FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 1. týždni od 1. januára – do 7. januára 2018.
Bohoslužby
Pondelok | SLÁVNOSŤ PANNY MÁRIE | 10:00 | Sv. omša za ružencové bratstvo |
1.januára | BOHORODIČKY | 14:30 | Sv. omša za Boží ľud farnosti, |
(PRIKÁZANÝ SVIATOK) | s novoročnou pobožnosťou | ||
Utorok | Sv. Bazila Veľkého a Gregora | ||
2.januára | Nazianského, biskupov a učiteľov | ||
Cirkvi (spomienka) | |||
Streda | Najsvätejšieho mena Ježiš | 06:45 | Sv. omša za rod. Tokárovú, |
3.januára | (ľubovoľná spomienka) | za zdravie a požehnanie | |
Štvrtok | Štvrtok vo vianočnom období | 18:00 | Sv. omša za duše v očistci |
4.januára | |||
Piatok | Vigília – Zjavenie Pána | 18:00 | Sv. omša za ✟ Annu Štovčíkovú, |
5.januára | r. Juhárovú | ||
Sobota | ZJAVENIE PÁNA | 08:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
6.januára | (PRIKÁZANÝ SVIATOK) | 10:00 | Sv. omša ku cti Ducha svätého |
Nedeľa | DRUHÁ NEDEĽA | 08:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
7.januára | PO NARODENÍ PÁNA | 10:00 | Sv. omša za rod. Farbulákovú, |
za zdravie a požehnanie | |||
14:30 | POBOŽNOSŤ | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Pondelok | SLÁVNOSŤ PANNY MÁRIE | 10:00 | Z. Podprocká |
BOHORODIČKY | 14:30 | L. Grácová, D. Morvayová | |
Sobota | ZJAVENIE PÁNA | 08:00 | Z. Berciková, D. Vincová |
10:00 | J. Kurjan, J. Brada | ||
Nedeľa | DRUHÁ NEDEĽA | 08:00 | H. Majcherová |
PO NARODENÍ PÁNA | 10:00 | M. Schmotzerová, S. Schmotzerová | |
Láska a pravda, spravodlivosť a pokoj sa stretli navzájom, vtelili sa v človeku, ktorý sa narodil v Betleheme Márii. Ten človek je Boží Syn, je to Boh, ktorý vstúpil do ľudských dejín. Jeho narodenie je výhonkom, počiatkom nového života pre celé ľudstvo. Kiež by sa každá zem stala dobrou zemou, ktorá prijme a umožní rásť láske, pravde, spravodlivosti a pokoju.
Požehnané Vianoce Vám všetkým!
Pavol Radoslav Mandryk, ofm
Katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov bude v nedeľu po druhej sv. omši.
Spovedanie chorých a starších veriacich pred prvým piatkom bude v piatok od 8:00. hod. vo zvyčajnom poradí ulíc.
V piatok od 17:00 bude poklona k úcte Božského Srdca a možnosť pristúpiť ku sv. spovedi. Pri sv. omši požehnanie vody.
V sobotu o 14:30 bude fatimská pobožnosť.
Záujemcovia o posvätenie domov nech sa nahlásia v sakristii.
DUCHOVNÉ SLOVO
Výraz „Bohorodička“ sa síce vo Sv. písme nenachádza, no na viacerých miestach sa píše o Panne Márii ako o tej, ktorá porodila Božieho Syna. Pomenovanie Bohorodička nachádzame v 3. storočí v spisoch sv. Otcov ako u sv. Gregora Nazianzského, sv. Gregora Nyssenského, sv. Cyrila Alexandrijského, sv. Ignáca Antiochijského a ďalších. Ako dogmu, čiže ako článok viery bolo toto tajomstvo vyhlásené na cirkevnom sneme (koncile) v Efeze v roku 431 a neskôr aj v Carihrade v roku 555. Konciloví otcovia v Efeze prijali uznesenie, že Panna Mária je Bohorodičkou (grécky Theotókos) a že v Kristovi sú zjednotené dve prirodzenosti – božská i ľudská. Súčasne odsúdili blud carihradského patriarchu Nestória, ktorý hlásal, že Panna Mária bola matkou Krista ako človeka, nie Boha.
