viktora a Luciu a sestru Máriu | |
Nedeľa | 30. NEDEĽA | 08:00 | Sv. omša ✟ ružencového bratstva |
28.októbra | v CEZROČNOM OBDOBÍ | 10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
14:30 | POBOŽNOSŤ | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | 30. NEDEĽA | 08:00 | H. Majcherová |
v CEZROČNOM OBDOBÍ | 10:00 | L. Grácová, Z. Grácová | |
Ružencové pobožnosti budú pol hodinu pred sv. omšou, v nedeľu v rámci popoludňajšej pobožnosti.
V nedeľu po druhej sv. omši stretnutie prvoprijímajúcich a rodičov.
Prihlášky na prípravu k birmovke odovzdajte do 4. novembra.
DUCHOVNÉ SLOVO
Katedrála Nanebovzatia panny Márie v Rožňave
(výročie posvätenia 27. októbra)
Katedrála Nanebovzatia Panny Márie je najvzácnejšou a najstaršou kultúrnou pamiatkou v Rožňave. Na jej mieste už v r. 1304 stál prvý farský kostol, ktorý na prelome 15. a 16. storočia prešiel rozsiahlou neskorogotickou prestavbou. Z niekdajšieho bohatého stredovekého zariadenia sa tu sa zachovalo neskorogotické pastofórium (1507) a v európskom meradle unikátna tabuľová maľba Sv. Anna Samotretia (Metercia, 1513) s dobovým realistickým zobrazením ťažby a spracovania rudy v okolí mesta.
V 16. a 17 storočí bol kostol striedavo vo vlastníctve evanjelickej a katolíckej cirkvi. Keď v roku 1776 cisárovná Mária Terézia zriadila v Rožňave biskupské sídlo, bývalý farský kostol sa stal biskupskou katedrálou. Interiér bol obohatený neskorobarokovým hlavným oltárom z roku 1778 a barokovou-klasicistickou kazateľnicou. Nástenné maľby predstavujúce mariánsky cyklus pochádzajú z polovice19.storočia. Návštevníkov zaujmú aj relikvie mučeníka sv. Neita, ktoré katedrále darovala Svätá stolica v roku 1836. Vedľa kostola stojí vysoká murovaná zvonica postavená v rokoch 1776 – 1779 v slohu tzv. gemerského klasicizmu. Portál zvonice ako nový vstup do areálu kostola s mrežovou bránou zriadili a vyzdobili reliéfmi až v prvej polovici 20. storočia. 8.12.2014 bola rožňavská katedrála zapísaná na tzv. tabule Liberiánskej baziliky, to znamená, že sa vytvorilo zvláštne, príbuzenské, priateľské duchovné puto s pápežskou bazilikou Panny Márie Väčšej v Ríme (Bazilika Papale di Santa Maria Maggiore). Toto puto má za cieľ pozdvihnúť v ľuďoch pravú zbožnosť, Bohu preukazovať chválu a dobrorečenie slúžením slávnostných liturgií. Katedrála Nanebovzatia P. Márie má byť miestom zbožnosti, miestom pozdvihnutia sŕdc k Bohu, miestom odpočinku duše, miestom kde Pannu Máriu chceme uctievať v prvom rade napodobňovaním jej čností.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 42. týždni od 15. októbra – do 21. októbra 2018.
Bohoslužby
Pondelok | Sv. Terézie od Ježiša, panny | 18:30 | Sv. omša za ✟ Mariána Bercíka |
15.októbra | a učiteľky Cirkvi (spomienka) | ||
Utorok | Utorok 28. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Ladislava Hanka, |
16.októbra | v Cezročnom období | mesačná | |
Streda | Sv. Ignáca Antiochijského, | 18:00 | Sv. omša za ✟ Imricha Drábika |
17.októbra | biskupa a mučeníka (spomienka) | a Cecíliu rod. Petrášovú | |
Štvrtok | Sv. Lukáša, evanjelistu | 07:00 | Sv. omša za Božiu pomoc a zdravie |
18.októbra | (sviatok) | pre rod. Benejovú | |
Piatok | Sv. Pavla z Kríža, kňaza | 18:00 | Sv. omša za ✟ Irenu Šestákovú, |
19.októbra | (ľubovoľná spomienka) | výročná | |
Sobota | Bl. Jakuba Kerna, kňaza | 15:00 | Sobášna sv. omša za novomanželov |
20.októbra | |||
Nedeľa | 29. NEDEĽA | 08:00 | Sv. omša za novomanželov |
21.októbra | v CEZROČNOM OBDOBÍ | 10:00 | Sv. omša za zdravie a Božie |
(misijná) | požehnanie rodín | ||
14:30 | POBOŽNOSŤ | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | 29. NEDEĽA | 08:00 | Z. Morvayová, D. Vincová |
v CEZROČNOM OBDOBÍ | 10:00 | M. Schmotzerová, S. Schmotzerová | |
Ružencové pobožnosti pol hodinu pred sv. omšou. V sobotu o 14:15, v nedeľu v rámci popoludňajšej pobožnosti. V utorok od 17:00 adorácia za biskupa a diecézu.