V lone Panny Márie sa vyvinulo Ježišovo ľudské telo podľa biologických zákonov. Bolo počaté z Ducha Svätého. No vieme, že Boží Syn žil už od večnosti ako druhá Božská osoba. Tento Boží Syn si zobral ľudské telo z Márie Panny a stal sa aj človekom. Panna Márie je Bohorodička a Ježiš Kristus je Bohočlovek. Panna Mária mu poskytla teda ľudské telo. V kristologickom výklade žalmov sa stretávame s Pannou Máriou, poeticky opísanou ako Sväté mesto (Sion), ktoré má vznešeného Obyvateľa (napr. Ž 48, 87, 132 a iné). Pán Ježiš naozaj u nej deväť mesiacov pred narodením býval, aby mohol prísť na svet ako človek.
Aj Druhý vatikánsky koncil venoval Bohorodičke Panne Márii veľkú pozornosť. Celá VIII. kapitola hlavnej vieroučnej konštitúcie sa hovorí práve o nej. Koncil potvrdil doterajšie učenie a povzbudzuje všetkých, aby mali čím väčšiu úctu k tej, ktorá priviedla na svet samého Boha. Boh prišiel na svet skrze ňu a my sa tiež cez ňu najľahšie dostaneme k Bohu. Nazývame ju Kráľovnou vesmíru, Kráľovnou anjelov a má ešte mnoho iných prívlastkov. Z toho vidno, že aj sám Boh ju zahŕňa osobitnou priazňou a jej príhovor je naozaj mocnou modlitbou, ktorá dokáže vyprosiť veľké milosti. Nenadarmo sa konajú mnohé známe mariánske pobožnosti, ako ruženec, litánie, večeradlo a podobne. Toto všetko je praktickým vyjadrením starej latinskej vety „Per Mariam ad Iesum“ (cez Máriu k Ježišovi).
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 52. týždni od 25.decembra – do 31. decembra 2017.
Bohoslužby
Pondelok | NARODENIE PÁNA | 00:00 | pro sal. et. benedict. Annae |
25.decembra | (SLÁVNOSŤ) | 08:00 | pro sal. et benedict. fam. Selvek |
10:00 | pro sal. et benedict. fam Majerčák | ||
Utorok | Sv. Štefana, prvého mučeníka | 08:00 | pro def. sorore Olga |
26.decembra | (sviatok) | 10:00 | pro def. patribus |
Streda | Sv. Jána, apoštola a evanjelistu | 14:00 | Pohr. sv. omša za ✟ Žofiu Rusnákovú |
27.decembra | (sviatok) | 15:00 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
Štvrtok | Piaty deň oktávy Narodenia | 18:00 | Sv. omša za ✟ Janku Poprockú |
28.decembra | Pána | a syna Bernarda | |
Piatok | Šiesty deň oktávy Narodenia | 18:00 | Sv. omša za ✟ Antona Sakáča, dcéru Helenu |
29.decembra | Pána | a zaťa Eduarda Motyku | |
Sobota | Féria | 10:00 | Sv. omša za zdravie a na poďakovanie |
30.decembra | za prežité roky | ||
Nedeľa | SVÄTEJ RODINY JEŽIŠA, MÁRIE | 10:00 | Sv. omša za zdravie a Božiu pomoc |
31.decembra | A JOZEFA (sviatok) | 15:30 | Sv. omša za ✟ ružencového bratstva, |
s poďakovaním na konci obč. roka | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Pondelok | NARODENIE PÁNA | 08:00 | Z. Berciková, D. Vincová |
10:00 | L. Grácová, D. Morvayová | ||
Utorok | Sv. Štefana, prvého mučeníka | 08:00 | H. Majcherová, Z. Podprocká |
10:00 | V. Drábiková, Z. Slovenkaiová | ||
Nedeľa | SVÄTEJ RODINY JEŽIŠA, MÁRIE | 10:00 | O. Brada, Z. Bradová |
A JOZEFA (sviatok) | 15:30 | I. Sopková, S. Schmotzerová | |
V nedeľu pobožnosť nebude.
V pondelok o 15:00 bude jasličková pobožnosť.
Katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičovv nedeľu po prvej sv. omši (10:00).
Rodiny, ktoré chcú prijať koledníkov Dobrej noviny nech sa zapíšu na zoznam na stolíku.
Zbierka na energie (plyn) vyniesla 1395,-€. Všetkým darcom úprimne Pán Boh zaplať.
DUCHOVNÉ SLOVO
Tichá noc, svätá noc
je jedna z najznámejších kolied. Po prvýkrát ju uviedli arnsdorfský učiteľ a organista Franz Xaver Gruber a kaplán Joseph Mohr v kostole sv. Mikuláša v Oberndorfe pri Salzburgu 24. decembra 1818.
Text piesne napísal Joseph Mohr už roku 1816 vo farnosti Mariapfarr. Franz Xaver Gruber skomponoval pred Vianocami 1818 k jeho básni melódiu. Pieseň sa okamžite stala veľmi populárnou, hoci bola prvýkrát predstavená len v sprievode gitary. Dnes je preložená do 300 jazykov a nárečí. Stille-Nacht-Kapelle (Kaplnka Tichej noci) v Oberndorfe je dnes turistickou atrakciou.
Hoci sa Tichá noc dostala na všetky kontinenty sveta a bola preložená do viac ako sto sedemdesiatich jazykov, jej autori sa počas života z nijakého mimoriadneho bohatstva netešili. Keď pieseň Tichá noc, svätá noc s podtitulom Pravá tirolská pieseň počul na Štedrý deň roku 1853 pruský kráľ Friedrich Wilhelm IV., bol nadšený. Myslel si, že ju zložil Haydn, Mozart alebo Schubert, ani jeden z nich to však nebol. Dvornému koncertmajstrovi nariadil vypátrať autorov koledy. Nebola to jednoduchá úloha. Mohr a Gruber nepatrili vtedy k významným osobnostiam Soľnohradska. Mohr žil v ústraní, väčšinu zárobku venoval charite – založil fond na vzdelávanie detí z chudobných rodín. On sám zomrel už v roku 1848 vo veku 55 rokov v obci Wagrain, pochovali ho na obecné trovy.
Pri hľadaní Franza Grubera pomohla náhoda. V roku 1854 pripravoval salzburský zbor vianočný program, v ktorom opäť nechýbala pieseň Tichá noc, svätá noc. Jeden z členov zboru, mladý Felix Gruber, ju však nespieval celkom tak, ako to vyžadoval zbormajster. Pokarhal ho, no Felix namietol, že pieseň spieva tak, ako ho to naučil otec. A ten predsa najlepšie vie, ako sa majú spievať piesne, ktoré skomponoval.
Franz Gruber potom odoslal zbormajstrovi list, v ktorom opisuje svoj život aj históriu vzniku koledy. A vďaka tejto náhode sa po zvyšok života tešil Franz Gruber keď nie peniazom, aspoň úcte. Stille-Nacht-Kapelle, Kaplnka Tichej noci v Oberndorfe je dnes turistickou atrakciou. Visí v nej plaketa s nápisom: „Učiteľ Franz Gruber tu 24. decembra 1818 napísal melódiu piesne Tichá noc, svätá noc a vikár Joseph Mohr zložil jej slová.“
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 51. týždni od 18.decembra – do 24. decembra 2017.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 3. adventnej | 07:00 | Sv. omša za ✟ Jozefa Majchera, |
18.decembra | nedeli | mesačná | |
Utorok | Utorok po 3. adventnej | ||
19.decembra | nedeli | ||
Streda | Streda po 3. adventnej | 14:00 | Pohr. sv. omša za ✟ Ondreja Rostáša |
20.decembra | nedeli | 15:00 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
Štvrtok | Štvrtok po 3. adventnej | ||
21.decembra | nedeli | ||
Piatok | Piatok po 3. adventnej | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jozefa Jasminského, |
22.decembra | nedeli | polročná | |
Sobota | Sobota po 3. adventnej | 08:00 | Sv. omša za Antona Chromčáka |
23.decembra | nedeli | ||
Nedeľa | ŠTVRTÁ ADVENTNÁ NEDEĽA | 10:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
24.decembra | 15:30 | Sv. omša na poď. za 70 r. života, zdravie | |
a Božie požehnanie (vigília) | |||
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | ŠTVRTÁ DVENTNÁ NEDEĽA | 10:00 | M. Schmotzerová, S. Schmotzerová |
15:30 | O. Brada, H. Majcherová | ||
Katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov bude v nedeľu po druhej sv. omši.
Predvianočná spoveď bude v pondelok od 15:00 do 17:30 hod.
Chorých k spovedi nahlásiť v sakristii (streda od 8:00 ul. Nová, Lipová, Kostolná, Obchodná, Mieru. V piatok od 10:00 ul. Oľšavská, Letná, Jarná, Sadová, Požiarna).
Rodiny, ktoré chcú prijať koledníkov Dobrej noviny nech sa zapíšu na zoznam na stolíku pri tlači.
Možnosť pristúpiť k sv. spovedi bude aj v piatok od 17:00 a v sobotu po rannej sv. omši.