V nedeľu po druhej sv. omši bude stretnutie prvoprijímajúcich a rodičov.
V nedeľu pri sv. omšiach bude zbierka na misie.
Prihlášky na prípravu k birmovke odovzdajte do 4. novembra.
DUCHOVNÉ SLOVO
Sv. Lukáš (18. októbra)
Evanjelista sa narodil pravdepodobne v sýrskom meste Antiochia. Bolo to bohaté mesto s výbornou polohou, ale zároveň aj pohanské. Aj Lukášovi rodičia boli bohatí pohania. Dali ho študovať, pretože mal veľké nadanie. Stal sa lekárom, veľa cestoval po Grécku a Egypte. Kedy a akým spôsobom sa obrátil na kresťanstvo, nevieme. Možno to bol sv. Pavol, ktorý ho zachytil svojimi kázňami v Antiochii. Sv. Pavla potom Lukáš sprevádzal na jeho apoštolských cestách. V roku 51 išiel s ním a s inými učeníkmi (Timotejom a Sílasom) do Filíp, Solúna, Macedónska a následne aj do Grécka, Malej Ázie, Palestíny, Sýrie, Talianska. On ako jediný zostal s ním aj v Ríme vo väzení a bol s Pavlom aj pred jeho smrťou, ako sám Pavol píše: „…jediný Lukáš je so mnou.“
Zrejme na Pavlov popud Lukáš napísal opis života a pôsobenia Pána Ježiša, teda evanjelium. Veľa udalostí mu porozprával sv. Pavol, ale svätí otcovia píšu, že bol blízkym priateľom apoštola sv. Jána a Panny Márie a poznal aj iných apoštolov. Mal teda dosť prameňov, aby hodnoverne zachytil účinkovanie Ježiša Krista. Svoje evanjelium venoval vznešenému Teofilovi. Napísal ho zrejme po páde Jeruzalema, medzi rokom 80 až 90 v gréčtine. Adresoval ho kresťanom, ktorí sa obrátili z pohanstva. Svedčí o tom aj okolnosť, že v evanjeliu sa vždy snaží podrobne vysvetliť židovské zvyklosti. Vo svojom evanjeliu ako jediný z evanjelistov prináša podrobný opis narodenia Mesiáša. Veľmi veľa a veľmi pekne píše o Božom milosrdenstve (podobenstvo o márnotratnom synovi, dobrom pastierovi, milosrdnom Samaritánovi, Mária Magdaléna, kajúci lotor). Svoje evanjelium začína Zachariášovou obetou v chráme, preto jeho symbolom sa stal býk. Skutky apoštolov takisto pochádzajú z pera tohto brilantného pisateľa. Venuje ich tiež tomu Teofilovi, pre ktorého písal aj evanjelium. Cieľom tejto druhej knihy bolo, aby podal svedectvo o živej Cirkvi, ktorá nezanikla, aj napriek tomu, že okolo zúril pohanský svet. Opisuje nám nanebovstúpenie Pána, zoslanie Ducha Svätého, ďalej sa kniha zaoberá najmä pôsobením sv. Petra a sv. Pavla.
Po Pavlovej smrti (r. 67) Lukáš podľa tradície hlásal evanjelium v Dalmácii, Taliansku a Galii. Niektorí uvádzajú, že sa dostal aj do Horného Egypta a Lýbie. Akým spôsobom zomrel, nie je isté. Niektorí hovoria, že vo veku osemdesiatštyri rokov ho obesili v Patrase v Grécku. Iní však tvrdia, že zomrel prirodzenou smrťou.
Medzi kresťanmi je rozšírené, že bol aj maliarom a namaľoval obraz Panny Márie. Pripisujú sa mu dokonca niektoré obrazy na Východe. Nie je to však pravdepodobné. Isté je, že namaľoval duchovný obraz Panny Márie vo svojom evanjeliu, keďže o nej písal najviac zo všetkých evanjelistov. Takisto je neisté, kde sa nachádza jeho hrob, aj keď mnoho miest si nárokuje jeho vlastníctvo. Vedecké výskumy z roku 1998 hovoria, že miestom jeho hrobu by mohla byť bazilika sv. Justíny v Padove (Taliansko), lebka sa nachádza v chráme sv. Víta v Prahe.