DUCHOVNÉ SLOVO
Z Rečí svätého biskupa Augustína
Preber sa, človeče: Boh sa kvôli tebe stal človekom. „Prebuď sa, ty, čo spíš, vstaň z mŕtvych a Kristus ťa osvieti.“ (Ef 5,14) Ešte raz hovorím: Kvôli tebe sa Boh stal človekom.
Bol by si býval naveky mŕtvy, keby sa on nebol narodil v čase. Nikdy by si sa nebol oslobodil od slabostí hriešneho tela, keby si on nebol vzal telo podobné hriešnemu (porov. Rim 8,3). Postihlo by ťa večné nešťastie, keby sa on nebol podujal na toto milosrdenstvo. Nikdy by si nebol získal nový život, keby on nebol prijal tvoju smrť. Bol by si padol, keby ti on nebol prišiel na pomoc. Bol by si zahynul, keby nebol on prišiel.
Oslavujme príchod našej spásy a nášho vykúpenia. S radosťou prežívajme slávny deň, keď do tohto nášho krátkeho, časného dňa prišiel veľký a večný deň z veľkého, večného dňa.
Tu „sa on stal pre nás spravodlivosťou, posvätením a vykúpením. Kto sa chváli, nech sa chváli v Pánovi, ako je napísané v Písme“ (1Kor 1,30-31).
„Pravda vyrástla zo zeme“ (porov. Ž 85,12a): z Panny sa narodil Kristus, ktorý povedal: „Ja som pravda.“ (Jn 14,6) „A spravodlivosť hľadí z neba“ (Ž 85,12b): lebo človek, čo verí v toho, ktorý sa narodil, nie je ospravedlnený sám sebou, ale Bohom. „Pravda vyrástla zo zeme,“ lebo „Slovo sa telom stalo“ (Jn 1,14). „A spravodlivosť hľadí z neba“, lebo „každý dobrý dar, každý dokonalý dar prichádza zhora“ (Jak 1,17). „Pravda vyrástla zo zeme,“ telo z Márie. „A spravodlivosť hľadí z neba,“ lebo „človek si nemôže prisvojiť nič, ak mu to nebolo dané z neba“ (Jn 3,27).
„Pretože sme ospravedlnení z viery, žijeme v pokoji s Bohom“ (Rim 5,1a), lebo „spravodlivosť a pokoj sa pobozkajú“ (porov. Ž 85,11). „Skrze nášho Pána Ježiša Krista“ (Rim 5,1b): lebo „Pravda vyrástla zo zeme“. „Skrze neho máme prístup k tej milosti, v ktorej zotrvávame a chválime sa nádejou na Božiu slávu.“ (Rim 5,2) Nehovorí: „na svoju slávu“, ale „na Božiu slávu“, lebo „spravodlivosť“ nepochádza z nás, ale „hľadí z neba“. „Kto sa“ teda „chváli,“ nech sa nechváli sebou, ale „nech sa chváli v Pánovi“.
A preto keď sa z Panny narodil Pán, zaznel anjelský chválospev: „Sláva Bohu na výsostiach a na zemi pokoj ľuďom dobrej vôle.“ (Lk 2,14) Inak kde by sa bol na zemi vzal pokoj, keby nebola „Pravda vyrástla zo zeme“, čiže keby sa nebol Kristus narodil z tela? „On je náš pokoj. On z dvoch urobil jeden ľud,“ (Ef 2,14) aby sme boli ľuďmi dobrej vôle, blahodarne spojení putom jednoty.
Radujme sa teda z tejto milosti, aby naša sláva bola výrazom nášho zmýšľania, že sa nechválime sebou, ale v Pánovi. Preto je napísané: „Moja sláva, čo mi hlavu vztyčuje.“ (porov. Ž 3,4) Veď či nám mohla svitnúť väčšia milosť, ako nám dal Boh, keď svojho jednorodeného Syna urobil Synom človeka a človeka zasa urobil Božím synom?
Hľadaj zásluhu, hľadaj príčinu, hľadaj nárok; a povedz: našiel si niečo iné ako milosť?
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 50. týždni od 11.decembra – do 17. decembra 2017.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 2. adventnej | 18:00 | Sv. omša za ✟ Viktora Petráša, Máriu |
11.decembra | nedeli | a syna Jána | |
Utorok | Utorok po 2. adventnej | 18:00 | Sv. omša za ✟ Eduarda Hiľovského |
12.decembra | nedeli | ||
Streda | Sv. Lucie, panny a mučenice | 18:00 | Sv. omša za ✟ Karola Žilu |
13.decembra | (spomienka) | ||
Štvrtok | Štvrtok po 2. adventnej | 18:00 | Sv. omša za ✟ Františku Petrášovú, |
14.decembra | nedeli | výročná | |
Piatok | Piatok po 2. adventnej | 18:00 | Sv. omša za pokoj a Božiu pomoc |
15.decembra | nedeli | pre rod. Nemcovú a ich deti | |
Sobota | Sobota po 2. adventnej | 07:30 | Sv. omša na poďak. za Božiu pomoc |
16.decembra | nedeli | a ochranu pre Valériu | |
Nedeľa | TRETIA ADVENTNÁ NEDEĽA | 08:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
17.decembra | 10:00 | Sv. omša za pútnikov do Rožňavy | |
Lektori Božieho Slova | |||
Nedeľa | TRETIA ADVENTNÁ NEDEĽA | 08:00 | Z. Podprocká |
10:00 | V. Drábiková, Z. Slovenkaiová | ||
V nedeľu pobožnosť nebude.
Katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov bude v nedeľu po druhej sv. omši. Stretnutie birmovancov v sobotu o 11:00 v kostole.
V nedeľu bude zbierka na energie (plyn).
Streda, piatok a sobota sú zimné kántrové dni (príchod Krista do rodín, duchovná obnova rodín, pokoj a spravodlivosť vo svete), kántrový deň budeme sláviť v piatok. Sv. omša začne kajúcnou pobožnosťou.
Predvianočná spoveď bude v pondelok 18. decembra.
Zbierka na katolícku charitu vyniesla 373,-€. Všetkým darcom Pán Boh zaplať.
DUCHOVNÉ SLOVO
Kántrové dni
Štyrikrát v roku hovoríme o kántrových dňoch. Ale čo vlastne tie kántrové dni sú? Ako vznikli a o čo ide?
Kántrové dni alebo kántry vznikli z rímskych pohanských osláv sejby v mesiaci decembri, žatvy v mesiaci júni a vinobrania v mesiaci septembri. Boli to dni rozpustilej zábavy. Cirkev im dala náboženský obsah tým, že ich ustanovila ako dni kajúcnosti, dni pokánia. V 5. storočí pribudli k doterajším kántrovým dňom aj pôstne kántry. Pápež Lev Veľký charakterizuje kántry ako dni modlitieb, pôstu a dobrých skutkov. Ich slávením veriaci ďakovali za dary, ktoré im Boh poskytol na živobytie a boli povzbudení, aby tieto dary v čase hojnosti používali striedmo a v čase nedostatku aby nereptali. Nazývali sa kvatembrové dni (od latinského slova quattuor – štyri) lebo sa konali v štyroch ročných obdobiach, vždy v stredu, piatok a sobotu v stanovenom týždni. V kántrové soboty bývali aj pobožnosti za kňazov a zvlášť v letnú kántrovú sobotu aj kňazské vysviacky. Niekde ich volajú aj Suché dni, lebo v minulosti veriaci prežívali tieto dni o suchom chlebe a vode.
Všeobecné smernice pre liturgický rok uvádzajú, že v týchto dňoch Cirkev prosí Pána za rozličné ľudské potreby, najmä za zemskú úrodu a požehnanie pre ľudskú prácu a verejne ďakuje Bohu. Biskupské konferencie majú určiť čas a spôsob slávenia kántrových dní a prispôsobiť ich slávenie miestnym potrebám veriacich. Konferencia biskupov Slovenska určila jarné kántrové dni v týždni po Prvej pôstnej nedeli, letné v týždni pred nedeľou Zoslania Ducha Svätého, jesenné v treťom septembrovom týždni (po sviatku Povýšenia Sv. Kríža) a zimné kántrové dni v druhom adventnom týždni. Záväzný je len jeden z troch dní: streda, piatok, sobota
FARSKÉ OZNAMY
Rímskokatolícka farnosť Všetkých svätých v Poproči
v 49. týždni od 4.decembra – do 10. decembra 2017.
Bohoslužby
Pondelok | Pondelok po 1. adventnej | 18:00 | Sv. omša za ✟ Štefániu Schikerleovú, |
4.decembra | nedeli | polročná | |
Utorok | Utorok po 1. adventnej | 18:00 | Sv. omša za ✟ Augustína Kurjana, |
5.decembra | nedeli | výročná | |
Streda | Streda po 1. adventnej | 15:00 | Pohr.sv. omša za ✟ Slavomíra Štovčíka |
6.decembra | nedeli | 16:00 | Pohrebné obrady v Dome smútku |
Štvrtok | Štvrtok po 1. adventnej | 18:00 | Sv. omša za ✟ Jozefa Sopka a |
7.decembra | nedeli | syna Ivana | |
Piatok | NEPOŠKVRNENÉ POČATIE | 07:00 | Sv. omša za život |
8.decembra | PANNY MÁRIE | 18:00 | Sv. omša za Boží ľud farnosti |
(Slávnosť, prik. sviatok) | |||
Sobota | Sobota po 1. adventnej | 08:00 | Sv. omša za ✟ Pavla a Irenu |
9.decembra | nedeli | Urbančíkovcov | |
Nedeľa | DRUHÁ ADVENTNÁ NEDEĽA | 08:00 | Sv. omša za zdravie a Božie |
10.decembra | požehnanie | ||
10:00 | Sv. omša ku cti Ducha svätého | ||
14:30 | POBOŽNOSŤ | ||
Lektori Božieho Slova | |||
Piatok | Nepoškvnené počatie | 07:00 | O. Brada, Z. Bradová |
Panny Márie | 18:00 | M. Schmotzerová, S. Schmotzerová | |
Nedeľa | DRUHÁ ADVENTNÁ NEDEĽA | 08:00 | D. Vincová |
10:00 | V. Drábiková, Z. Slovenkaiová | ||
Katechéza pre prvoprijímajúcich a rodičov bude v nedeľu po druhej sv. omši. Pre birmovancov v sobotu 7. decembra o 9:00 a 9:45 hod.
V sakristii si môžete prevziať kalendáre a podielové knihy Spolku sv. Vojtecha a kúpiť kalendáre na budúci rok.
Spovedanie chorých a starších veriacich pred vianočnými sviatkami nahlásiť do konca týždňa v sakristii spolu s menom, adresou a telefónnym číslom.
Deti, ktoré majú záujem o koledovanie v Dobrej novine, nech sa zapíšu na zoznam na stolíku.
DUCHOVNÉ SLOVO
Advent
alebo adventné obdobie (z lat. adventus príchod) je prvá časť liturgického roka rímskokatolíckej cirkvi vymedzená 4 nedeľami pred sviatkom narodenia Ježiša Krista a obdobie duchovnej prípravy na Vianoce. V teologickom zmysle sa advent vyznačuje dvojakým očakávaním – sviatku narodenia Ježiša Krista a jeho druhého (eschatologického) príchodu na konci času (parúzia), ale taktiež sa nezabúda na osobitnú úctu Ježišovej Matky napríklad tzv. rorátnou sv. omšou v dňoch do 16. decembra. Liturgickou farbou pre advent je fialová. Pôvodne pochádza pojem advent z gréckeho pojmu ἐπιφανεία (epifaneia – zjavenie), ktorý označoval príchod božstva do chrámu alebo návštevu kráľa. Adventné obdobie má kajúci charakter, ale nechápe sa ako čas pokánia v tom zmysle, ako je to vo Veľkom pôste (napr. stále sa spieva Aleluja). Obdobie prípravy na slávenie Narodenia Pána sa dostalo v 4. storočí z kresťanského Východu do Galie a Španielska. Odtiaľ pochádza zvyk spájať advent s eschatologickým očakávaním Krista na konci časov. V Galii sa od 5. storočia advent začínal už na sv. Martina a v Španielsku 24. novembra. V rímskej liturgii trvalo obdobie adventu dva týždne a malo charakter očakávania či prípravy na vtelenie Božieho Syna. Vianočná doba (= vianočné obdobie v širšom zmysle, t. j. advent + Vianoce) sa od 4. storočia pohybovala medzi 11. novembrom a 6. januárom, na ktorý pôvodne pripadala oslava narodenia Ježiša Krista (dnes slávnosť Zjavenia Pána čiže Epifaneia). Týchto osem týždňov predstavovalo (s výnimkou nedieľ, ktorými si kresťania stále pripomínajú vzkriesenie) spolu 40 dní. Začiatky adventu siahajú do 4. storočia, kedy sa oslavoval určitý počet (2 až 6) adventných nedieľ. Až rímsky pápež Gregor Veľký († 604) stanovil adventný čas na 4 týždne.
Farská matrika – november
krsty:
4.11 Nela Lőrincová
19.11 Jakub Bakši
sobáše: 0
pohreby:
5.11. Františka Petrášová r. Hanková, roč.1922
17.11. Ing. Jozef Majcher, roč. 1941