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 41. týždni od 8. októbra – do 14. októbra 2018.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok 27. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Margitu Sopkovú, |
8.októbra | v Cezročnom období | výročná | |
Utorok | Utorok 27. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Branislava Svobodu, |
9.októbra | v Cezročnom období | polročná | |
Streda | Streda 27. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Ivetu Grácovú, |
10.októbra | v Cezročnom období | polročná | |
Štvrtok | Štvrtok 27. týždňa | 07:00 | Sv. omša na úmysel Evy |
11.októbra | v Cezročnom období | ||
Piatok | Piatok 27. týždňa | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jasaňa, |
12.októbra | v Cezročnom období | Františku r. Sopkovú a ✟ deti | |
Sobota | Bl. Petra – Adriána Toulorgea, | 15:30 | Sobášna sv. omša za mladomanželov |
13.októbra | kňaza a mučeníka prem. rádu | ||
Nedeľa | 28. NEDEĽA | 08:00 | Sv. omša na poďakovanie za 50 r. |
14.októbra | v CEZROČNOM OBDOBÍ | manželstva a zdravie celej rodiny | |
10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti | ||
14:30 | POBOŽNOSŤ | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | 28. NEDEĽA | 08:00 | O. Brada, Z. Bradová |
v CEZROČNOM OBDOBÍ | 10:00 | deti | |
Ružencové pobožnosti budú polhodinu pred sv. omšou, v sobotu o 14:45 a v nedeľu v rámci popoludňajšej pobožnosti.
V nedeľu po druhej sv. omši bude stretnutie prvoprijímajúcich a rodičov.
DUCHOVNÉ SLOVO
Ako vznikla modlitba k sv. Michalovi archanjelovi
Niektoré správy nás informujú, že počas omše pápež Lev XIII. zažil víziu a jeho tvár “zbledla a vyzerala vystrašene.” V roku 1886 ustanovil to, čo sa neskôr stalo pravidlom – táto modlitba sa modlila vždy po omši. Ide o modlitbu k sv. Michalovi. Pôvod tejto modlitby nie je moc známy, ale mnoho historikov verí, že pápež Lev prežil hlbokú víziu, ktorá bola inšpiráciou na jej zostavenie. Podľa Kevina Symondsa, autora biografie pápeža Leva XIII. a modlitieb k svätému Michalovi, sa vízia pravdepodobne odohrala v rokoch 1884 až 1886 a odohrala sa počas slávenia omše. Niekoľko rôznych správ spomína, že pápežovi sa počas vízie viditeľne zmenila tvár a jeden tvrdí, že bola “bledá a vystrašená.”
Vtedajší kardinál, ktorý osobne poznal pápeža, vysvetľuje, že “pápež Lev XIII. mal naozaj víziu démonických duchov, ktorí sa zhromažďovali vo večnom meste – Ríme. Z tejto skúsenosti vzišla modlitba k sv. Michalovi. Chcel, aby ju recitovala celá Cirkev.”
Čokoľvek sa stalo počas omše pápeža Leva, zdá sa, že skutočne mal víziu a to, čo videl, nebolo príjemné. To ho podnietilo k rýchlemu zloženiu modlitby k svätému Michalovi a k jeho nariadeniu modliť sa ju po omši. Pápež žil počas obzvlášť búrlivých časov a veril, že je potrebná modlitba na rozptýlenie temnoty, ktorá visela nad celým svetom. Dlhšia modlitba svätého Michala, často známa ako modlitba exorcizmu, aj keď nebola určená na použitie v skutočných rituáloch exorcizmu, bola schválená pápežom o tri roky neskôr v dvoch verziách, jedna pre duchovenstvo a druhá pre laickú individuálnu modlitbu.
Sv. Michal archanjel bol vždy známy ako silný bojovník proti zlu, najmä preto, že je zaznamenaný v knihe Zjavenia: “Na nebi sa strhol boj: Michal a jeho anjeli bojovali proti drakovi. Bojoval drak i jeho anjeli, ale neobstáli a už nebolo pre nich miesto v nebi. A veľký drak, ten starý had, ktorý sa volá diabol a satan, čo zvádzal celý svet, bol zvrhnutý; zvrhnutý bol na zem a s ním boli zvrhnutí jeho anjeli.” (Zjv 12, 7-9). Na základe tejto epizódy je svätý Michal často zobrazovaný v umeleckom prevedení, ako zabodáva kopiju alebo meč do Satana. Ten je často znázornený ako had alebo drak. Modlitba, ktorú zložil pápež Lev XIII., sa stala jednou zo základných katolíckych modlitieb a mnohí exorcisti ju odporúčajú každému, kto potrebuje bojovať proti prítomnosti zla vo svojom živote.
https://www.verim.sk/ako-vznikla-modlitba-k-sv-michalovi-archanjelovi/
Modlitba k sv. Michalovi archanjelovi
Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen.